Toon posts:

Systeemtijd loopt (verborgen) verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn tegen een raar probleem aangelopen op de laptop van een vriend van mij. De systeemtijd lijkt goed te staan, zowel in windows als in het bios wordt de juiste tijd/juiste datum aangegeven, echter een aantal programma's willen sinds 2 dagen niet meer starten omdat zij aangeven dat de systeemtijd niet meer klopt met de registratie o.i.d.. Verder geeft bijvoorbeeld F-secure virus-update aan dat het iets van 12.232 dagen geleden is dat de update is uitgevoerd terwijl dat de dag ervoor nog uitgevoerd is. Is er misschien een andere plek waar de 'echte' systeemtijd wordt bijgehouden o.id.? Ik weet namelijk zeker dat het bios en windows de juiste tijd/datum weergeven. Of zijn dit misschien symptomen van een virus?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

misschien is de bios tijd corrupt. Wellicht dat het resetten van de bios (via de jumper o/h moederbord) helpt.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Het kan zijn dat het CMOS batterijtje niet meer goed is. Deze houd namelijk je tijd bij en de bios instellingen als de computer uitstaat. Waarschijnlijk zag je vriend dat de tijd niet goed stond en heeft deze in windows weer goed gezet. Waarschijnlijk stond de datum dus 12.232 dagen achter. Ik zou zeggen hou de tijd van de laptop in de gaten. Als deze weer verkeerd staat weet ik het vrijwel zeker dat het aan het batterijtje ligt. Heb Dit zelf ook gehad met een oude computer van mij. En om die programma´s weer goed te krijgen moet je ze gewoon opnieuw installeren :9

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 12:45:
Verder geeft bijvoorbeeld F-secure virus-update aan dat het iets van 12.232 dagen geleden is
dat is ergens 33 jaar geleden (12.232/365)

Dat zou ergens in 1970 zijn, misschien is dit de vroegste tijd die het BIOS kan registreren en als je bios reset doet dat hij hem dan daarop zet. Misschien dat de software niet compatible is met je bios, heeft die timer het wel altijd goed gedaan?

offtopic:
BalusC is op een slottjes spree :D Somebody stop him :+