Toon posts:

NTFS, wie, wat, waar en hoe??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een jongen uit mijn klas heeft zijn harde schijfen "NTFS" gemaakt. Maar hij is nou niet echt makkelijk in uitleggen.
Want ik snap er niks van.
Ik heb dus geen flauw idee wat het is. Alleen dat het iets met je harde schijfen te maken heeft.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderd

NTFS is het bestandssysteem die gebruikt wordt bij Windows NT(ook 2000), net als je bij de Windows 9x versies gebruikt maakt van het FAT32 systeem. NTFS heeft wat betere beveiliging als het FAT32 systeem, en je hoeft het d8 ik ook niet te defragmenteren(niet helemaal zeker van).
Je kunt NTFS niet gebruiken in combinatie met Windows98, alleen met de NT versies.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm
Hij heeft Windows2000 en ME erop staan.
Hij kan het voor beide gebruiken zegt hij.

Maar wat zijn de voor- en nadelen??

Ik hoorde er al eentje. Zijn computer start in 5 seconden op in ME.
Volgens mij is dit wel erg snel. Maar toch.

Verwijderd

Voor zover ik weet begrijpt WinMe NTFS écht niet, dus dat van die 5 seconden WinMe start komt ergens anders door?
NTFS (Windows 2000 gebruikt versie 5.0) kan kleinere clusters maken dan fat32 en dit betekent dus dat een heel klein bestand minder ruimte gebruikt op NTFS dan op fat32. :9
Microsoft heeft wel gezegd dat defragmenteren niet nodig is, maar dit is onzin (Defragmenteren kan met Norton Speeddisk en met Diskeeper, de laatste zit zelfs bij Windows 2000).

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 23:22
- WinME kan een NTFS partitie normaliter NIET lezen.
- Win2000 kan met alle partities omgaan, maar voor de extra veiligheid die win2K nou eenmaal biedt is een NTFS partitie toch wel aanbevolen.
- Defragmenteren blijft een noodzakelijk kwaad, ook met NTFS partities.
- Sneller laden heeft nix met partities te maken,maar met het te laden OS. WinME laadt idd het snelst van alle win distro's. Win2K als goeie tweede is mijn bevinding.
-NTFS of FAT32 scheelt weinig tot niets in omvang van partities, enkel dat een NTFS partitie veel groter KAN zijn. maximale omvang van FAT32 is iets van zoveel TeraByte, die van NTFS nog een stap hoger namelijk zoveel EB (??Byte).

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:04

Petuhr

FreeBSD

NTFS veilig??????????? D8 het niet... |:(

• Ceaser
  • Laatst online: 18-08 17:08
ik meende dat ntfs in tegenstelling tot fat32 altijd dezelfde clustergrootte kon aanhouden.
Fat 32 is boven de 8gig geloof ik 8k per cluster, ntfs nog steeds 4

Verwijderd

NTFS is betrouwbarder, "veiliger" en sneller.

moet je win2000 maar eens installeren op FAT32 en een 3d-mark draaien en daarna win2000 op NTFS installeren dan zie je het verschil wel :)

PS defragmeteren moet wel

• Muurbestormer
  • Laatst online: 22-08 23:22
- Win2000 kan met alle partities omgaan, maar voor de extra veiligheid die win2K nou eenmaal biedt is een NTFS partitie toch wel aanbevolen.
oftwel,boven de andere Win distro's. Linux is idd veiliger en beter, en heeft ook een ext2 partitie.

Hmmm, DAAR GING DE TOPIC NIET OVER NEE!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:24

Dark

who tweaked the light?

Als het moet kan je met ntfsdos wel je NTFS partities benaderen vanuit w9x ... de freewareversie is read-only, dus die leest alleen. Het is te krijgen op http://www.winternals.com

'k weet niet of het ik met ME werkt

Verwijderd

NTFS werk niet met clusters en is dus daarmee niet vergelijkbaar met FAT(32), daarom is volgens MS defragmenteren niet nodig. Zonder beveiligingsinstellingen is NTFS net zo lek als een mandje, pas als je policies en wachtwoorden aan mappen gaat binden (wat alleen met NTFS kan) is er wat moeilijker bij te komen, maar geen hond die dat gebruikt.
FAT32 is een uitgebreide uitvoering van FAT16 die maar een 2Gb partitie limiet kende.

Het supersnel opstarten van ME heeft te maken met de Hybernate mode, een mode waarbij de machine niet echt uitgaat maar een image van zijn geheugen op de harde schijf wegzet en alles op zo goed als nul zet om energieverbruik te voorkomen, een soort standby wat bij notebooks vrij normaal is.
Alleen ME op een NTFS partitie vind ik ook vreemd dat het werkt, alleen een 2e partitie die in FAT(32) is zou ME kunnen bevatten.
Pagina: 1