[2K/XP]Boot vanaf dynamische disk?

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
Waarschijnlijk morgen komt mijn nieuwe 160GB schijfje en ik heb natuurlijk al na lopen denken over hoe ik dat allemaal ga configgen :) Ik heb al een 120GB en omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden:

Afbeeldingslocatie: http://img66.exs.cx/img66/5318/schijven.jpg

Ik wil dus een software matig RAID0 volume maken, voor wat tijdelijk zut en zaken waarvoor ik wat meer snelheid nodig denk te hebben. Die 40GB voor Linux kan evt nog in aparte partities verdeeld worden maar dat doet effe niet terzake (is voornamelijk om te spelen).

Voor softraid (vanuit Windows dus) moet ik de disks dynamisch maken. Nu komt de grote vraag: kan ik van zo'n disk booten? De Windows partitie word een gewoon 'Eenvoudig volume'. En kan ik Linux er zo opzetten? Of ken dat net en moet ik dan gebruik maken van 'standaard' schijven en softraid0 vergeten?

Kortom, kan bovenstaand plaatje of niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 00:41
Ja dat kan, dit moet geen probleem zijn.
Zorg er wel voor dat je linux als allerlaatst instaleerd.

Deze volgorde kun je het beste aanhouden

1. Windows boot patitie maken
2. Software Raid 0 aan maken
3. Archief patitie aan maken
4. Er is nu nog wat ruimte over voor linux het instaleren moet geen probleem zijn

[ Voor 55% gewijzigd door MoNo79 op 27-07-2004 15:51 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:32
Waarom wil je van die (soft) raid0 booten als er geen OS op staat?

• Brent
MoNo79 schreef op 27 juli 2004 @ 15:47:
Ja dat kan, dit moet geen probleem zijn.
Zorg er wel voor dat je linux als allerlaatst instaleerd.

Deze volgorde kun je het beste aanhouden

1. Windows boot patitie maken
2. Software Raid 0 aan maken
3. Archief patitie aan maken
4. Er is nu nog wat ruimte over voor linux het instaleren moet geen probleem zijn
Dat ik Linux het beste als laatste kon instaleren wist ik al. Deze kan dus gewoon met een dynamische schijf overweg. Dank voor je antwoord :)
zetje01 schreef op 27 juli 2004 @ 15:53:
Waarom wil je van die (soft) raid0 booten als er geen OS op staat?
Ik wil niet van die softraid0 booten (naja, zou ik wel willen, maar dat kan niet :P), maar om dat volume te maken moeten de disks als geheel dynamisch zijn en de vraag is/was of ik van een ander (eenvoudig) volume op een dynamische schijf kan booten.

Verwijderd

ik denk niet dat je Linux op een Dynamic Disk kunt zetten. Geen traditionele partities/MBR meer, namelijk.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Je kunt prima van een Dynamische disk booten, hangt er alleen maar vanaf wat voor volume je gebruikt (kunt alleen booten van een simpel volume en een mirrored volume). Echter, dat Linux gaat werken op een Windows Dynamische disk geloof ik niet, althans niet voorzover ik weet (of Linux moet een of andere compatibility met Windows Dynamische disken hebben maar daar heb ik nog nooit van gehoord, ben dan ook niet zo into Linux).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Brent
Abbadon schreef op 27 juli 2004 @ 18:19:
Je kunt prima van een Dynamische disk booten, hangt er alleen maar vanaf wat voor volume je gebruikt (kunt alleen booten van een simpel volume en een mirrored volume).
Simpel, dus dat geeft dan geen problemen.
Abbadon schreef op 27 juli 2004 @ 18:19:Echter, dat Linux gaat werken op een Windows Dynamische disk geloof ik niet.
Het leek mij eigenlijk ook sterk, maar hoop doet leven he :P Is er iemand die met zekerheid hier kan zeggen hoe dat zit? Anders probeer ik het morgen gewoon effe.

Pagina: 1