Toon posts:

IE proxy settings via hyperlink op intranet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik beheer een netwerkje met een goeie 60 werkplekken waar niet iedereen dezelfde proxyinstellingen heeft. De redenen hiervoor zijn divers maar op zich niet boeiend: het kan niet anders dan dat er in totaal drie proxy mogleijkheden zijn:
1. Intranet werkt op alle servers, webinterface naar databases werkt, naar buiten gaan werkt niet.
2. Internetten via de proxyserver werkt, intranet werkt, webifcs werken.
3. geen proxy instellingen (voor beheerders en de directie, die de behoorlijk restrictieve proxy niet willen of kunnen gebruiken.)

Omdat ik het keizat ben dat mensen zelf met die instellingen gaan hobbyen en IE stuk maken, wil ik op de startpagina een linkje neerzetten waarmee de proxy settings automatisch ingesteld worden. In de toekomst ga ik het serverstuk van dit intranet verbouwen (moderniseren, op z'n minst) en dan is het ook handig als ik de startpagina kan wijzigen waarna gebruikers zelf in staat zijn hun IE aan te passen.

Probleem: ik kan nergens vinden hoe dit moet. De browser gegevens opvragen is allemaal niet zo'n probleem (alhoewel ik er al geen proxy settings tegenkom, wat me het ergste doet vermoeden) maar iets anders dan de startpagina wijzigen is wél lastig te vinden.

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 11:17

glashio

C64 > AMIGA > PC

Is dit wat je zoekt ?

Hiermee kan je configuratiebestand maken voor al je I-net explorers (versie 6).
Google Query

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Topicstarter
glashio schreef op 27 juli 2004 @ 12:47:
Is dit wat je zoekt ?

Hiermee kan je configuratiebestand maken voor al je I-net explorers (versie 6).
Google Query
Nee, helaas. Voor zover ik het kan bepalen doet de kreet "PROXY 10.0.139.254:8080" echt helemaal niets. Volgens mij werkt deze Javascript alleen in het auotmatisch configureren van browsers en niet in een HTML file.
Je google query is al schattiger dan de mijnen, maar ik ben niet op zoek naar een automatische configuratie: ik wil dat de usert het zelf doet (omdat díé kan bepalen of hij al of geen proxy gebruiken moet) maar zonder dat ie alle menu's door moet.

Helaas dus.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 14:46 . Reden: te snel getiept ]

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 21:39

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Als ik jou was zou ik eerst de proxy-instellingen eens nakijken, want je kan een hoop excluden van proxy-gebruik. Dan is het alleen nog maar een kwestie van proxy aan of proxy uit ...

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kun je niet gewoon een opstartscript gebruiken? zoals kixtart of zo iets?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 11:17

glashio

C64 > AMIGA > PC

IE 5.0 :X ( van horen zeggen : miskleun van MS geweest )

Om Security,Compatibiliteit en Opmaak problemen te voorkomen wordt versie 5.5 aangeraden. (als je geen versie 6 wil )

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Topicstarter
glashio schreef op 27 juli 2004 @ 14:34:
IE 5.0 :X ( van horen zeggen : miskleun van MS geweest )

Om Security,Compatibiliteit en Opmaak problemen te voorkomen wordt versie 5.5 aangeraden. (als je geen versie 6 wil )
IE 6 klapt eruit op de meeste win98 werkstations. Om één of andere reden heeft er iemand hier intern software geschreven die niet werkt op Ie 5.5 maar wel op 5.0
Tot hij die meuk herschreven heeft moet ik dus minimaal drie systemen met 5.0 in de lucht houden. Dat duurt niet lang meer maar dan nog ga ik niet alle werkstations ombouwen tot w2000, daar heb ik teveel tijd voor nodig en dit is iets wat bijna dagelijks frustratie en lompigheid oproept bij een aantal gebruikers. de paar 98 machines moten daarop dus nog even blijven werken.

Overigens ben ik bekend met de ranzigheid van het netwerk en de systemen maar zolang ik én geen budget én geen tijd krijg om het hele spul te migreren naar iets bruikbaars blijft het hobbyen een belangerijke taak.
Gertjan! schreef op 27 juli 2004 @ 14:31:
Kun je niet gewoon een opstartscript gebruiken? zoals kixtart of zo iets?
KnetterGek schreef daar net boven:
ik ben niet op zoek naar een automatische configuratie: ik wil dat de usert het zelf doet (omdat díé kan bepalen of hij al of geen proxy gebruiken moet) maar zonder dat ie alle menu's door moet.
:)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wacky schreef op 27 juli 2004 @ 14:30:
Als ik jou was zou ik eerst de proxy-instellingen eens nakijken, want je kan een hoop excluden van proxy-gebruik. Dan is het alleen nog maar een kwestie van proxy aan of proxy uit ...
Denk je echt dat ik uren ga zoeken naar een zinvolle oplossing als ik de mogelijkheid had om de proxy te omzeilen per protocol? Helaas! Als dat ging was het ALLANG gebeurd geweest.

Als je de proxy niet gebruikt kun je alleen via de router internetten. de router staat op MAC adres bepaalde werkstations toe (de mijne, de directie, de manager commercie, mijn directe collega en het hoofd technische dienst) maar de gebruikers die de problemen hebben werken met allemaal vage custom software geschreven door een ogenschijnlijk hersendode boekhouder en vallen helaas niet onder de groep "mag internetten wanneer hij dat wil" maar in de groep "mag alleen op internet pagina's die de directie van te voren heeft goedgekeurd". Die groep móét perse door de proxy anders kunnen ze doen wat ze willen en sinds een reeks bezoeken aan allerlij overbekende ultra-ranzige websites is het niet echt bespreekbaar om random peopletjes langs de proxy te leiden.

Zoals gezegd is er dus ook geen budget voor andere software dus we blijven lekker doorkutten met proxy 2.0

• Bastardhost
  • Laatst online: 22-07 11:42
via een reg-file?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings]
"EnableHttp1_1"=dword:00000001
"ProxyEnable"=dword:00000001
"ProxyServer"="ftp=adres.vanje.proxy:8080;
                gopher=adres.vanje.proxy:8080;
                http=adres.vanje.proxy:8080;
                https=adres.vanje.proxy:8080;
                socks=adres.vanje.proxy:8080"
"ProxyOverride"="hier;je;exclusions;door;puntkomma;gescheiden<local>"

Je kunt natuurlijk altijd per ingestelde gebruiker die sleutel exporteren en de links aanbieden op het intranet. Daarnaast kun je ook nog het nodige met Policies.

[ Voor 22% gewijzigd door Bastardhost op 27-07-2004 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
De reg sleutel aanbieden ben ik al aan het bakken, maar bedankt voro de code, scheelt mij exporteren :)

In het loginscript werken de register sleutels niet altijd bij alle machines, don't ask me why. Maar ik vrees dat dit toch de enige oplossing is die gaat werken. Maar, dan kan ik net zo goed (beter) de reg files pushen naar de gebruikers die ze nodig hebben, en shortcuts op hun bureaublad of quicklaunchbars kwakken.
Dat ga ik dus nu doen. Mocht er toch nog iemand een geweldig idee krijgen, graag, want eigenlijk wil ik straks met alle clients op 2000 of XP en de servers op 2k3 het intranet als "algemeen interface voor alles" gaan gebruiken en de explorer zoveel mogelijk wegwerken (geen bureaublad, geen quicklaunch...)
Tot die tijd is dit echter de beste oplossing.

• Bastardhost
  • Laatst online: 22-07 11:42
Je kunt met VB-script werken tijdens de login, wanneer je gebruik maakt van WMI kun je vrijwel het hele register lezen en schrijven.

Op die manier pak je iedere machine die inlogt. Controle of de sleutel bestaat en wanneer niet schrijven (of gewoon schrijven).

Google zoektocht op VB Script WMI register moet je een heel eind brengen.

Overigens... Beter is nog gebruik te maken van een proxy-server. Gebruik je bijvoorbeeld de ISA-server van Microsoft heb je een AD-integrated firewalled internet toegang. Met security-groepen regel je wel of geen toegang en door de mensen die vrijer internet nodig hebben gebruik te laten maken van de ISA-firewall client. Maar goed, da's een prijzige oplossing.

[ Voor 35% gewijzigd door Bastardhost op 30-07-2004 21:48 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mooi idee, maar iets teveel gevraagd gok ik.

proxy script via URL:
http://www.google.com/search?q=proxy+configuration+script+IE
levert:
Autoconfig File for Using Proxy

http://nscsysop.hypermart.net/proxypac.html

Setting Proxy Settings on Browsers

http://nscsysop.hypermart.net/setproxy.html

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 30-07-2004 23:42 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bastardhost schreef op 30 juli 2004 @ 21:44:
Je kunt met VB-script werken tijdens de login, wanneer je gebruik maakt van WMI kun je vrijwel het hele register lezen en schrijven.

Op die manier pak je iedere machine die inlogt. Controle of de sleutel bestaat en wanneer niet schrijven (of gewoon schrijven).

Google zoektocht op VB Script WMI register moet je een heel eind brengen.

Overigens... Beter is nog gebruik te maken van een proxy-server. Gebruik je bijvoorbeeld de ISA-server van Microsoft heb je een AD-integrated firewalled internet toegang. Met security-groepen regel je wel of geen toegang en door de mensen die vrijer internet nodig hebben gebruik te laten maken van de ISA-firewall client. Maar goed, da's een prijzige oplossing.
ik heb nul budget, en NT4 met iis 3 en dus proxy 2.0.
proxy 2.0 zit in IIS 3 en om nou te zeggen dat dat instelbaar en bruikbaar is en dit allemaal kan... als dit kon aan de serverkant had ik het ALLANG gedaan. het mooie is dat er hier telkens 500 euro bezuinigd wordt op software en dat ik dan vervolgens een week zit te tikken om iets anders te schrijven wat min of meer hetzelfde kan, maar niet zo stabiel is, minder bruikbaar, volledig kut te onderhouden, en minimaal net zo duur want mijn weken zijn ook niet gratis.
ik ga me wel even wat verdiepen in WMI, maar dan voor iets anders. Bedankt.

offtopic:
Backslash32 schreef dit:
[Mooi idee, maar iets teveel gevraagd gok ik.

Als je zo iets zegt moet je wel een zinvolle post maken verder. Je google query daar hebben we niets aan want die doet alleen maar die dingen die ik al heb aangegeven geen oplossing te vinden: geklooi via loginscripts. Pushen met ZENWorks... ik zou niets liever doen maar ik zit hier in een Windows omgeving en als ik Novell zeg gaat mijn baas elke keer vloeken tegen me. je .pac file is echt heel mooi gevonden en volledig zinloos: die kun je wel klikken uit een browser maar dat doet niet wat ie doen moet. Staat ook in dit topic.
Dit alles had je geweten als je het topic gelezen had.

Mooi idee, maar iets teveel gevraagd gok ik.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 08:57:
offtopic:
Backslash32 schreef dit:
[Mooi idee, maar iets teveel gevraagd gok ik.

Als je zo iets zegt moet je wel een zinvolle post maken verder.
nou ja, je zegt zelf al dit:
ik heb nul budget, en NT4 met iis 3 en dus proxy 2.0.
dat voelde ik al aankomen.

Dat je dan zelf op legacy clients moet lopen kutten met regfiles in logonscripts (ook al is dat maar éénmalig) lijkt me in jouw geval de enige financieel haalbare oplossing.

Maar goed, wie ben ik...

ook alleen maar een domme sysadmin die ooit in dezelfde situatie heeft gezeten

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 31-07-2004 13:22 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1