load balancing, 2 3com nics in 1 pc kan da?

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18
ik heb hier dus 2 3com nics in m'n server hangen en er komt weer een lan aan, mijn beestje heeft een hefty 120.8 gig aan warez dus ik neem aan dat er flink geleached gaat worden van dat ding, nu is mijn vraag kan ik de load niet netjes uitsmeren over die 2 kaartjes? ze draaien allebei op de zelfde switch en als het kan duw ik er mischien nog wel 2 bij.

hij draait op win98 (NIET SLAAN) en ik weet dat dat klote is maar ja ik heb geen zin om iets anders te installeren.

iemand een idee, een progje, of een scriptje waarmee ik mijn kaartjes kan sparen?

alvast bedankt

openkat.nl al gezien?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:38
Hmmz..
volgens mij wordt dat moeilijk..
Het kan uiteraard wel maar al die data moet toch van je hd's af komen ..
Dus als je hd's snel genoeg zijn .. doen

Verwijderd

ik zou het ten eerste zowieso alleen doen als het 10 mbit kaartjes zijn. als je 2x100mbit kaartjes zou hebben zouden je hdd's dus per seconde max 24 megabyte moeten leveren en dat zou ik knap vinden.

afgezien daarvan denk ik niet dat er voor windows 98 (sorry) programma's zijn die die load balancing kunnen regelen. Je hebt ook eigenlijk geen load balancing nodig, maar gewoon twee ip adressen op 1 machine. beide ip's zijn dan apart benaderbaar en kunnen dus ook apart data uitleveren. maar tja.. nogmaals... volgens mij kan windows 98 dat niet aan... (misschien met een freesco diskette? ;)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb ff nagevraagd: Trunking heet dat wat jij wilt.

BDW je zult wel meerdere HD's hebben, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je je 'server' als DHCP server laat werken en iedere nic in een eigen subnet laat werken kan je daarop ook je filesharing,ftp,game enz. gescheiden houden.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• killercow
oke, die server draait dus 2 x 61.4 gig schijven in raid dus die kunnen het als het goed is wel aan, voor de rest 2x 100 mbit is 24 mb per sec dat kunnen ze volgens mij echt wel hebben.

niemand verder enig idee? dhcp draait al op andere server en de game servers zijn dedicated (ja ik organiseer vaker lan-party's) deze is puur voor file sharing

openkat.nl al gezien?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Er is voor 3 com kaartjes speciale software volgens mij om ze te trunken. Ik denk niet dat die op 98 werken.

Je switch moet dat ook aan kunnen b.t.w. !!

overigens is de IP stack van de meeste windhoos producten dermate triest dat je een enkele 100Mb kaart al bij lange niet op full power krijgt...

Win2k uitgezonderd, die IP stack komt grotendeels van Cisco, die is een stuk beter..

IP Rocks

• killercow
naja dan toch maar een ander OS lijkt me

thanx anyways

openkat.nl al gezien?

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
dat KAN wel.. maar is effe lastig..

je moet zoiezo twee 3com netwerkkaarten hebben die load-balancing ondersteunen (dat zijn de wat duurdere serverkaarten)

je moet een switch hebben die loadbalancing ondersteund.. (bijvoorbeeld een HP 2424 switch)

en je moet winNT server, win2K server of Linux gaan draaien zodat je dat kunt doen..

en dan nog ff configgen, maar als je bovenstaande dingen gedaan hebt moet dat geen probleem zijn..

Have a wheelie good weekend!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

gewoon 2 intel pro/100+ server nics pakken en gaan met die banaan (w2k ofcourse)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Had niet omhooggeschopt hoeven worden, maar nu dat toch gebeurd is:
Ik had laatst een vergelijkbaar probleempje; ik heb toen meerdere (onafhankelijke) netwerkkaarten in de betreffende servers gezet. De load-sharing heb ik toen niet geregeld vanuit de servers zelf, maar ik heb in m'n DNS-servers gewoon (met round-robin) meerdere host-entries gemaakt voor de verschillende kaarten van elke server. Nu worden dus afwisselend de IP-adressen van de kaarten aan de clients doorgegeven, waardoor per saldo de load (ongeveer!) gelijk verdeeld zal worden over de verschillende kaarten in de servers.

Verwijderd

blaat

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:24

MnM

je kan onder winnt 2 nic's teamen
ik heb dat zelf gehad met 2 intel pro 100+ kaarten, daar zit de optie gewoon in de drivers, je kan dus ook, je ene kaart als uplink gebruiken en je andere als downlink

ik weet dat het met 3com kaarten ook kan, iig met de 905 serie 100Mbit , maar hoe het dan psies zit weet ik ook niet.

in jouw geval zou 50 mbit down en 150 Mbit up wel lekker zijn, en dan je nix's op 100Mb full duplex zetten, met een flinke switch erachter

verders moet je switch kunnen trunken (meerdere U/STP lijnen gekoppeld naar 1 IP (pc) )

***sorry voor de tiepvauten, maar ut is al laat***

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
kan prima met het proggie:

NIC Express 2.0

Prik er 2 of meer nics in, installeer
NIC Express en gaan met die zooi.
Werkt hier perfect :)

Verwijderd

werkt hier ook prima als een single-NIC array 9er moet nog een netwerk-kaat bij).
een Switch is uiteraard wel aan te bevelen.

Met win98 kom je nergens. Niemand die dit soort software voor win98 maakt!

je zult moeten overschakelen naar win2000 of Linux.
(desnoods NT4 als je een al wat ouder systeem hebt)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Trunking. Je hebt een managable switch nodig die dat ondersteunt en voor thuisgebruik is dat pure onzin. (laat staan goedkoop)

100 mbit haal je ongeveer 9 MB/sec effectief uit, dat moet toch meer als voldoende zijn. Enne als je 1 client hebt die ook alleen maar 100mbit heeft, dan is 200 mbit onzin, want hij kan toch niet sneller.

Ik heb ook ergens gelezen dat 24 MB/sec van een harde schijf moeilijk word, maar dan mag je me toch wel es uitleggen hoe dat werkt in mijn systeem. Ik heb een oude dual pentium 200 MMX met een ata 100 op een brakke PCI bus en ik haal al met gemak 18 MB/sec op een enkele harde schijf. Okee mag ik nou zeggen dat linux geweldig is ?

Okee nu kan ik ook gaan opscheppen over een raid array extern die 160 MB/sec TRUE speed haalt op scsi, maar dat doe ik niet :) (heb er wel mee gewerkt :P )

Verwijderd

een switch en dan elke computer 2 netwerkkaarten geven, en vervolgens trunken.
Dat ipmetrics schijnt gewoon te werken, of je nou ondersteuning in de switch hebt of niet (manageable switches zijn DUUR).

2 NIC's per pc en je kunt met 200Mbit aan de slag. Firewire kan theoretisch meer aan trouwens, maar uit benchmarks op unibrain.com zie je dat dat ook niet boven de 15MB/s uitkomt.

Nu nog een switch halen...
(2*3C905C-TX-M, en toch zien ze er verschillend uit...)
Pagina: 1