Nieuwe WD S-ATA schijf piept?

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gisteren bij harddata een nieuwe Western Digital WD2000JD 200gb SATA schijf gekocht. Meteen geinstalleerd (kostte nog wat moeite) maar nu hij draait maakt hij een hoog piepent geluid. Het is echt de harddisk want als ik even niets doe, dan stopt het ook. Zodra ik dan weer een programma start begint het dan weer. Het is een beetje het geluid van een brakke tv, maar dan iets lager.

Ik hoop dus maar dat de shop mij meteen een nieuwe kan geven, want anders baal ik want heb die 200gb wel echt gekocht omdat ik hem ook echt nodig heb. Is er trouwens zelf iets wat ik kan doen? las hier op Got dat het ook aan je voeding of bekabeling kan liggen.. Heb een Chieftec 360watt voeding, dus dat lijkt me wel ok.

Iemand ervaring/tips? Komt dit veel vaker voor? Is het in feite een DOA? (aangezien hij al brak was toen ik hem kreeg)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?"

Gooi eens een testtooltje op de schijf los. Als deze geen fouten vindt, sja, dan zou ik een poging kunnen wagen bij de PC boer waar je de schijf vandaan hebt. Gewoon even het probleem voorleggen en dat piepende schijven niet echt normaal zijn. Anders evt een ander merk proberen :)

Chieftec is wel OK, maar ligt er maar net aan wat je allemaal aan de voeding hebt hangen. Als het bijvoorbeeld Dual Xeon 3GHz met 6 SCSI schijven is, dan is de voeding zeker ontoereikend ;)

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Wat versta je onder piep, al mijn WD schijven maken ook een hoog zoemende, bijna piepend geluid maar er zijn er al een paar die al jaren meegaan. Dit zijn overigens wel zo´n beetje allemaal 40 gig schijven.

Wat opvalt is dat dit wel alleen bij WD schijven is, dus mischien is het geluid wat je krijgt normaal maar ben je het niet gewend o.i.d? Mischien kun je het vergelijken met soortgelijke, of zelfs hetzelfde type schijf HDD van WD?

• Okasha
  • Niet online
Als het een echt constant zoemend geluid was had ik mij minder zorgen gemaakt. Maar het is een vrij instabiel geluid.. en dat duidt, vind ik, opdat er iets aanloopt.

Ik ga nu even een image maken, daarna ff langs shop kijken wat hun ervan zeggen.

Heb er niet veel aanhangen. a7n8x-e-deluxe, 2x256 mb en xp2200 TB met TI4200, 1x zip 1xcdr 1xdvd en 1x200gb hd. Moet geen moeite zijn.

• Okasha
  • Niet online
Oke.. de drive fitness test zegt dat alles ok is. Ik ben er nu wel achter dat het echt de harddisk is. Als ik hem neerleg en erbij zit hoor ik dat hij steeds piept als de harddisk benadert zit. Beter gezegt: als de disk kraakt, dan piept hij ook.

Naar de shop geweest, eerst zonder disk om te vragen of dat hoort, en wat ik er eventueel zelf aan zou kunnen doen. Zeiden natuurlijk dat ik hem dan maar even moet langsbrengen. Dus teruggegaan, data gebackupped op oude 80gb schijf en naar de shop gelopen. Daar hingen ze hem erin zonder dat ik erbij was. kon dus niet checken wat/hoe/waarom. Kwam terug en zij dat hij echt een héél nihiel piepje hoorde en vroeg of ik mijn kast wel dichthad. Hmpf ja tuurlijk had ik die dicht. Vraag me af of hij de disk wel beetje geboot heeft.

Maar oke. Nu weer thuis. Hij gaf me als advies mee gewoon regelmatig even de fitness test te draaien. Maar ik baal. Ik wil geen piep, ik wil gewoon een disk die het doet en een pc die ik aan kan laten staan zonder dat ik mij eraan ga ergeren.

Wat nu?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je schijf netzolang belasten totdat ie ermee ophoudt. Misschien wel een beetje vaag idee, maar als de schijf in slechte conditie is, dan zal ie het niet lang volhouden en krijg je via rma een nieuwe :D

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• Okasha
  • Niet online
volgens een vriend van mij moet ik gewoon zowiezo een nieuwe krijgen. Je hebt altijd ruil garantie, zelfs al zou er niets met de schijf zijn dan kan ik hem de volgende dag nog omruilen voor een andere. Ik heb een product gekocht, hij piept, dus ik ben er niet tevreden mee. klaar toch?

Ik ga zo even bij ze langs.

• Okasha
  • Niet online
oke om het topic voor ev. latere zoekacties compleet te maken:

Ben weer bij de shop geweest, en heb gewoon aanspraak gemaakt om de inruil plicht waar ik recht op heb. Kreeg dus een andere schijf, niet op voorraad meer dus heb nu een maxtor 200gb. Werd niet moeilijk gedaan, erg blij.

Ik had ook nog sochtends mailtje naar WD int gedaan met de vraag of het normaal was. Werd ik net gebeld door WD himself ;) over dat het NIET gezond was in welke mate dan ook als een Harddisk piepend geluid maakte zoals ik had beschreven (High beeping noise, bit lower than old broken television ;)) en dat ik naar de shop kon om direct een nieuwe te halen. Natuurlijk verteld dat ik dit al gedaan had.

Nu dus nieuwe HD and he is UP and RUNNING

geen gepiep meer!
Pagina: 1