Om hoeveel systemen gaat het alles bij elkaar ? Als het alleen om windows update zou gaan dan had ik gekozen voor een sus server, deze is in ieder geval gratis. Als het om meer producten gaat dan moet je denk ik kiezen voor ISA, maar denk dat je daar ook dingen voor moet instellen op de clients, maar dit kan je denk ik makkelijk doen via groep policy! ISA server kan gewoon op de dc draaien en SUS moet geloof ik op een aparte server.
Voordeel van ISA is dat je het gemakkelijk in kan stellen, en buiten caching ook een goede firewall heb. Maar het nadeel is dat het best prijzig is en het misschien overkill is voor een kleine organisatie. Dus misschien dat er betere en goedkopere manieren zijn voor jullie bedrijf, maar heb tot nu toe alleen nog maar met NAT,SUS en ISA gewerkt. Als je ook met werkstations op Windows NT of Windows 98 werkt dan is het misschien ook leuk om een SMS server te installeren. Ik heb zelf net een leuk project afgerond met SMS en ISA en dat is een leuke configuratie. Wel moeten er wat dingen ingesteld worden maar dan heb je ook wat. Ook een optie is de Technet Plus cd/dvd`s bestellen, deze hosten op een fileserver en deze d.m.v. group policy`s toepassen op de werkstations. In de Technet Plus set zitten namelijk alle updates, servicepacks, evaluatie versies en bovendien een complete database met trainingen, how-to`s en diverse problemen die ook te vinden zijn op de website van technet. Met deze cd-rom`s verminderd natuurlijk ook het internetverkeer voor updates en sp.
Link naar ISA Server Info
Link naar SUS Info
Voor SUS is het wel belangrijk om te weten dat je clients allemaal op basis moeten zijn van Windows2000, WindowsXP of Windows 2003.
Volgens mij hoort dit trouwens in het forum Network Troubleshooting
Als iemand een foutje ontdekt dan hoor ik het graag. Maar volgens mij zit ik er niet ver naast.
[
Voor 79% gewijzigd door
pizzaboertje op 27-07-2004 14:36
]