Toon posts:

PC gecrasht tijdens een diavoorstelling,gaat niet meer aan..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb al het een en ander op het internet en op de forums hier gezocht maar kan niet echt iets over mijn probleem vinden. :( Het zit namelij k zo; heb sinds 2 maanden een nieuwe pc, een amd64 3000+ met 1024 intern en een geforce 5700 ultra kaart. Verder zit er een 160 gig harde schijf in en nog zo'n multi card reader dinges :9 Het wordt allemaal gevoed door een chieftec voeding van 360 watt.

Maar goed nu was ik gister met een paar gasten de foto's van mn vakantie aan t kijken via zo'n diavoorstelling en ineens crasht dat ding, helemaal uit.... |:( |:( Nog nooit eerder gehad. 8)7 Toen ik hem weer probeerde aan te zetten gingen de lampjes voorop heel ff knipperen en mn koeler kwam heel ff in beweging maar daarna niks meer. Probeerde hem nog een keer aan te zetten maar toen gebeurde er helemaaal niks meer :( Als ik de stekker in opnieuw in t stopcontact doe en de pc aan probeer te doen is het hetzelfde verhaal, eerste keer knippert ie heel ff en dan niks meer. Volgende pogingen geven helemaal geen resultaat O-) O-) Ik gok dat mn voeding stuk is gegaan ofzo, maar zeker weten doe ik dat niet. Te warm was ie ook niet, want de koeling was rustig en de temp was iets van 45 graden ofzo. Iemand die me hier mee kan helpen?? PC is helemaal nieuw dus vind het nogal raar dat ie zo ineens crashed.... Nou alvast bedankt voor de hulp ;)

Verwijderd

denk idd ook aan je voeding. :) Eventjes een bezoekje brengen aan de computerboer dus.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 20:18 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Vervang de voeding eens door een zwaarder exemplaar van een goed merk. Als dat niet werkt moet je je moederbord eens laten testen in de winkel.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35

Rannasha

Does not compute.

Haal er eens zoveel mogelijk hardware uit (harddisks, cd-rom, insteekkaarten behalve videokaart) en probeer het dan eens. Probeer ook eens te booten met een andere voeding om te zien of dat misschien het probleem is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord is van chaintech, de nf3 - 150, ook nieuw. Moet goed zijn volgens mij. Is het merk van mijn voeding (chieftec) niet goed dan? Dacht dat 360 watt wel meer dan genoeg was...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 20:19:
Moederbord is van chaintech, de nf3 - 150, ook nieuw. Moet goed zijn volgens mij. Is het merk van mijn voeding (chieftec) niet goed dan? Dacht dat 360 watt wel meer dan genoeg was...
Zou op zich wel moeten kunnen, maar je kunt natuurlijk net een brak exemplaar hebben.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Gokmodus:
En loop je aansluitingen van de voeding na op alle hw in je pc... stel dat het net niet/net wel vast zat...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Iedereen roept voeding, nu is het best mogelijk dat deze dood is. Echter heb ik precies het zelfde als jou gehad met een mobo dat 1 1/2 uur oud was. Werkte perfect (thorton@barton 1600+ @ 2.4ghz >:)) ging even naar beneden om wat te pakken kom ik boven, pc uit :( . Hij is daarna nog 1x heel kort (4 sec) aangegaan maar daarna ging ie meteen weer uit als ik hem aandeed.

Wat bleek, moederbord dood :|

Dus als het niet je voeding is zou ik je ram + mobo eens goed gaan testen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Roberto op 27-07-2004 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
RS_003 schreef op 27 juli 2004 @ 10:52:
Iedereen roept voeding, nu is het best mogelijk dat deze dood is. Echter heb ik precies het zelfde als jou gehad met een mobo dat 1 1/2 uur oud was. Werkte perfect (thorton@barton 1600+ @ 2.4ghz >:)) ging even naar beneden om wat te pakken kom ik boven, pc uit :( . Hij is daarna nog 1x heel kort (4 sec) aangegaan maar daarna ging ie meteen weer uit als ik hem aandeed.

Wat bleek, moederbord dood :|

Dus als het niet je voeding is zou ik je ram + mobo eens goed gaan testen :)
Heb net ff een andere voeding op mn moederbord aangesloten, maar er gebeurde precies hetzelfde als voorheen:( Hij knippert een fractie aan, gaat vervolgens uit en geeft geen kik meer als ik m nog een keer probeer aan te doen.... Voedng dus michien toch niet kapot....?? Kan me niet voorstellen dat zo;n nieuw moederbord ineens ddod gaat :? Maar goed hoe test ik mn moederbord of mn ram nu ff snel??

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je nu alleen je moederbord, processor en koeler laat zitten en uiteraard je voeding, dan zou je mobo piepjes moeten geven uit de PC-Speaker als je hem aanzet. Doet ie dat niet dan is je mobo/proc stuk ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Erik1 op 27-07-2004 13:07 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Erik1 schreef op 27 juli 2004 @ 13:07:
Als je nu alleen je moederbord, processor en koeler laat zitten en uiteraard je voeding, dan zou je mobo piepjes moeten geven uit de PC-Speaker als je hem aanzet. Doet ie dat niet dan is je mobo/proc stuk ;(
Als de proc stuk is, dan zou het mobo (denk ik) ook piepjes moeten geven.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb net een andere voeding op alleen het meoderbord aangesloten (grote lange stekker, en nog een klein vierkant stekkertje op mn moederbord, voor mn proceesor is dat denk ik. De voeding is wel een stuke lichter (250 watt) maar zonder alle hardware erop zou ie dat wel moeten trekken dacht ik. Maar goed probleem blijft dus hetzelfde, hoor geen enkle klein piepje :( Hij licht slechts een fractie van n seconde op en dan doet ie niks meer... Betekent dit dus dat mn mobo/proc naar de kolere is? Dat zou namelijk flink klote zijn, aangezien ze net 2 maanden oud zijn :( :(

• Erik1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 14:26:
Nou ik heb net een andere voeding op alleen het meoderbord aangesloten (grote lange stekker, en nog een klein vierkant stekkertje op mn moederbord, voor mn proceesor is dat denk ik. De voeding is wel een stuke lichter (250 watt) maar zonder alle hardware erop zou ie dat wel moeten trekken dacht ik. Maar goed probleem blijft dus hetzelfde, hoor geen enkle klein piepje :( Hij licht slechts een fractie van n seconde op en dan doet ie niks meer... Betekent dit dus dat mn mobo/proc naar de kolere is? Dat zou namelijk flink klote zijn, aangezien ze net 2 maanden oud zijn :( :(
en dit heb je getest met alleen de proc+koeler erop?
the_shadow schreef op 27 juli 2004 @ 14:07:
[...]

Als de proc stuk is, dan zou het mobo (denk ik) ook piepjes moeten geven.
Zo'n mobo ben ik iig nog nooit tegen gekomen :P

offtopic:
(eigenlijk wel 1tje, maar die was kapot en gaf allerlei van toonhoogte verschillende piepjes, of er nou een proc op zat of niet :P)

[ Voor 49% gewijzigd door Erik1 op 27-07-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Erik1 schreef op 27 juli 2004 @ 14:38:
[...]

en dit heb je getest met alleen de proc+koeler erop?

[...]

Yup, ik heb gewoon een andere voeding naast mn PC gelegd, en die 2 stekkers die in mn moederbord gaan (grote en kleine) verwisseld. Netsnoertje op die oude voeding gedaan en precies hetzelfde verhaal, hooguit een seconde doet ie wat en dan niks meer.... |:( |:(

Verwijderd

Haal het bord een keertje uit je kast.

Lijkt erop alsof ie direct kortsluiting geeft...en het zou kunnen dat dit met de kast is.

Als je het opnieuw probeert op een stuk niet geleidend plastiek zou het goed kunnen dat hij wel draait.

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
En reset dan gelijk ff je bios, want die schakeld de boel ook nog wel is uit na kortsluiting.
Kan zijn dat er een schoefje achter je moederboord zit of zo :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb t moederbord uit mn kast gehaald, voeding erop en de power switch aangesloten.... En ja hoor, precies hetzelfde verhaal :( :( Koeling gaat een fractie van een seconde draain en daarna niks meer.. Denk dus dat mn moederbord naar de klote is, of iig kortsluiting maakt ergens.... Mooi balen, net nieuw die pc en nog nie eens overgeklockt :(

• Erik1
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat het je moederbord is, heb je wel de BIOS gereset zoals comvidnet zei? Dat kan ook nog wel eens een oplossing zijn.

Als je proc stuk was ging de PC wel aan (fans draaien) maar gebeurde er verder niets

Verwijderd

Topicstarter
Tjsa ik heb net ff mn bios gereset, maar het resultaat blijft hetzelfde :( :( Mn moederbord zal wel gaar zijn dan.... Morgen ff terug naar de computerboer, zit toch wel garantie op zo'n moederbord ofnie? Oh ja, iemand nog een tip voor een nieuw moederbord :+

Verwijderd

Topicstarter
Nou ben terug naar die kerel geweest waar ik mn computer heb gekocht. Voeding bleek inderdaad ok, hij zei dat mijn moederbord zowieso dood was, omdat de pc wel aansloeg toen ie de voedingsstekker voor de procesor eruit haalde, een van die bussen naast de processor had korsluiting volgens hem... Nou goed nieuw moederbord erin gelepeld, en ja hoor hij draaide....Maar daar was dan ook wel alles mee gezegd, want er was geen beeld uit te toveren, plus dat er om de paar seconde een raar geluid uit de cdrom kwam. Na alle hardware die er zo ongeveer inzat te hebben losgekoppeld en/of vervangen te hebben bleef alleen nog de proccesor over waar het eigenlijk aan kon liggen. FF gecheckt, maar die werd wel warm in ieder geval. Nu gaat ie morgen een andere amd processor proberen (hij had er ff geen liggen) om te kijken of dat het is.... Wel vet vaag hoor, dat je moederbord en mischien ook nog de processor zomaar in elkaar naaien, niet overgeklocked en niet onder zware belasting nog wel..... Naja ik hoop maar dat ie morgen weer gefixed is, en dat ik ook garantie op de amd processor krijg hehe :P :9

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb hem weer terug hoor. Mijn processor was dus inderdaad ook naar zn grootje. Computerboer kon er ook geen duidelijke oorzaak voor vinden. Maar goed hij werkt als normaal, op een ding na...... :( Voorheen werd ie niet heter dan 50 graden, nu is het wel wat warmer maar als ik nu op mn digidoc kijk geeft ie maarliefst 73 graden aan, en de belasting is licht...... Lijkt me veels te hoog, de koeling draait ook aaardig wat toertjes..... Kan iemand mij vertellen hoe dit ineens zo kan verschillen? Er zit precies dezelfde processor in als voorheen (amd 3000+) en hij is nie overgeklockt..... Alvast bedankt voor de replies. :+

Verwijderd

Voel eens aan de heatsink van de CPU. Het klinkt als een typisch geval van heatsink niet goed erop of teveel pasta. Als je heatsink koud blijft, zit ie er niet goed op. Als de heatsink kokend heet wordt, staat er teveel spanning op de CPU. Heb je 'm zelf erop gezet of heeft de computerboer dit gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij is er door de computerboer ingezet, heb net ff aan de heatsink gevoeld, en die was wel warm, maar ook niet zo heet dat ik mn vingers erniet meer op kon houden. Volgens mij zit ie er ook goed op... Zou t dan de koelpasta kunnen zijn...?? Wat als t een kleinigheidje is, los ik t liever zelf op want die computerboer woont nogal een eindje van me vandaan :9 :9
Pagina: 1