Digitaal geluid en 5.1 Surround via externe versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Op het moment heb ik de volgende versterker Rotel RSX972 en een Audigy LS Geluidskaart in mijn pc zitten.

Nu heb ik mijn geluidskaart via de digitale uitgang aangesloten op mijn versterker en daar krijg ik zonder problemen DTS en Dolby Digital, Stereo doorheen.

Nu ben ik dankzij de fijne FAQ op dit forum erachter gekomen dat de dolby surround 5.1 geluid van onderandere games niet digitaal word verstuurd naar je versterker maar alleen DTS, Dolby Digital en Stereo.

Daarop stond in de FAQ dat als ik 5.1 geluid wilt dit analoog moet aansluiten via mijn geluidskaart op mijn externe versterker. Nu is dit ook zonder problemen gelukt om via Unreal 2004 Tournament Surround 5.1 (AEX) geluid er door heen te krijgen.

Maar nu zit ik met het volgende en dat is dat ik nu geen Digitaal geluid (DTS, Dolby Digital) meer hebt om een DVD af te spelen omdat deze port (Oranje op geluidskaart) gebruikt word voor de Center/Subwoofer in 5.1 Surround.

Nu las ik in verschillende fora's dat je de center/subwoofer niet moet aansluiten maar dan heb je gewoon in Unreal 2004 alleen geluid uit 4 Speakers en niet uit je center en subwoofer en dat wil ik juist uiteraard wel om dadelijk met volle tuigen te genieten van Doom 3 })

Nu vroeg ik mij het volgende af wat ik nu het beste kan doen om en Digitaal Geluid zoals DTS, Dolby Digital te krijgen en te genieten van Games (AEX) 5.1 Surround.

1. Moederboard kopen met een NForce2 Chipset zoals de Asus A7N8X-E Deluxe met een Dolby Digital Encoder functionaliteit zodat ik via 1 kabel kan genieten van Digitaal geluid en 5.1 surround in games maar dan zonder AEX.

2. Drie extra kabels kopen om 5.1 surround geluid te krijgen en deze op je versterker aan te sluiten. Waarbij als ik digitaal geluid wilt stekkers even omwisselen voor de center/subwoofer.

3. Punt 2 en een extra geluidskaart nemen en deze digitaal aansluiten en op die andere aansluiten voor 5.1 Surround geluid en als ik digitaal geluid wilt even die geluidskaart selecteren en in games de andere. Dan heb je wel AEX.

Als ik die asus nou neemt dan heb je geen AEX maar merk je dat ook in games want je hebt helaas geen geluidskaart die dolby digital kan encoden van creative.

Wie kan mij adviseren wat nu de beste optie is om aan de ene kant 5.1 surround geluid met AEX in games te krijgen en ook om zonder problemen digitaal geluid af te spelen op DTS, Dolby Digital?

Graag advies wat ik het beste kan doen.

Bedankt alvast voor alle reacties.

• mabarto
Kwam nog een optie tegen die sluit je aan op je usb port, maar weet niet of deze nu ook surround 5.1 verstuurt, iemand enig idee?

Pro HiFi-Link

Iemand nog suggesties?

edit:

Ehh zo te zien wel.

[QUOTE]
The other advantage of the Pro HiFi-Link's digital output is that it also supports AC3 and 5.1 pass through. That means it can send a Dolby® Digital or DTS® Digital Surround Sound signal to any amplifier supporting Dobly® Digital or DTS® Digital Surround Sound decoding for conversion into 5.1. audio. With a Pro HiFi-Link, you can even do this using a laptop or notebook with a DVD drive!
[/QUOTE]

Iemand enige ervaring hiermee?

[ Voor 53% gewijzigd door mabarto op 27-07-2004 17:23 ]

• mabarto
Schop!

Heeft niemand hier een idee over wat de beste oplossing is?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In die games worden 5 geluidskanalen gemaakt door de software. Die wil je blijkbaar eerst realtime bij elkaar coderen (een 'lossy' compressie, net zoals b.v. mp3) tot een DD datastroom, om vervolgens een paar meter verderop weer te decoderen.

Dat lijkt me nogal een belachelijke situatie, alleen om wat kabeltjes uit te sparen.

DD encoderen doe je omdat je die 5.1 kanalen wilt comprimeren, b.v. om het op een cd of dvd op te slaan. Anders zou je met 5 Mb data zitten per seconde 5.1 geluid. Om een paar meter afstand te overbruggen gebruik je beter 5 analoge kabeltjes.

Andere nadelen van DD encoderen: extra vertraging en kwaliteitsvermindering van het geluid.

• mabarto
joopv schreef op 30 juli 2004 @ 05:13:
In die games worden 5 geluidskanalen gemaakt door de software. Die wil je blijkbaar eerst realtime bij elkaar coderen (een 'lossy' compressie, net zoals b.v. mp3) tot een DD datastroom, om vervolgens een paar meter verderop weer te decoderen.

Dat lijkt me nogal een belachelijke situatie, alleen om wat kabeltjes uit te sparen.

DD encoderen doe je omdat je die 5.1 kanalen wilt comprimeren, b.v. om het op een cd of dvd op te slaan. Anders zou je met 5 Mb data zitten per seconde 5.1 geluid. Om een paar meter afstand te overbruggen gebruik je beter 5 analoge kabeltjes.

Andere nadelen van DD encoderen: extra vertraging en kwaliteitsvermindering van het geluid.
Duidelijk verhaal, maar dan zit ik met het probleem als ik 3 Kabels koop van 5mtr dat ik geen digitaal geluid kan afspelen omdat 1 van die kabels gebruik word door je subwoofer/center speaker.

Ik heb 5 uitgangen op mijn geluidskaart waarvan ik groen (Voor), zwart (Achter) en Oranje (Center/Subwoofer/Digitaal uitgang)

Indien ik dus deze aansluit met die 3 kabels kan ik dus geen DTS DVD films draaien op mijn computer omdat deze in gebruik is door de Center/Subwoofer speaker.

Moet ik daarom dus een extra geluidskaart nemen om dan als ik DVD met DTS wilt bekijken dat ik dan die 2e geluidskaart aanroep en voor 5.1 Geluid in Games de eerste? Of zijn jullie van mening dat ik gewoon niet de center/subwoofer moet aansluiten voor dat 5.1 geluid maar die gebruik voor digitaal geluid?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik je zo hoor ben je denk ik nog het goedkoopste uit met een standalone DVD speler met een digitale uitgang.....van een merk als Rotel mag ik toch aannemen dat die wel meer als 1 digitale ingang zal hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Kun je het kabeltje uit de center niet splitten en op de receiver tweemaal aansluiten? Hij gebruikt dan toch maar een van de twee, en je hoeft volgens mij niets te wisselen, maar het kan dat ik nu te makkelijk denk...

• mabarto
jopie schreef op 30 juli 2004 @ 12:29:
Kun je het kabeltje uit de center niet splitten en op de receiver tweemaal aansluiten? Hij gebruikt dan toch maar een van de twee, en je hoeft volgens mij niets te wisselen, maar het kan dat ik nu te makkelijk denk...
Dat zou inderdaad de oplossing zijn, als dat er tenminste is zo'n verloopstuk, ik zal eens kijken, bedankt voor de tip.

Verwijderd

The_Eagle schreef op 30 juli 2004 @ 12:20:
Als ik je zo hoor ben je denk ik nog het goedkoopste uit met een standalone DVD speler met een digitale uitgang.....van een merk als Rotel mag ik toch aannemen dat die wel meer als 1 digitale ingang zal hebben :)
Ik heb die zelfde Rotel ook en ik heb daar 2 dvd spelers op aangesloten via de coax en ik d8 dat er 3 digitale ingangen opzitten je kan kiezen tussen coaxiaal of optisch :)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik denk dat de uitgang 3,5 mm is, en daar kun je bij de electronicawinkel zo een splitter voor halen. Ik gebruik hem om mijn line out van het moederbord te verdubbelen voor een koptelefoon en een versterker.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Al aan een Audigy 2 gedacht, deze kunnen namelijk wel alle kanalen digitaal versturen :)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En wat is er op tegen om het gewoon analoog aan te sluiten of denk je dat je het verschil kan horen tussen de verschillende decoders?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Ik heb de Audigy1 en daar zit op de pcb een cd spdif aansluiting op (was toen de goedkoopste oem versie) heb jij dat ook niet ?

• mabarto
Het is gelukt, ik heb nu digitaal geluid en 5.1 geluid voor games, ik zal effies vertellen wat ik precies hebt gedaan zodat andere hier ook wat aan hebben.
Iedereen bedankt voor de tips die jullie hebben gegeven en voor de goude tip Jopie.

Het volgende ik ben effies vandaag dus naar de Mediamarkt gegaan en hebt de volgende dingen gekocht:

[1] 1st. 3,5mm Jack-stekker stereo naar 2x 3,5mm Jack-stekker Stereo
[2] 1st. 3,5mm Jack-Stekker Mono naar Cinch-Contrastekker
[3] 3st. 3,5mm Jack-Stekker Stereo naar 2 Cinch-Contrastekker van 5Mtr
[4] 1st. Cinch-Contrastekker naar Cinch-Contrastekker Audio van 5Mtr.

Op mijn Audigy LS heb ik op de groene (Voor rechts en Links) en Zwarte (Achter rechts en links) aansluiting [3] op mijn Rotel versterker aangesloten. Voor de Oranje (Digitaal uitgang en Center/Subwoofer uitgang) aansluiting heb ik dus zo'n splitter [1] gekocht, zoals Jopie aangaf. Daarbij heb ik op de ene kant van de splitter een verloop [2] geplaatst en daarbij [4] aangesloten op mijn versterker op de coaxiaal ingang (Voor DTS, Dolby Digital Geluid). Aan de andere kant van de splitter heb ik dus weer een [3] aangesloten op de subwoofer/center ingang van mijn versterker.

In mijn luidsprekerinstellingen van creative kan ik dus als luidspreker 5.1 kiezen en moet ik mijn versterker op 5.1 zetten daarbij krijg ik dus via games gewoon 5.1 geluid en als ik DVD's kijk moet ik alleen de optie [Alleen digitale uitvoer] te kiezen en die 5.1 op mijn versterker uit te zetten om Digitaal geluid Zoals DTS, Dolby Digital te krijgen.
Pagina: 1