[alg] win xp sp2 gevolgen

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:16
Op msdn staat een artikel over de gevolgen van de veranderingen van SP2 op internet explorer.

Er zit onder andere een pop-up blocker ingebouwd en een systeem dat automatische downloads tegengaat.
What does Internet Explorer consider a pop-up window?
Internet Explorer will attempt to block any window opened automatically from script, with the exception of createPopup(). Some common functions that are affected are window.open(), showModelessDialog(), showModalDialog(), and showHelp(). (Note: Targeting the search pane automatically is also blocked due to pop-up blocking restrictions.)

A pop-up window opened as a direct result of a user action (e.g., clicking a page element) will not be blocked. Pop-up blocking does not apply by default to the Intranet or Trusted Sites Zones.
Op zich is het allemaal wel goed ingesteld enzo, de meeste websites werken nog goed en een hoop troep krijg je niet meer (activex controls worden ook grotendeels geblokt).

Er zijn echter ook minder leuke bijverschijnselen. Toen ik bijvoorbeeld het (simpele) javascript op http://www.t-h-o-m-a-s.nl/temp/ge/ lokaal teste blokkeerde hij het al, omdat het navigatie systeem via javascript de data in een ander frame wijzigt.

Zijn er nog meer mensen die soortgelijke problemen/ervaringen hebben sinds sp2? Helaas zullen wij ons waarschijnlijk aan moeten passen... De beveiligingen zijn goed, iig goed bedoeld, maar het is altijd jammer als je scripts/pagina's dan niet meer werken..

SP2 RC2 is trouwens hier te downloaden.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Die SP2 werkt overigens alleen op de Engelse versie. http://v5.windowsupdate.m...nsumer/default.aspx?ln=nl is de nieuwe windows update.

Je kunt de popups en activex schermen wel toestaan door dat boven in je scherm aan te klikken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38055/full.gif

Is imho een trent dat je als devver van steeds betere huize moet komen om goede pagina's te bouwen. In 'the age of flight' in de jaren 30 beunden veel mensen hun eigen vliegtuig in elkaar. Doordat dat nu net echt veilige situaties opleverde kwamen er strengere regels waar je als bouwer aan moet voldoen. Dat zie je met internet ook. Gemeenten gaan binnenkort veel meer aandacht aan wcag (devven voor mensen met een functiebeperking) besteden. Opdrachtgevers willen veiligere sites hebben. En de devvers zullen zich daar aan moeten aanpassen.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:26

Blauw

De Schreeuw

Ik vind een bannerblocker weer geen onderdeel van een OS, maar dat zal wel weer aan mij liggen. Dat ze nu pas bezig zijn met bijvoorbeeld die ActiveX controls is ook nogal laat, maargoed: je zou blij moeten zijn dat ze eindelijk 'unschuldige' eindgebruikers proberen te helpen.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Jozzz schreef op 27 juli 2004 @ 13:54:
Ik vind een bannerblocker weer geen onderdeel van een OS
Als een browser een onderdeel van een OS kan vormen, waarom dan geen popup blocker? Dan kun je er als developer tenminste van op aan dat een x aantal mensen dat ding heeft draaien. Zelfde als shockwave, flash en javascript: als dat niet standaard in je OS zou zitten zou het allemaal niet half zo populair zijn.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Het zou gewoon zo moeten zijn dat scripts en browsers niet zonder de toestemming van de gebruiker een nieuw scherm kunnen openen. Alle links gewoon in hetzelfde scherm tenzij ik shift-klik doe. Op die manier is de popup ten dode opgeschreven.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:16
André schreef op 27 juli 2004 @ 14:01:
Het zou gewoon zo moeten zijn dat scripts en browsers niet zonder de toestemming van de gebruiker een nieuw scherm kunnen openen. Alle links gewoon in hetzelfde scherm tenzij ik shift-klik doe. Op die manier is de popup ten dode opgeschreven.
Mwah, in sommige gevallen is een pop-up wel effectief, om extra informatie te geven op een pagina waar je sowieso weer terug wilt naar de orginele pagina. Vereiste is dan wel dat het niet te veel text bevat (anders beter een nieuwe pagina) en makkelijk weg te klikken is.

En in een nieuw venster openen: ik vind dat het gewoonte zou moeten zijn om een link naar een website buiten je eigen domein in een nieuw scherm te openen omdat het vaak "lees verder" links zijn.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

pietje63 schreef op 27 juli 2004 @ 17:17:
[...]

Mwah, in sommige gevallen is een pop-up wel effectief, om extra informatie te geven op een pagina waar je sowieso weer terug wilt naar de orginele pagina. Vereiste is dan wel dat het niet te veel text bevat (anders beter een nieuwe pagina) en makkelijk weg te klikken is.
Dat kun je ook weer met wat DHTML doen zonder een pop-up te hoeven openen. Pop-ups heb je dus eigenlijk nergens meer voor nodig.
En in een nieuw venster openen: ik vind dat het gewoonte zou moeten zijn om een link naar een website buiten je eigen domein in een nieuw scherm te openen omdat het vaak "lees verder" links zijn.
Het lijkt me beter dat als je dit als optie in de browser kan instellen.

Ik vind het persoonlijk namelijk fijner dat websites van mijn vensters/tabs afblijven. Als ik een pagina in een nieuw tab wil openen klik ik er met de middelste muisknop op, anders de linker.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Was de beste verbetering niet dat 'text/plain' ook echt 'text/plain' was? En niet 'text/html' of 'application/xml' et cetera (let op: 'text/xml is/wordt deprecated).

Verwijderd

waarom een XP-SP2 discussie in W&G? :?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik denk, Gohan ;) , omdat het in het eerste geval ging over de Pop-up functie.
Als dat, en de Active-X elementen, de enige 'webdesign' gerelateerde dingen zijn voor dit topic, zal het snel doodbloeden...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

crisp

Devver

Pixelated

echte webdesigners nemen IE sowieso allang niet meer serieus :P

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 08-08-2004 01:46 ]

Intentionally left blank

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 12:27

krvabo

MATERIALISE!

crisp schreef op 08 augustus 2004 @ 01:46:
echte webdesigners nemen IE sowieso allang niet meer serieus :P
Jammer dat nog zoveel mensen er gebruik van maken en je er dus wel rekening mee moet houden. :(

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 20:52
Nou, er zitten een aantal leuke dingetjes in IE die niet in de andere browsers zitten. Zo heeft CSS een betere ondersteuning voor IE dan andere browsers... Ik surf zelf ook via Firefox, maar toch mis een aantal punten (mijn website doet het gewoon niet goed in Firefox :r Is nog in ontwikkeling, maar gewoon geen zin om verder te gaan omdat hij niet kan worden zoals ik wil.. In IE doet alles het :'()

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Neejoh schreef op 08 augustus 2004 @ 13:11:
Nou, er zitten een aantal leuke dingetjes in IE die niet in de andere browsers zitten. Zo heeft CSS een betere ondersteuning voor IE dan andere browsers... Ik surf zelf ook via Firefox, maar toch mis een aantal punten (mijn website doet het gewoon niet goed in Firefox :r Is nog in ontwikkeling, maar gewoon geen zin om verder te gaan omdat hij niet kan worden zoals ik wil.. In IE doet alles het :'()
IE loopt juist zwaar achter wb CSS ondersteuning...

Intentionally left blank

Verwijderd

Neejoh schreef op 08 augustus 2004 @ 13:11:
tuurlijk...... CSS heeft betere ondersteuning voor IE, analyseer die zin nou eens even en denk daar nog eens over na, behalve dat het grammaticaal semantisch gezien een volledig foute zin is, blijkt hier ook uit dat je absoluut geen kaas hebt gegeten van CSS en de ondersteuning m.b.t de verschillende browsers, dat jouw site niet goed werkt in Firefox ligt aan jou en IE, niet aan Firefox/Opera of een andere echte browser.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 12:50 . Reden: As blues suggested ;) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 09:19:behalve dat het grammaticaal gezien een volledig foute zin is
offtopic:
Grammaticaal is 'ie prima, er klopt semantisch alleen geen hout van ;)

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 20:52
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 09:19:
[...]

tuurlijk...... CSS heeft betere ondersteuning voor IE, analyseer die zin nou eens even en denk daar nog eens over na, behalve dat het grammaticaal semantisch gezien een volledig foute zin is, blijkt hier ook uit dat je absoluut geen kaas hebt gegeten van CSS en de ondersteuning m.b.t de verschillende browsers, dat jouw site niet goed werkt in Firefox ligt aan jou en IE, niet aan Firefox/Opera of een andere echte browser.
[afro-praat]Wowwoowww :D :D Relaxxx brotherrr :D[/afro-praat]

Hehe, blijkbaar weet ik er inderdaad niet genoeg van, maar de opties die ik wou gebruiken blijken niet goed te werken in Mozilla en Opera. Je kent het wel, shadow ed (menu van www.sinkebv.nl bijv.) Verder werkt mijn menu op m'n site ook niet, maar dat zal dus blijkbaar wel een scriptfout zijn (ipv CSS).

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Laat ik het zo zeggen: als er een APK-keuring voor browsers zou bestaan, dan zou je tegenwoordig niet meer met IE de digitale snelweg op mogen, en dat is niet alleen omdat hij de roetmeting niet doorstaat. Maar blijkbaar rijden mensen liever in een oude DAF, of weten ze niet dat je bij een dealer net buiten de stad gratis een proefrit kan maken in een Ferrari, en als het je bevalt die Ferrari zelfs gratis mee naar huis mag nemen!

Neejoh: jij hebt je net als vele anderen laten verleiden IE-only truukjes te gebruiken, in plaats van eerst te kijken wat er vanuit de standaarden wordt ondersteund en hoe je precies dezelfde effecten op een betere manier kan bereiken.

Intentionally left blank

Verwijderd

Nouja veel sites etc deden niet met SP2, dus maar SP1a erop gezet :).
Pagina: 1