Toon posts:

Pc voor Harddisk-recording?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort aan de slag met Protools 5.01 LE. Nu heb ik daar een nieuwe PC voor nodig. Ik heb mininaal een PIII 700 nodig (Pentium 3 dus), met het liefst 256 mb RAM. Een simpele cd-writer, En een +/- 30 GB 7200 RPM schijf ivm harddisk-recording. Het liefst alles in een 19" case zodat ie bij de rest van de audio-apparatuur in het rek/flightcase kan. Een monitor heb ik al, en hij word waarschijnlijk alleen gebruikt voor Protools 5.01 LE.
Nu vroeg ik me dus af of iemand hier ervaring mee heeft (Protools-PC), en misschien mee kan denken met het samenstellen. En ik vroeg me af of het een goed idee is is om dit alles in een 19" Case te proppen ipv een bigtower. En wat een goed P3 Mobo is. Het liefst zou ik niet meer dan +/- fl. 2800,- uit willen geven. Alle commentaar/hulp is welkom! :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Wat is Protools?

Bij harddisk-recording heb je eigenlijk meer aan een constante HD dan aan een snelle HD. De meeste HDs hercalibreren de koppen tijdens het schrijven van grote files. Daardoor onstaat er ineens een stottering in de transfer elke 2 a 3 seconden wanneer je continu schrijft. Een AV-harddisk heeft dat niet en doet dat dus niet. Dus een 7200 rpm schijf GARANDEERT niet dat het werkt. (misschien met buffer en misschien een bepaald merk, maar 7200 alleen niet)

Misschien dat de nieuwe HDs wel AV-compatible zijn of dat Protools een Memory-buffer aanlegt, maar het is toch iets om te controleren. Toch?

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Ik heb geen ervaring met dat programma, maar ik denk dat je zelf al een aardig eind op weg ben.
Ik weet niet hoeveel sporen je tegelijkertijd op wil nemen, maar 6 tegelijkertijd moet wel lukken met de config die je nu heb gekozen.
Geheugen kun je altijd naderhand bijprikken, aleen de 19" kast zal ff duur worden..

Succes!

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

ik zou aan een apple macintosh G4 gaan denken of inderdaad een goede p3 met veeeel ram en neem een ide 7200 rpm van ibm met 2 mb buffer hd of ga voor een scsi wat eigenlijk hoort bij hd-recording!

Verwijderd

Topicstarter
Met Protools 5 kan je volgens mij 64 sporen tegelijk opnemen, en je Ram zorgt voor de buffer. De Soundcard die bij dit softwarepakket hoort, neemt veel werk over van de CPU, vandaar het hoge aantal sporen, maar alle 64 zal wel zwaar worden, en misschien moet ik toch maar eens aan SCSI gaan denken.. Of een RAID systeem?!?

Verwijderd

ja gewoon lekker veel ram in douwen en een mobo die dat kan chachen en een scsi hd of een raid opplosing heb je je je data ook nog veiliger opgeslagen moet je alleen wel meerdere hd's kopen dus wel duur

Verwijderd

Ik gebruik zelf een PIII 500 met 384 MB geheugen, een 10 GB HDD voor progs en 20 en 30 GB voor audio en video opslag (gewoon 7200 toeren) en een terratec EWS MT88. Als software gebruik ik SAWPRO en ik heb vorige week zaterdag nog 8 sporen tegelijk opgenomen. Dus met een PIII 700 moet dat zeker willen.

Het zit hem meer in de hoeveelheid geheugen volgens mij...

Willem

Verwijderd

Waarschijnlijk ken je de winkels wel (want als je ProTools gebruikt MOET je wel een professional zijn ;) ) maar ik zou aanraden om eens te informeren bij de "Future Store" in Utrecht (voorheen Future Music) als je voor een Mac wil gaan, en voor PC bij "Infinity Four" (Den Bosch? in ieder geval brabant; als je interesse hebt kan ik het voor je navragen) Ik weet trouwens niet zeker of i4 ook ProTools heeft.

Maar bij die twee winkels zijn naar mijn idee wel de mensen met de meeste to the point kennis.

Greetz, WaveRider

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
als ik je budged van 2800 piek zie kan ik je 1 ding aan raden en dat is dat je dit wel kan vergeten alleen een beetje goede audio kaart zoals een creamware pulsar die alleen al 2899
kost dan heb je alleen de kaart zelf.iedere hd heeft een termische kalibratie alleen speciale scsi modellen die av zijn kalibreren ook maar stellen dit uit totdat er geen data
meer in of uit gaat maar kalibreren doen ze allemaal,een systeen voor hd recording bestaat altijd uit een scsi systeem en nooit met ide hd's

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 10:07 schreef monterey het volgende:
als ik je budged van 2800 piek zie kan ik je 1 ding aan raden en dat is dat je dit wel kan vergeten alleen een beetje goede audio kaart zoals een creamware pulsar die alleen al 2899
kost dan heb je alleen de kaart zelf.iedere hd heeft een termische kalibratie alleen speciale scsi modellen die av zijn kalibreren ook maar stellen dit uit totdat er geen data
meer in of uit gaat maar kalibreren doen ze allemaal,een systeen voor hd recording bestaat altijd uit een scsi systeem en nooit met ide hd's
Uhh duh ja da.. :)
Als je 64 sporen tegelijk wilt opnemen heb je ook een geluidskaart die 64 kanalen heeft nodig.

Beeetje moeilijk.... zelfs een kaart van 3000 piek zal er niet meer dan 16 of zo hebben, dat is al veel.

Een alternatief wat ik zelf doe is een PC met drie geluidskaarten.
(Ik werk dan met Cakewalk Pro Audio 8)
Je kiest één van de drie kaarten als playback device.

(Een normale geluidskaart kan dus maar 2 kanalen opnemen, t'is Stereo, links en rechts)
Je hebt gewoon niet meer hardware op zo'n kaart.

Zo kun je voor een redelijk bedrag 6 kanalen tegelijk opnemen, en toevoegen in een mix van 64 kanalen maximaal.

(Zoals je ziet links, ik zit in een Blues Band.. maar dat PC opnemen moet nog verder aangezwengeld worden)

Voor CPU zou ik minimaal een 500 Mhz nemen, Duron of P3 of beter.
Da's geen probleem dus wat prijs betreft.

De harde schijf is niet meer zo krities. 5400 of 7200 toeren.. nahh als de schijf en het bord maar ATA66 of ATA100 aankunnen. En 20GB of zoiets.

Veel Suc6 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Bij het het pakket zit dus ook de Didgidesign Digi Toolbox XP in, voor het opnemen van 24 sporen. Alleen die is alleen compatible met Intel cpu en chipset, vandaar ook mijn vraag welk Mobo daar dan het best voor is. Maar ik denk toch dat ik maar vvor de 800 Mhz en 256 RAM ga, voor de zekerheid.

Verwijderd

Waar kan ik meer info vinden over Protools ?
Is het te vergelijken met Cool Edit Pro ?

Verwijderd

nee dat meent ie toch niet, cool edit pro, neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjj!!!!

:Z

Verwijderd

Cool Edit Pro is meer voor de newbies op audio-recording gebied :)

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 02:23
denk er vooral ook even aan bij de behuizing, dat een 19" kast wel rond de 600,- kost. dus 2800,- zal sowieso moeilijk worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, viel mij dus ook al op, dan moet ik het budget toch maar weer even verzetten naar 3600. Moet toch te doen zijn! Maar past dat wel allemaal in een 19" kast?

1 x Cd-writer
2 x HD
1 x Floppy Drive
2 x PCI kaart

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 21:58 schreef SirCommieBastard het volgende:
nee dat meent ie toch niet, cool edit pro
Maar als jij er zoveel verstand van hebt, kan je dan ook zeggen waar ik er meer info over kan vinden ?
Bij voorbaad dank.

Verwijderd

ik weet wat het is, niet dat ik er mee werk :)
ik gebruik zelf goldwave voor die ene kee dat ik s iets opneem.

Verwijderd

http://www.digidesign.com/

een kennis gebruikt ook Protools op een vrij eenvoudige Mac(nog voor de G3) met maar 96Ram wel scsi schijven, zeer dure kaart met audio interface 1622, Tascam DAT recorder, STORM Mo disks.
Je merkt dat de Apple wat traag is maar de kwaliteit en het gemak waarmee je kan werken heb ik nog bij geeb ander programmatuur/ hardware gezien.

Verwijderd

Ja da's waar, ProTools = De Enige Echte Keus!
Pagina: 1