Toon posts:

[Cooler] 80x80x10 fans bekend?

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: ik ben de trotse bezitter van een EPoX eX5 MiniMe, waar ik ontzettend blij mee ben, behalve dan met de fans. Zoals te zien op de foto's bestaat de koeling van zowel CPU als northbridge uit een heatsink met vinnen, waar aan zowel aan binnenzijde van de kast (blazend tussen vinnen van heatsink door) als aan de achterzijde van de kast (blazend vanaf de heatsink, via een soort lucht schacht naar buiten toen), een 80x80x10 fan (Everflow R126010DU T, 12V, 0,25 Amp) zit.

Problemen:
  1. De Everflow fans maken iets teveel geluid (vooral degene aan de binnenzijde, die volgens mij hard aan vervanging toe is)
  2. De fans koelen niet echt ontzettend goed, ook al is de temperatuur gezien de kracht van de fans in het kastje nog best aardig - dat is denk ik eerder te danken aan het formaat van het kastje en aan de slime manier van luchtafvoer dan aan de fans
Nu ben ik dus op zoek naar nieuwe fans. Dit gaat natuurlijk ook niet zonder problemen; de 80x80x10 variant is erg lastig te vinden, en ik heb nog weinig positieve verhalen over de cfm waarde tov de geluidssterkte gehoord. De volgende heb ik kunnen vinden (Cooltron):

http://www.cooltron.com/component/products/dc_fan_size.shtml
http://www.cooltron.com/c...ducts/pdf/27_DC8010_L.pdf

Echter, voor de oplettende kijker vertoont deze fan wel ERG interessante gelijkenis met mijn Everflow fans in de EPoX.

Via de website van CT Systemen kwam ik ook op de volgende fan uit (Zalman):

http://www.zalman.co.kr/e...ew.asp?idx=88&pr_name=op1

80x80x15, echter, er zit een fangrill op, die vast verwijderbaar moet zijn; iemand enig idee hoe dik de fan zelf is?

Nu zijn er natuurlijk wel legio 80x80x25, en zelfs een aantal 80x80x18 fans beschikbaar. Ik ben in mijn dommigheid vergeten om tijdens het openmaken van mijn kastje voor het maken van de foto's te kijken of er eventueel ruimte is voor dit formaat fans. Aan de voorzijde waarschijnlijk wel, zoals te zien is, is hier nog wel wat ruimte beschikbaar, al is dit nog wel enigszins afhankelijk van de ruimte tussen fan en harddisk (hmm, dat kan nog best krap worden, als je deze link bekijkt), maar aan de achterzijde, richting ventilatie schacht, ben ik bang dat een 25 mm dikke fan, en waarschijnlijk ook een 18 mm fan, niet gaat passen.

Mijn vragen:
  1. Aangezien ik vast niet de eerste ben (afgezien van de poster van een topic uit begin 2001 hier op tweakers) die op zoek is gegaan naar een 80x80x10 fan, hoopte ik dat iemand me hier kon wijzen op een bruikbare versie
  2. Stel dat niemand een fan weet te vinden, wat denken jullie als ik een zwaardere fan op de intake zet en een lichtere op de exit laat zitten? Ik weet dat er overdruk ontstaat en dit de temperatuur eventueel niet ten goede komt, maar ik verwacht dat dat probleem minimaal zal blijven. Mogelijk is de winst groter dan het verlies door de druk.
Enkele voorwaarden:
  1. De fan moet eigenlijk wel van heatsensors voorzien zijn
  2. Variabele snelheid hoeft op zich niet maar zou ook nog wel aardig zijn
  3. Aan de buitenkant van de kast wil ik zeker niets doen, daar is hij te leuk voor; dus externe fans of dat soort zaken zijn geen optie voor mij
Thanks alvast.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 01:05 . Reden: Zalman fan + voorwaarden toegevoegd ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

De optionele fan van zalman die je bij hun heatpipe koeling kan kopen voor vga-kaarten is maar 1 cm dik, en heel stil. Misschien moet je daar maar eens achter zoeken.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ranzy schreef op 27 juli 2004 @ 14:10:
De optionele fan van zalman die je bij hun heatpipe koeling kan kopen voor vga-kaarten is maar 1 cm dik, en heel stil. Misschien moet je daar maar eens achter zoeken.
Dat is de Zalman ZM-OP1, deze zit ook in mijn systeem. Hij is echter net iets dikker dan 1cm. Op www.freezinghardware.nl staat hij voor 12 euro, en bij de afmetingen staat dat hij 1,5 cm dik is... Ik ben nu niet thuis, dus kan ik helaas niet ff controleren hoe dik hij is. Maar stil is hij zeker!!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat is die ene met die fangrill he, die ik noemde in mijn startpost.
deze zit ook in mijn systeem. Hij is echter net iets dikker dan 1cm. Op www.freezinghardware.nl staat hij voor 12 euro, en bij de afmetingen staat dat hij 1,5 cm dik is... Ik ben nu niet thuis, dus kan ik helaas niet ff controleren hoe dik hij is. Maar stil is hij zeker!!
Als je dat zou kunnen controleren als je thuiskomt, dan zou ik dat erg op prijs stellen. Maar, de aan de binnenzijde gesitueerde fan zou misschien nog wel eens 1.5cm dik mogen zijn, dus dat kan dan wel eens precies passen. Volgens mij zit er overigens wel een heatsensor in, klopt dat? Beiden bedankt voor de reactie so far overigens.

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 15:41:
Ah, dat is die ene met die fangrill he, die ik noemde in mijn startpost.
Oeps ja, had ik ff over gelezen...

Verwijderd

Topicstarter
Kleine kick. Nyarlathotep, had jij nog kans gezien om de maten van de fan (zonder fangrill) op te meten? Just to be sure. Als ik dat zeker weet ga ik mijn PC weer even uit elkaar halen om te meten of dat gaat passen.

Iemand anders die nog goede ideeen heeft over 80x80x10 fans, ik hoor het graag, want het is zonde om zo'n mooi kastje te hebben die teveel lawaai maakt.

Heb nog even de kast opengemaakt, en opgemeten wat er in zou passen. Aan de binnenzijde past zeker een 80x80x15mm fan, en zelfs aan de achterzijde, naar buiten toe, past misschien ook wel zo'n fan. Ik denk dat ik er toch maar eens 1 ga kopen om te zien hoe dat functioneert... Of 2, want verzendkosten zijn ook weer zo wat, dan kan ik het beter in 1 keer goed doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 01:07 . Reden: Kastje opengemaakt en gekeken wat er in past ]

Pagina: 1