Het is vrij makkelijk om een switch over de zeik te krijgen

Maar dat is in het geval wat ik ga beschrijven door een andere oorzaak.
Een "intelligente" switch "onthoud" achter welke poort welke MAC-adressen liggen. Aan de hand daarvan zend die het signaal naar de correcte poort. Als je een 8-poorts variant hiervan hebt en je hangt er via een aantal hubs/switches veel machines tegelijk aan, kan het zijn dat de MAC-adres tabel "vol" raakt. Dan crasht een switch ook. Met Linux is dit makkelijker voor elkaar te krijgen door simpelweg de machine constant nieuwe MAC-adressen te laten maken.
Maargoed, aangezien dit het problee niet lijkt te zijn. Ontopic verder.
Ik heb een keer achter internet gezeten via een router met switch erin. Dat ding ging altijd over de zeik zodra er een port-scan op gedaan werd. Trouwens ook iedere keer dat er meer dan 8 computers tegelijk aanstonden nu ik er weer aan denk

of als er gewoon achterlijk veel heen-en-weer gestuurd werd tussen de pc's onderling en het internet. Whatever het was weet ik niet, maar het probleem was opgelost op het moment dat die hardware router eruit ging, er een el-cheapo hub in gezet werd en overgestapt werd op een software router.
De oorzaak zal inderdaad zoals vermeld wel ergens in de hardware beperkingen van het apparaat zitten.