[ati radeon 9800] kaart dood aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een uurtje geleden viel me op dat sommige letters niet meer goed leesbaar waren. Als ik ze selecteerde waren ze wel goed leesbaar. Ik heb toen het aantal hertz van mijn motor eens wat hoger gezet, maar het probleem deed zich nog steeds voor.

Ik tilde er niet al te zwaar aan en ging CS.

Tot mijn grote verbazing zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://srv02.pcextreme.nl/~catharinahoeve.com/_private/3dkaartzooi.jpg

Ik zie dus allemaal blokkerige dingen op mn beeldscherm.

Ik draai windows 2000
Software versie van 3d drivers: 6.14.10.6436

Ik weet dat dit wat verouderde drivers zijn, maar daar kan het op dit moment niet aan liggen, omdat ik nooit problemen heb gehad met letters en/of games.
De koeler van mn 3d kaart draait nog normaal, dus aan de hitte kan het ook niet liggen. De pc staat soms echt een aantal dagen aan zonder dat er problemen zijn en nu staat die ongeveer een kleine 24 uur aan.

Weet iemand wat dit is. Gaat mn videokaart kapot of is heeft dit ergens anders mee te maken.

Ik ga nu snel opzoek naar het aankoopbewijs om te kijken of ik nog garantie heb.

Verwijderd

nou je pc staat wel erg veel/lang aan.
Ik zou em eens een tijdje uithouden en weer later aanzetten.
/me zijn pc staat nooit langer dan 4uur aan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 23:40:
nou je pc staat wel erg veel/lang aan.
Ik zou em eens een tijdje uithouden en weer later aanzetten.
/me zijn pc staat nooit langer dan 4uur aan
Wat maakt dat nou in godsnaam uit?! Lekker boeiend dat ie dagen aanstaat, daar zijn die dingen toch voor gemaakt! Sjees.... 8)7

• stin
  • Niet online
Ik was net aan het kijken met motherboard monitor.

En ik zie dat sommige voltages niet goed kloppen.
Ik heb er niet zoveel verstand van.

Afbeeldingslocatie: http://srv02.pcextreme.nl/~catharinahoeve.com/_private/voltages.jpg

Ik heb het dan over die -5 en - 12 volt.

DIe kloppen niet met hetgeen wat erachter staat. Dat is me eerlijk gezegt nog nooit opgevallen. Weet iemand wat dit te betekenen heeft?

die +12, +5 en + 3.3 zijn wel oke volgens mij aangezien deze binnen de 5% marges vallen.

Verwijderd

Frik schreef op 26 juli 2004 @ 23:57:
Ik was net aan het kijken met motherboard monitor.

En ik zie dat sommige voltages niet goed kloppen.
Ik heb er niet zoveel verstand van.

[afbeelding]

Ik heb het dan over die -5 en - 12 volt.

DIe kloppen niet met hetgeen wat erachter staat. Dat is me eerlijk gezegt nog nooit opgevallen. Weet iemand wat dit te betekenen heeft?

die +12, +5 en + 3.3 zijn wel oke volgens mij aangezien deze binnen de 5% marges vallen.
Wow.... als die -lijnen echt zo zijn heb jij een groot probleem maat! Dit is echt wel fouteboel dan.... Check het nog eens na een reboot.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Volgens mij is je 3.3 aan de heel erg lage kant, de negatieve spanningen zijn niet van belang voor huidige pc's. Kijk overigens ook of je voedingswaarden hetzelfde zijn in je bios en controleer ze eventueel met een multimeter.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 23:59:
[...]

Wow.... als die -lijnen echt zo zijn heb jij een groot probleem maat! Dit is echt wel fouteboel dan.... Check het nog eens na een reboot.
Die negatieve voltage lijnen maken echt helemaal niks uit. Ze zijn tegenwoordig niet meer zo belangrijk in een computer en heel vaak zijn er op het moederbord helemaal geen sensoren meer aanwezig die die lijnen meten. MM5 geeft daarvoor dus eigenlijk onzin waarden aan.

De 3.3 volt lijn daarentegen is wel belangrijk en is idd aan de lage kant. Zoals turkish al zegt even checken in de bios.

Temperaturen zijn ook goed btw

[ Voor 3% gewijzigd door _Ernst_ op 27-07-2004 00:05 ]

Last.fm

• stin
  • Niet online
Heb even gecontroleerd in de bios. Maar die voltages was MM5 aangeeft kloppen dus WEL

die 12 volt en 5 volt lijken me dan oke.
In de bios stond het volgende aangegeven.

Vdd 1.63 v
Vcore 1.66 v
Vdimm 2.76 v

Vdimm moet dus eigelijk 3.3 volt zijn, klopt dat?

Zou het mogelijk zijn dat als een voltage te laag is dat de 3d kaart hier de dupe van is?
Turkish schreef op 27 juli 2004 @ 00:00:
Volgens mij is je 3.3 aan de heel erg lage kant, de negatieve spanningen zijn niet van belang voor huidige pc's. Kijk overigens ook of je voedingswaarden hetzelfde zijn in je bios en controleer ze eventueel met een multimeter.
uhm een multimeter? ik ben niet zo thuis in die dingen. Neem aan dat het geen software is maar een of andere meter wat ik moet aansluiten op mn voeding ofzo?

[ Voor 72% gewijzigd door stin op 27-07-2004 00:19 ]

Verwijderd

ffies on topic:

Wat jij ziet zij de zofgenaamde "schaakborden"die veel mensen kregen toen ze hun 9500 np wilden hacken naar een 9700 of 9800. zie Hier. Het kon ook optreden bij overclockte videokaarten. De oorzaak van het ontstaan hiervan was geloof ik te wijten aan een kapotte pixel-pipeline. Soms wilde het wel helpen om je GPU een beetje down te clocken, maar als dat niet helpt vrees ik voor je dat het probleem niet te verhelpen is.... Natuurlijk kun je wel nog eerst proberen die 3.3v normaal te krijgen al denk ik eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is, je viedeokaart gebruikt namelijk een 5v en een 12v lijn.. Misschien tijd om de garantie te raadplegen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 00:31 ]

• stin
  • Niet online
Ik heb toendertijd 290 euro voor mn 3d kaart betaald en na 7 maanden vind ik niet dat hij al kapot mag gaan.

Ik ga dus morgen meteen naar Duitsland bellen, alleen zie ik dat ze deze al niet meer verkopen, dus moet ik een andere gaan uitkiezen.
Iets waar ik geen eigelijk geen zin in heb.

IK heb nu een ATI maar ze hebben nu deze in het assortiment:

128 MB Sapphire 9800Pro Atlantis AGP lite Retai 192,00 €
128 MB Sapphire 9800pro full retail 209,00

ik ken het namelijk niet

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het beeld in een screenshot staat is het toch door drivers en niet door hardware, bij hardwarefouten is het toch niet te zien op een screenshot of denk ik nu te simpel ;)

/nugoed

Als de fouten in een screenshot te zien is, ligt het toch aan de drivers en niet aan de hardware van de kaart, aangezien Windows een momentopname neemt van wat hij nu via de grafische driver verstuurt naar de hardware?
Dus hoe is het dan mogelijk dat hij op de momentopname de blokken kan laten zien.

Nou moet ik er toevallig ook op wijzen, dat je nog zelf niet hebt geprobeert om te kijken of het misschien aan de drivers ligt, alles kan een keer fout gaan.
Misschien heb je toevallig wel een nieuwere versie van directx erop gezet, of een ander programma wat iets meegeinstaleert heeft.

/leuke timing heb je :P

/edit4
Mensen aub, hou op over die uptime, mijn pc staat al sinds dat ik hem heb op alle mogelijke momenten aan, zelfs als ik op vakantie ben en heb dan ook nog nooit problemen gehad zoals dit.
Een computer wordt eigenlijk gemaakt om 24/7 gestressed aan te kunnen staan, zonder dat hij het doel in gebreke gaat stellen, zoals: Het vastlopen, het veroorzaken van allerlei vreemde zaken blabla. :)
Ik had exact hetzelfde met een Geforce 256, het was bij mij wel degelijk een hardware probleem. Het geheugen werdt na een tijdje spelen te warm en werdt het beeld niet goed opgeslagen en kreeg ik zelfde als de TS.

Windows maakt in principe een screenshot van het videogeheugen, en als het daar niet goed in weggeschreven is zal het ook op die wijze op de screenshot te zien zijn.

Zet eens in windows je hardware acceleratie eens terug, dan zal zien dat het verdwijnt. (onder 'troubleshooting' in de 'display properties').

Had deze problemen zowel onder W9x/WinNT/Win2K/WinXP.
[rml][ ash] in "Beeld is verrot na tijdje gamen"[/rml]

Ah gevonden, zit ik nog steeds in de war ;) Kijk gelijk eventjes @ topic ;)

[ Voor 119% gewijzigd door Vorkie op 27-07-2004 00:45 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• stin
  • Niet online
hmm,

Ik zal eens even andere drivers erop zetten en kijken wat het resultaat is.
Maarja aangezien het altijd goed gedraait heeft, dacht ik van waarom kapt die opeens ermee.

zal zo even mn antwoord geven of het geholpen heeft

Verwijderd

dit zijn problemen die zich vaak voor doen bij beschadigde of ge-overclockte videokaarten. mijn beste gok is dat je videokaart wat aan de warme kant is. Vier dagen constant aan is voor een GPU best wat. Probeer hem dus eerst eens een uurtje af te laten koelen.

aan je voltages ligt het in ieder geval niet. die zijn gewoon ok hoor (anders had je al lang veel meer gemerkt)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Vorkie schreef op 27 juli 2004 @ 00:35:
Als het beeld in een screenshot staat is het toch door drivers en niet door hardware, bij hardwarefouten is het toch niet te zien op een screenshot of denk ik nu te simpel ;)

/nugoed

Als de fouten in een screenshot te zien is, ligt het toch aan de drivers en niet aan de hardware van de kaart, aangezien Windows een momentopname neemt van wat hij nu via de grafische driver verstuurt naar de hardware?
Dus hoe is het dan mogelijk dat hij op de momentopname de blokken kan laten zien.

Nou moet ik er toevallig ook op wijzen, dat je nog zelf niet hebt geprobeert om te kijken of het misschien aan de drivers ligt, alles kan een keer fout gaan.
Misschien heb je toevallig wel een nieuwere versie van directx erop gezet, of een ander programma wat iets meegeinstaleert heeft.

/leuke timing heb je :P
Artifacts en andere hardwarematige fouten kun je prima op een screenshot zetten hoor, dus kan best aan de hardware liggen :) (wat mij trouwens het meest voor de hang liggend lijkt)

Last.fm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 00:38:
aan je voltages ligt het in ieder geval niet. die zijn gewoon ok hoor (anders had je al lang veel meer gemerkt)
Ben ff aan het rondneuzen en ik geloof dat je AGP toch ook gevoed wordt door de 3,3v lijn, het zou daar dus nog wel aan kunnen liggen. Probeer je kaart anders eerst nog ff in een andere PC voor dat je allerlei garantie- en vervangtrucks gaat uithalen ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Probeer als andere drivers niets oplossen je kaart eens wat te onderklokken (denk zelf eerder je mem dan je gpu) en kijk of het dan verdwijnt, als dit zo is dan gaat je kaart langzaam dood en wordt het tijd om je garantie aan te spreken
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 00:45:
[...]

Ben ff aan het rondneuzen en ik geloof dat je AGP toch ook gevoed wordt door de 3,3v lijn, het zou daar dus nog wel aan kunnen liggen. Probeer je kaart anders eerst nog ff in een andere PC voor dat je allerlei garantie- en vervangtrucks gaat uithalen ;)
Helemaal mee eens :)

[ Voor 46% gewijzigd door Turkish op 27-07-2004 00:48 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Frik schreef op 27 juli 2004 @ 00:34:
Ik heb toendertijd 290 euro voor mn 3d kaart betaald en na 7 maanden vind ik niet dat hij al kapot mag gaan.

Ik ga dus morgen meteen naar Duitsland bellen, alleen zie ik dat ze deze al niet meer verkopen, dus moet ik een andere gaan uitkiezen.

ik ken het namelijk niet
Ik denk dat er niet veel uit te zoeken valt, grote kans dat ding geRMA'ed wordt, dan zit je een tijdje zonder.

• stin
  • Niet online
Ik heb de nieuwste drivers dus geinstalleerd maar het resultaat blijft hetzelfde.
Wat me dus wel verstandig lijkt is dat ik dus wel een nieuwe voeding in mijn pc ga zetten.

Ik kan morgen uiteraard de kaart even in een andere pc zetten en kijken of het probleem zich daar ook bij voordoet.

Ik weet niet of het in Duitsland anders is geregeld met de garantie, maar ik ben nu al 4 x een kapotte hdd gaan brengen en heb 4 x direct een nieuwe meegekregen.
Die harde schijven zijn niet van deze pc, maar van mn andere.

Niet dat jullie denken dat alles in mn pc kapot gaat :)

edit: weet iemand hoe ik kan zien of mijn geheugen te warm wordt?

Misschien dat dat wel het probleem is.
Turkish schreef op 27 juli 2004 @ 00:47:
Probeer als andere drivers niets oplossen je kaart eens wat te onderklokken (denk zelf eerder je mem dan je gpu) en kijk of het dan verdwijnt, als dit zo is dan gaat je kaart langzaam dood en wordt het tijd om je garantie aan te spreken
Hoe klok je een kaart onder. Gewoon in de bios? of hoe moet ik dat doen.

Ik hou me meestal nooit met die toestanden bezig (overklokken) omdat ik altijd bang ben dat het kapot gaat.
Vorkie schreef op 27 juli 2004 @ 00:35:

[rml][ ash] in "Beeld is verrot na tijdje gamen"[/rml]

Ah gevonden, zit ik nog steeds in de war ;) Kijk gelijk eventjes @ topic ;)
Ik heb mn hardware versnelling lager gezet, zonder resultaat.

[ Voor 63% gewijzigd door stin op 27-07-2004 01:18 ]

• stin
  • Niet online
Na een nacht mijn pc uitgezet te hebben, is mijn videokaart weer normaal. Ik heb hier nooit eerder last van gehad.

Het heeft dus te maken met de hitte. Wat kan ik nu het beste doen?
Zo heel warm wordt mn temp. in mn kast niet?

Het zou wel te maken kunnen hebben met de warmte van mn geheugen. Af en toe als ik game of gewoon in windows zit, wordt alles gewoon heel erg traag voor 3/4 sec. daarna is weer alles normaal. Zou dit misschien komen door een te warm geheugen?

Hoe kan ik dit meten en wat is ertegen te doen?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Als je niet overgeklokt hebt, hoef je ook niet onder te clocken.
Warmte? Koelen.

• stin
  • Niet online
Ja, koelen zal ik moeten gaan doen ja.

Maar ik zou graag eerst weten hoe het komt dat die te warm is, want ik heb de pc nu 7 maanden en gisteren stond die in principe echt niet lang aan. (hij heeft wel eens heftigere dagen gehad)
Dus iets moet heel warm zijn geworden. Mn temp. in mn kast is niet hoog en mn cpu is ook normaal zoals je bij dat screenshotje kunt zien.

Aangezien ik af en toe een heftige vertraging heb, zou het dus kunnen zijn dat mn geheugen extreem heet wordt of dat het misschien toch alleen mn videokaart is.

Is er een programma voor wat dit kan meten?

edit: ik heb niet overgeklokt, mijn hele pc is origineel.

[ Voor 6% gewijzigd door stin op 27-07-2004 11:22 ]

• stin
  • Niet online
Mn 3dkaart is toch niet meer in orde. Ik heb net een spel gespeeld (wakeboarding unleashed) wat eerst helemaal vloeiend draaide. Mn pc staat nu half uurtje aan en mijn videokaart krijgt het niet meer geregeld. Denk dus toch dat het hem teveel is geworden allemaal.

Ik ga hem gewoon terugbrengen, want hij is pas 7 maanden oud.

edit: ik heb ook nog maar tussen de 20 en 30 fps bij CS, waar het toch normaal is dat je 100 hebt, zeker met deze kaart. Denk gewoon dat die kapot is en naarmate mijn pc langer aanstaat steeds gaarder gaat doen.

[ Voor 25% gewijzigd door stin op 27-07-2004 13:16 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
Even voor de duidelijkheid: artifacts krijg je niet door verkeerde voltages, je pc crasht bij een te laag voltage.

Verwijderd

Frik schreef op 27 juli 2004 @ 13:11:
Mn 3dkaart is toch niet meer in orde. Ik heb net een spel gespeeld (wakeboarding unleashed) wat eerst helemaal vloeiend draaide. Mn pc staat nu half uurtje aan en mijn videokaart krijgt het niet meer geregeld. Denk dus toch dat het hem teveel is geworden allemaal.
Ik ga hem gewoon terugbrengen, want hij is pas 7 maanden oud.
edit: ik heb ook nog maar tussen de 20 en 30 fps bij CS, waar het toch normaal is dat je 100 hebt, zeker met deze kaart. Denk gewoon dat die kapot is en naarmate mijn pc langer aanstaat steeds gaarder gaat doen.
tsja, het klinkt inderdaad ernaar dat er iets erg mis ismet die kaart, met name omdat je geen getweakte /overclockte settings gebruikt. Als je garantie hebt is dat wel verstandig om aan te spreken. Voor onder/over-clocken kan ik de Omega-drivers aanraden, en als je geen zin hebt in andere drivers kun je voor het progje Rivatuner gaan, beide werkten bij bij mij prima.
Toch zou ik voor ik hem opstuur als ik jou was even in een andere PC uitproberen,
gewoon voor de zekerheid, de garantie-trajecten kunnen namelijk lang (= maanden) duren, en al die tijd heb je dus geen werkende PC zonder videokaart...

Succes!!!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Frik schreef op 27 juli 2004 @ 00:34:

ik ken het namelijk niet
Sapphire gebruikt ook gewoon het referentiemodel van ATi hoor ;) Die kaarten zouden dus identiek moeten zijn (misschien het gebruikte geheugen niet...)

Het verschil tussen de lite retail en de full retail is dat er bij de lite alleen maar drivers en wat kabeltjes bijkomen en bij de full retail ook nog wat games.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 17:00
Frik schreef op 26 juli 2004 @ 23:33:
Software versie van 3d drivers: 6.14.10.6436
??? :? Dat lijke nvidia drivers wel

• stin
  • Niet online
De kaart is opgestuurd naar Ati. De verkoper geloofde het wel allemaal. Hij had hem ook bekeken in pc daar maar duurde hem allemaal te lang ofzoiets. Versta niet zoveel van het duits. Praat meestal engels daar.

Over 3 weken zal ik hem terugkrijgen.

Gelukkig heb ik 2 pc's, anders was ik wel even genaaid.
HStyles schreef op 28 juli 2004 @ 01:29:
[...]

??? :? Dat lijke nvidia drivers wel
zijn wel erg oude drivers van ati. Ik kom nooit op de Nvidia site :) dus lijkt me sterk dat dat de drivers zouden zijn van nvidia.

Dat stond gewoon bij eigenschappen bij mn 3dkaart (bij apparaatbeheer)

[ Voor 71% gewijzigd door stin op 28-07-2004 15:56 ]

Pagina: 1