Toon posts:

[lame] MP3's downsampelen

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een aardige collectie MP3's, deze zijn echter allemaal vrij hoog geëncodeerd, ik heb recent een iriver 256MB speler aangeschaft, ik wil mijn MP3's om deze reden downsampelen naar 128kbits, anders passen er niet zo heel veel op mijn speler.

Nu weet ik hoe je een MP3 file kan downsampelen via lame, maar is er ook een line om dit voor een hele dir in één keer te doen? Zonder handmatig steeds alle input en output namen in te voeren?

Kom er zelf niet echt uit :/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 23:32 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
moet je een GUI voor lame gebruiken (wat je nu denk niet doet aan je verhaal te lezen.) EAC is wel een goede geloof ik.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
RazorLame werkt bij mij erg goed, en dient ook alleen voor encoden en decoden dus geen verwarring met CD-rippen oid..

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
All2Lame van Speek is ook een goede frontend voor lame. Werkt tevens samen met TAG om de id3 info te bewerken. De laatste versie van lame (3.96.1) kun je downloaden bij RareWares. Optimale command line optie --preset 128 (Voor deze toepassing duh)
Uiteraard is de TS bekend met het feit dat re-encoden naar een lagere bitrate een lagere kwaliteit oplevert dan een encode vanuit het origineel ;)

Op een iRiver speler zou ik trouwens Ogg Vorbis gebruiken. Een makkelijk programma daarvoor is OggDropXPd of Oggifier. De laatste kan rechtstreeks transcoden van mp3 naar vorbis, je hebt dan wel OggEnc nodig, eveneens te vinden op RareWares.
Als quality setting zou ik -q 4 of -q 3.5 gebruiken, target bitrate=120-128 kbps.

OK voordat iemand anders ermee komt : dBpowerAMP music converter kun je ook prima gebruiken voor deze conversie, zelf heb ik daar echter geen ervaring mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 27-07-2004 00:07 ]

• sddb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 14:52
Razorlame gaf bij mij af en toe problemen bij langere playlists omzetten, en het bleek net zo makkelijk te gaan vanuit Foobar.

Met de diskwriter kan je allerlei formaten wegschrijven. Een paar standaard lame opties zijn instelbaar, of exact door custom (command line) opties in te stellen. Zelf heb ik die altijd op -b 192 -m j -h -k staan voor 192 kbs constant bit rate in joint stereo.

foobar --> preferences --> components --> diskwriter --> lame encoder voor de instellingen

foobar --> mp3 in je playlist gooien --> selecteren --> rechtermuis --> covert --> run conversion --> kies lame uit pull downmenu en gaan.

Gebruik nieuwe foobar als je je ID-tags wil behouden (in 0.8.3 gaat het goed).

Zelf zet ik ook andere formaten dan mp3 om voor mijn huiskamer mp3 speler, dat werkt allemaal op de zelfde manier, als foobar het maar kan afspelen.

• sddb
Ogg zit ook in Foobar zie ik net.

• Henk007
sddb schreef op 27 juli 2004 @ 00:09:. Zelf heb ik die altijd op -b 192 -m j -h -k staan voor 192 kbs constant bit rate in joint stereo.
[Slightly offtopic]
En die geeft een betere kwaliteit dan --preset cbr 192 ? Waarom gebruik je trouwens uberhaupt cbr ? Je weet dat -k erg irritante aliasing artifacten kan veroorzaken door het volledig uitschakelen van de lowpass filtering ? Als ik ongelijk heb zou ik graag een voorbeeld zien waar jouw commandline aantoonbaar beter is.
FAQ @ HA.org

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 27-07-2004 00:23 ]

• sddb
Henk007 schreef op 27 juli 2004 @ 00:15:
[...]

[Slightly offtopic]
En die geeft een betere kwaliteit dan --preset cbr 192 ? Waarom gebruik je trouwens uberhaupt cbr ? Je weet dat -k erg irritante aliasing artifacten kan veroorzaken door het volledig uitschakelen van de lowpass filtering ? Als ik ongelijk heb zou ik graag een voorbeeld zien waar jouw commandline aantoonbaar beter is.
Heb ik al een tijdje geleden zo ingesteld en ik had er een reden voorm weet alleen niet meer zeker welke ook al weer.

In ieder geval doet mijn speler (nog een revoy 2200) max 192 en alleen cbr.

Joint stereo heb ik gedaan omdat dat volgens wat testjes die ik vond beter resultaat zou geven bij 192 kbs met lame (vlgs lame manual tot 128). Zelf hoor ik het verschil eigenlijk niet direct tussen de standaard en de command line optie, wel met hogere bitrates. De revoy is sowieso niet zo'n goed in mp3.

Low pass geen idee. Ik heb de comand line overgenomen van razorlame, daar staat inderdaad alle filtering uit, zal eens met gaan proberen.

Van artefacten niet echt last. Luistertests die ik zelf heb gedaan zijn tussen deze instelling en met hogere bitrates, om te zien of ik de hogere nog wilde bewaren. Ik hoor dan vooral een 'ruimtelijk' verschil. Misschien dat dat beter wordt met low pass ingeschakeld, want ik neem aan dat de plaatsing van de muziek toch voornamelijk in de hoge tonen zit.

[ Voor 3% gewijzigd door sddb op 27-07-2004 00:36 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Electronic Cosmo's MPEG Suite 2001 :)

GUI tooltje wat grote hoeveelheden MP3 bestanden in 1 keer kan encoden, decoden en converten :)

http://ec2000.xperiment.net/index.php?id=software

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

Hm, die website wekt niet al te veel vertrouwen in de kwaliteit (zowel qua software als qua geluidskwaliteit) van hun software.... :/

FireFox - neem het web in eigen hand

• Henk007
@sddb,
Zonder deze discussie verder te willen vervuilen raad ik je aan om in het vervolg gewoon lame 3.96.1 met --alt-preset cbr 192 te gebruiken zonder verdere toevoegingen. Voor verdere uitleg zie HA. Of we moeten er eens een nieuw topic over openen.
[edit:] For the record, sddb gaf aan dat zijn hardware maximaal 192 kbps ondersteunt, vandaar dit advies. Zonder hardwarebeperkingen levert VBR altijd betere resultaten, bijvoorbeeld --alt-preset standard.

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 27-07-2004 22:22 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

PommeFritz schreef op 27 juli 2004 @ 00:41:
Hm, die website wekt niet al te veel vertrouwen in de kwaliteit (zowel qua software als qua geluidskwaliteit) van hun software.... :/
probeer het uit zou ik zeggen.... ik vind dat het goed werkt, en dat tooltje support ook LAME ... (zit er standaard bij volgens mij...)

edit: ow zit er toch niet bij... naja, pech

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 27-07-2004 00:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Henk007
FireWurX schreef op 27 juli 2004 @ 00:45:
[...]
, en dat tooltje support ook LAME ... (zit er standaard bij volgens mij...)
Blade en Plugger zitten erbij, de all-time slechtste encoders ever :r :r
Nou ja, tooltje is ook uit 2001 ...

• sddb
Henk007 schreef op 27 juli 2004 @ 00:42:
@sddb,
Zonder deze discussie verder te willen vervuilen raad ik je aan om in het vervolg gewoon lame 3.96.1 met --alt-preset cbr 192 te gebruiken zonder verdere toevoegingen. Voor verdere uitleg zie HA. Of we moeten er eens een nieuw topic over openen.
Thnks, zal ik doen, want heb nu geen tijd/zin om weer een uitgebreid te gaan luisteren, ga denk ik die revoy toch vervangen binnenkort. Nwe topic lijkt me niet, op HA staat om te beginnen voor BUSH en om eens verder te kijken voor mij al genoeg nfo.
Pagina: 1