Foto's van voetbalwedstrijd met een laagstaande felle zon

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaOzzie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10-2025
Vorige week heb ik wat foto's geschoten met mijn HP r 707 tijdens een voetbalwedstrijd van ADO Den Haag. Het resultaat is hier te zien : http://home.deds.nl/%7ear.../denhaagmaccabihaifa.html

Nu mijn vraag:
zoals je ziet zijn veel foto's erg donker. Ik moest tegen het zonlicht in fotograferen en had de instelling 'action' (vanwege de beweging van de spelers) aan staan. Dat houdt volgens mij in dat er een korte sluitertijd wordt gebruikt, wat dan weer voor weinig lichtinval zorgt, toch?

Wat is nou de truc om in deze omstandigheden mooie foto's te maken?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Volgende keer extra positieve exposure compensation. Je kunt daarnaast ook je ISO op 200 of 400 zetten, dan krijg je wel vastgevroren beelden maar aan de andere kant ook noise in je beeld.

Zoek op "exposure compensation" in dit forum of wat tutorials op internet. Het betekent niets meer of niets minder dan dat de camera een sluitertijd langer of een diafragma groter gebruikt dan dat hij denk dat hij eigenlijk zou moeten doen, met als effect dat jij een beter belichte foto krijgt.

Ideaal zou natuurlijk zijn als de r707 manuele functies heeft, ik weet niet of hij dat heeft.

Alors.

• DaOzzie
Je kan wel een hoop zelf instellen bij dat cameraatje. Ben alleen een beetje een leek op fotografie gebied en moet de camera ook nog leren kennen.

Morgen weer een westrijd, dus ga oefenen. Bedankt voor de reactie !

Verwijderd

heb je de "Adaptive Lighting" funktie geprobeert
deze zou als het goed is dat probleem enigzins verhelpen.

ik ben er niet helemaal zeker van, maar je kan het op z'n minst proberen

suc6

Verwijderd

of probeer spotmetering eens (ik weet niet of dat erop zit, maar dan kiest ie de belichting die goed is voor dat ene onderwerp dat in het centrum van je foto staat

Verwijderd

Misschien een domme opmerking van me, maar waarom ben je niet aan de andere kant van het veld gaan staan. Dan had je toch de zon in de rug gehad ? 8)7

• DaOzzie
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 08:07:
Misschien een domme opmerking van me, maar waarom ben je niet aan de andere kant van het veld gaan staan. Dan had je toch de zon in de rug gehad ? 8)7
omdat ik hier lekker kon zitten :) En bij een échte wedstrijd heb je niet te kiezen, dus ook met het oog daarop deze vraag.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Met photoshop kun je ook een hoop hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/geuze/HPIM0130.JPG

Dit was de originele:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~artside/foto/seizoen20042005/denhaagmaccabihaifa/images/HPIM0130.JPG

:)

[ Voor 44% gewijzigd door SysRq op 27-07-2004 11:56 ]

-

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Misschien is dat zelfs de beste oplossing, fotoshop. :)
heb je de "Adaptive Lighting" funktie geprobeert
deze zou als het goed is dat probleem enigzins verhelpen.

ik ben er niet helemaal zeker van, maar je kan het op z'n minst proberen

suc6
Oe, da's waar dat heeft deze camera. Is een nieuwe functie die bij foto's met een hoog contrast dus de donkere gedeeltes automatisch wat meer oplicht, als wat hierboven in Photoshop is gedaan. Zou je kunnen proberen ja.

[ Voor 88% gewijzigd door Stereotomy op 27-07-2004 12:14 ]

Alors.

• DaOzzie
met deze tips en wat gevogel is het afgelopen dinsdag al beter gegaan ! Check ww.artside.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DaOzzie schreef op 27 juli 2004 @ 11:17:
[...]

omdat ik hier lekker kon zitten :) En bij een échte wedstrijd heb je niet te kiezen, dus ook met het oog daarop deze vraag.
Als een échte fotograaf mag je staan waar je wilt, en heb je een enorme camera met een nog grotere lens.

Je moet het jezelf écht niet moeilijker maken dan het is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DaOzzie
Johnny schreef op 29 juli 2004 @ 10:04:
[...]

Als een échte fotograaf mag je staan waar je wilt, en heb je een enorme camera met een nog grotere lens.

Je moet het jezelf écht niet moeilijker maken dan het is.
ik ben geen echte fotograaf, maar een echte supporter :)
Pagina: 1