Servertje samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 97 views sinds 30-01-2008

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:20
Ik hobby graag thuis en m'n oude servertje is sinds vandaag gesneuveld. Daar baal ik ontzettend van want er draaide nogal wat services
- Domaincontroller
- Database
- Webserver
- Fileserver
- DNS
- ipv6 router
- Mail

Nu wil ik dus een nieuw systeem samenstellen. Hoeft niet zozeer snel te zijn als het maar responsive is en ik een beetje data kan opslaan.

In principe heb ik de volgende zaken nodig:
- Kast
- Moederbord
- Voeding (als deze nog niet bij de kast is geleverd)
- Hardeschijven (een aantal)
- RAID controller (mits niet onboard)
- Netwerkkaart (mits niet onboard)
- Geheugen (min. 512MB)

Een floppy en een DVD burner heb ik al liggen.

Aangezien het dus een servertje is wil ik deze betrouwbaar maken. Ik dacht dus aan een RAID configuratie voor m'n data i.c.m. een DVD burner die ik hier nog heb liggen voor het backup'en.

Wat kan ik nou het beste voor harddisk configuratie aanmaken?

1. 1 systeemschijf + 2 schijven in RAID 1
2. RAID 1 : voor m'n systeem en data partitie over 2 HD's (b.v. 2x 250GB = 250GB ~ €400)
3. RAID 5 over drie HD's (b.v. 3x 120GB = 240GB ~ €300)

Optie 1 valt af omdat ik die gewoon te duur vind. Dan zit ik met een systeempartitie waar maar max. 5 GB van in gebruik is.
Dan blijven dus optie 2 en 3 over. Ik wil eigenlijk gaan voor optie 3 omdat die prijstechnisch het goedkoopste is.

Zijn er moederbordjes die onboard SATA RAID hebben voor min. 3 HD's? Het liefst 4 zodat ik er eventueel in de toekomst nog een schijfje bij kan prikken.
Mochten deze bestaan is er dan nog wel een onboard connector over voor m'n DVD burner??

Ik kan nergens deze informatie zoeken. Deze enige mogelijkheid is alle moederbord specificaties af te lopen. Iemand een link waar ik makkelijker op dit soort criteria kan zoeken?

Verder gaat het ding echt draaien als server met echt gelijktijdig verschillende processen (web, mail, file, database). Ik zit daarom aan een SMP systeem te denken. Ik heb een mooie thread gezien over SMP werkstations maar daar kon ik niet echt bevindingen halen. Iemand een link suggestie naar informatie hier over?

Als jij suggesties/tips heb schroom dan niet om die even te melden!

Het maakt mij dus niet uit dat het moederbordje de beste CPU / memory performance heeft. Het gaat om de stabiliteit en de betrouwbaarheid van de dataopslag. Snelheid win ik wel door m'n CPU keuzen :-)

Ramon Smits

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

ik zie je budget niet, wel handig om dat te vermelden, :)

offtopic:
of kijk ik nou weer scheel? :P

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• exyll
Op zich heb ik wel een budget... zo goedkoop mogelijk. Maar niet te goedkoop dat de betrouwbaarheid in gevaar komt.

Ik zat te denken aan iets rond de 1000 als dat zowieso mogelijk is. Dan ga ik ervan uit dat er een mobo'tje is waar heel veel onboard zit.

Veel CPU power heeft het niet direct nodig. Maar zou ik in de toekomst misschien wel willen upgraden.

Ramon Smits

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Als je RAID5 goed wil doen (hardware kaart) dan ben je ook nog ~€300 kwijt voor de raid kaart zelf :) Software RAID5 kan wel, maar is _TRAAG_

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 23:54
Met de CPU power van tegenwoordig is software raid 5 niet zo traag als je zou vermoeden. Kijk maar even in de BenchDB of het "Opslagmedia & I/O Controllers" subforum en overtuig jezelf.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-02 16:13
Exyll, ik ken jou! I-concept rings a bell? :D
Anyway, gewoon een compaq ML-350 kopen ofzo, niet zo zeiken :P

Verwijderd

net alsof je voor thuisgebruik een 'professionele' server nodig hebt.

gebruik een oude p3 ofzo

• exyll
BaSsDruM schreef op 27 juli 2004 @ 19:02:
Exyll, ik ken jou! I-concept rings a bell? :D
Anyway, gewoon een compaq ML-350 kopen ofzo, niet zo zeiken :P
haha.. gozer man.. leef je nog :-)

Helaas ben ik nog steeds geen millionair en heb een vriendin... en je weet het he.. die zijn DUUR :-) dus daarom een stabiel goedkoop servertje proberen.

Ramon Smits

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat is er gestorven aan je oude systeem. Is daar niks van te reanimeren (of isd ebliksem er in geslagen)

• UltraSub
  • Laatst online: 05-02 11:41
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 12:38:
net alsof je voor thuisgebruik een 'professionele' server nodig hebt.

gebruik een oude p3 ofzo
Klopt. Tot op zekere hoogte.
Mijn c366@550 voldoet prima als web/mail/dns/file server. Echter voor het resizen met libgd2 van digi photos, is hij te langzaam.
Een foto van 2200*nogwat naar 600*nogwat, kost hem gemiddeld 4-7 seconden. Als dat een belangrijk onderdeel van je site is, is het natuurlijk heel mooi als je dat naar één seconde of zo kunt krijgen ;)
Dus het is niet helemaal waar wat je zegt. Hangt er puur vanaf waar de persoon zijn server voor gebruikt.

• exyll
Software RAID 5? Nee dat bedoelde ik niet. Gewoon RAID 5 via een onboard SATA RAID controller ofzo. Dat zal toch wel mogelijk zijn?

Ik ga inderdaad maar even de BenchDB topics langs :-)

Ramon Smits

• exyll
TrailBlazer schreef op 28 juli 2004 @ 13:06:
wat is er gestorven aan je oude systeem. Is daar niks van te reanimeren (of isd ebliksem er in geslagen)
Ik dacht eerst dat er een DIMM was gestorven. Na checks op een andere pc met dat linux proggy wat op een floppy past bleek dat alle drie m'n DIMM's nog goed zijn.

Toen dacht ik misschien een PCI kaart. Allemaal er uit op één netwerkkaart na en onboard VGA gebruikt. Had nog steeds problemen, toen LAN kaart geswitched en nog steeds. Na het afkoppelen van al m'n IDE devices op m'n systeemschijf na had ik nog steeds de problemen.

Er kunnen dus drie dingen mis zijn. M'n HD, m'n mobo of m'n CPU. Maar ik zou niet weten hoe ik dat kan controleren.

Ramon Smits

• exyll
UltraSub schreef op 28 juli 2004 @ 13:11:
[...]

Klopt. Tot op zekere hoogte.
Mijn c366@550 voldoet prima als web/mail/dns/file server. Echter voor het resizen met libgd2 van digi photos, is hij te langzaam.
Een foto van 2200*nogwat naar 600*nogwat, kost hem gemiddeld 4-7 seconden. Als dat een belangrijk onderdeel van je site is, is het natuurlijk heel mooi als je dat naar één seconde of zo kunt krijgen ;)
Dus het is niet helemaal waar wat je zegt. Hangt er puur vanaf waar de persoon zijn server voor gebruikt.
Kijk! Ik heb dus diverse webapplicaties en dit is iets wat ook gebeurd alhoewel resized varianten wel in een file cache worden opgenomen. Daarnaast doet m'n webserver HTTP compression omdat ik thuis maar een beperkte upstream heb. Maar dat laatste is niet zo heel duur aangezien m'n website load op html content niet zo hoog is.

Ramon Smits

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

UltraSub schreef op 28 juli 2004 @ 13:11:
Als dat een belangrijk onderdeel van je site is dan kan je dat beter (pre)cachen ;) En dan zijn het slechts statische files die je serveert en dan kan een p1 90Mhz nog een 100Mbit lijn voltrekken ;)

• UltraSub
  • Laatst online: 05-02 11:41
Dat wil ik niet..
Heeft zo zijn redenen ;)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Exyll schreef op 28 juli 2004 @ 13:13:
Software RAID 5? Nee dat bedoelde ik niet. Gewoon RAID 5 via een onboard SATA RAID controller ofzo. Dat zal toch wel mogelijk zijn?

Ik ga inderdaad maar even de BenchDB topics langs :-)
9 van de 10 keer ondersteund de simbele onboard SATA RAID controller alleen maar RAID 1 en 0. Ik zou er zo geen kunnen noemen met onboard RAID. Gewoon een externe RAID kaart kopen. Dan kan je optie 1 toch nog uitvoeren: Systeem schijf op SATA controller, 2 andere hd's op RAID controller. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• exyll
the_shadow schreef op 28 juli 2004 @ 20:42:
[...]

9 van de 10 keer ondersteund de simbele onboard SATA RAID controller alleen maar RAID 1 en 0. Ik zou er zo geen kunnen noemen met onboard RAID. Gewoon een externe RAID kaart kopen. Dan kan je optie 1 toch nog uitvoeren: Systeem schijf op SATA controller, 2 andere hd's op RAID controller. :)
Thnx! Ik was er namelijk ook nog geen één tegen gekomen :-).

Ramon Smits

Verwijderd

Exyll schreef op 28 juli 2004 @ 13:16:
[...]

Ik dacht eerst dat er een DIMM was gestorven. Na checks op een andere pc met dat linux proggy wat op een floppy past bleek dat alle drie m'n DIMM's nog goed zijn.

Toen dacht ik misschien een PCI kaart. Allemaal er uit op één netwerkkaart na en onboard VGA gebruikt. Had nog steeds problemen, toen LAN kaart geswitched en nog steeds. Na het afkoppelen van al m'n IDE devices op m'n systeemschijf na had ik nog steeds de problemen.

Er kunnen dus drie dingen mis zijn. M'n HD, m'n mobo of m'n CPU. Maar ik zou niet weten hoe ik dat kan controleren.
je hdd kun je natuurlijk ook prima loskoppelen (en in een ander systeem testen). je mobo is voorzien van zgn statusleds, die aangeven of je cpu nog wel leeft. blader de manual van je mobo daar eens op na. als alleen je cpu of mobo gesneuveld is, dan scheelt dat behoorlijk in de kosten zo te horen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 12:17 ]

• richardwassink
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10-2025
ik heb ook nog wel een leuke server staan wel wat voor jou denk!

specs zijn :

ml 350 :-)

4x scsi 36,6 gb 10000 rpm

p3 1000 mhz kan xeon draaien

1200 mb ram

netwerk vga en scsi controller kaart in 1

scso contoller kaart puur alleen scsi

cd spelertje

floppy drive

dus wel leuke server en snel met windows 2003 vers uit en bedrijf 8)7 :)

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
the_shadow schreef op woensdag 28 juli 2004 @ 20:42:
[...]

Asus heeft zeker moederborden die raid5 ondersteunen. Bijvoorbeeld deze.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 07:01
richardwassink schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 01:56:
ik heb ook nog wel een leuke server staan wel wat voor jou denk!
Ik denk dat de TS bijna 2 jaar na opening van dit topic inmiddels wel iets nieuws heeft 8)

• richardwassink
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10-2025
}) gaat eignlijk wel voor het algemeen als iemand intresse heeft :) :Y)

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

richardwassink schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 13:24:
}) gaat eignlijk wel voor het algemeen als iemand intresse heeft :) :Y)
Heh, hier dus niet spullen aanbieden daar is V&A handiger voor. Zie http://tweakers.net/aanbod. ;)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
* Flapp mompelt iets over vraag en aanbod

"Stilte, een gat in het geluid...."

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Handig, een 2 jaar oud topic lekker kicken... :z

Goedkoop bellen via VoIP

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

right, reclame == not done. Daar hebben we V&A voor zoals hierboven al staat.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.