Welke PCMCIA voor oude laptop?

Pagina: 1
Acties:

• Bld-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-04 11:06
Ik heb hier nog een oude laptop liggen, ik vind het zonde om hem zo stof te laten eten dus heb bedacht om hem op het internet aan te sluiten en er leuke dingen mee te gaan doen (IRC etc)

Systeemeisen:

Compaq LTE 5380
PentiumI 133Mhz
48 MB RAM
2 GIG HD (geen partitie's)
Win98SE staat erop
Diskette station (uitneembaar)

Nou ben ik dus van plan om een PCMCIA netwerkkaart te gaan kopen.
Ik heb al eens van een vriend een netwerkkaart geleend, maar die kreeg ik niet aan het lopen, vanalles geprobeerd, nieuwe drivers etc.

Toen heb ik van een andere vriend ook een geleend en die deed het wel!

Nu weet ik niet welke nou goed is, ik weet verder de specificaties van die 2 netwerkkaartjes niet dus ik zou ze niet kunnen vergelijken.
Ook heb ik gelezen dat het beste is als ik 16 bits PCMCIA kaart koop, omdat het al een oude laptop is?

Ik heb wat gezocht, maar weet niet of het de goeie zijn:

9217728 NIC CONCEPTRONIC LAN PCMCIA 10/100Mbps Conceptronic 20.00
(http://www.onestarsystems.../producten_networking.htm)

http://silverapp1.mycom.n...uctID=17671&productType=1
(zo ene had die vriend van me ongeveer, die het wel deed, maar ik heb liever niet zo ene met een kabeltje eraan, omdat die nogal breekbaar zijn)

http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40253

Ook ben ik van plan om deze week eens naar mediamarkt binnen te lopen en te kijken of ze daar een goeie hebben die bij mij zou kunnen werken (Aangezien je deze toch kan terugbrengen als hij niet goed is + geld terug)..

btw, kan topic veranderd worden naar: Welke PCMCIA Netwerkkaart oude laptop?
miss wat duidelijker?. ..
sorry :>

[ Voor 14% gewijzigd door Bld- op 26-07-2004 18:50 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-04 22:43

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je zegt het zelf al. Je hebt een PCMCIA nodig met een 16bits aansturing. Oftewel zonder het goude bubbelrandje ;)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Bld-
mja, ik wist niet zeker of dat klopte, 16 bits netwerkkaart, dus ik moet gewoon opzoek gaan naar PCMCIA netwerkkaarten die 16 bits zijn ?
Ennuh welk goude bubbelrandje? :P

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30
Bld- schreef op 26 juli 2004 @ 18:54:
mja, ik wist niet zeker of dat klopte, 16 bits netwerkkaart, dus ik moet gewoon opzoek gaan naar PCMCIA netwerkkaarten die 16 bits zijn ?
Ennuh welk goude bubbelrandje? :P
32 bits kaarten hebben aan de voorkant een goudkleurig randje met bolletjes er op. Die krijg jij in jouw laptop niet naar binnen.

edit:
Zie hier... dit randje:
Afbeeldingslocatie: http://www.reseaudirect.com/catalog/images/wpc54g%20web.jpg

Dat moet je dus niet hebben. En ja, dit is ook een draadloze, maar het ging me alleen om het illustreren van dat randje...

Volgens mij zijn er niet zo heel veel 100 MBit kaarten die 16 bit zijn. Moet je even goed zoeken, maar waarschijnlijk werkt het het beste op beurzen en in winkels met tweedehands apparatuur. Dan vind je waarschijnlijk ook oude modellen met Windows 95 drivers en zo.

[ Voor 43% gewijzigd door dreamscape op 26-07-2004 19:01 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Bld-
ahzo thx, maar als dat uiteinde ook van die gaatjes heeft, waar hij dus bij mijn laptop in moet, dan is het toch goed ofniet? :?
[EDIT]

want deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/f2/images/products/17671mcl.jpg

die heeft ook zo'n randje, maar ongeveer zo ene deed het ook bij mij?!

[ Voor 41% gewijzigd door Bld- op 26-07-2004 19:03 ]

• dreamscape
Bld- schreef op 26 juli 2004 @ 19:00:
ahzo thx, maar als dat uiteinde ook van die gaatjes heeft, waar hij dus bij mijn laptop in moet, dan is het toch goed ofniet? :?
Nee, die gaatjes zie je niet. Dat zit binnenin. Je kunt 'm dus bijna helemaal er in doen, alleen aan het einde blijft 'ie steken.
Anders moet je even op internet zoeken naar de specs van jouw compaq. Mijn ouwe Tulip (ook pentium 133) en de toshiba van een kennis van me (ook zoiets dergelijks) ondersteunden het in ieder geval niet.

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 14:14

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Kijk eens op www.nowthatsit.nl. Daar hebben ze van die Xircom Realport kaartjes zowel in 16bit (RE) als een 32 bit (RB) smaak. op PCMCIA paradise.

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 10:51
[Waarschuwing vooraf]
Onderstaande informatie is niet volledig technisch verantwoord, maar is vooral bedoeld als richtlijn. Liever geen reacties zoals "er bestaat ook 32-bits PCMCIA" of "mijn laptop uit 1900 ondersteund wel Cardbus" dus _/-\o_
[/Waarschuwing vooraf]

Laptops voor 1997 = PCMCIA = 16-bit = ISA-gebaseerd = 5 Volt
Laptops na 1997 = Cardbus = 32-bit = PCI-gebaseerd = 3,3 Volt

In jouw geval moet je dus inderdaad gaan voor 16-bit PCMCIA en werkt Cardbus niet!

meer info

[ Voor 18% gewijzigd door Arnaud op 26-07-2004 19:08 . Reden: Voltages en meer info toegevoegd ]

• dreamscape
Arnaud schreef op 26 juli 2004 @ 19:04:
Laptops voor 1997 = PCMCIA = 16-bit = ISA-gebaseerd
Laptops na 1997 = Cardbus = 32-bit = PCI-gebaseerd
Die strekking is inderdaad redelijk bot maar klopt stiekem wel vaak.
Net zoals:
Laptop heeft geen usb = 16 bit PCMCIA
Laptop heeft wel usb = 32 bit Cardbus.

Heb het even gecheckt trouwens... een vriend van mij heeft dezelfde als TS, en die vreet volgens hem geen 32 bit kaarten.

• Bld-
ah k, thx ppl, hier heb ik wat aan!
Dus deze zou in principe moeten werken op mijn laptop? Maaruh ik zie dat ie gebruikt is, 2e hands dus, is dat verantwoord?. hmm

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 14:14

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Ik heb zelf de REM56G-100 (dus inclusief een 56k modem) ook tweede hands gekocht, bij www.siso.nl, maar hun webshop is niet meer aanwezig. Die Xircom zijn sterke dingen, ik raad je aan de tweede hands eerst even te testen en trouwens nowthatsit geeft je toch nog garantie ook op 2e hands.

Quote: 'Op al onze gebruikte hardware zit, tenzij expliciet anders vermeld, 90 dagen garantie'

[ Voor 15% gewijzigd door FuzzyFocus op 26-07-2004 19:13 ]

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 10:51
Als je inderdaad twee vrije sloten hebt kun je deze prima aanschaffen. Gebruikt lijkt me in dit geval geen probleem, er zijn namelijk geen slijtende onderdelen en de kans op een "maandagochtendmodel" is 0% :+

• Bld-
hehe ok, dan denk ik dat ik me deze bestel, kan er ook nog zie ik 1 jaar garantie bij pakken (kost dan wel € 5.50 meer)...

[EDIT]
Hij is besteld, als het goed is heb ik hem morgen of overmorgen in huis, ik laat jullie weten of hij werkt!

Thx! ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Bld- op 26-07-2004 19:38 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Benq AWL100 W LAN in een Cyrix200 Compaq laptop gezet. Geen enkel probleem en dat ging perfect eigenlijk. Deze was wel 16 bits maar werkte echt prima. Alleen de laptop doet het niet meer goed nu maar dat komt door de kl*te harde schijf.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 19:06

BHQ

Ik heb exact dezelfde notebook :)

Er moet idd. een 16 bit kaartje in.

Is bij jou de accu nog levend? Als ie niks meer doet.. plastic zakje eromheen, die goed dichtdraaien, nog een zakkie er omheen, die ook goed dichtmaken en dan in de vriezer voor 24 uurtjes :)

• itsalex
  • Niet online
Grappig dat iemand nog zo'n Cyrix 200 hebt. Ik heb er wel 144 MB intern geheugen erin gekregen. HP/Compaq kan niet zeggen hoeveel erin moet bij deze Compaq 1220 laptop(niemand kan het zeggen, niet leuk hoor want niemand kent het bord want er zit 16 mb onboard terwijl dat 32 mb moet zijn). Die accu heeft 2 minuten het vol gehouden. Ik krijg toch die laptop eerdaags weer van mijn klant terug want die doet het toch niet.

He Yapser hoeveel geheugen heb jij erin zitten?

Ps. ik heb hier nog een oude Xircom kaart liggen 16 bits met 10/100 MB ondersteuning die het heel goed doet. Ik heb ook nog een Teles ISDN 16 bits liggen. Dus zonder die goude rand is het geen probleem. Voor een oude laptop is het ideaal.

[ Voor 21% gewijzigd door itsalex op 28-07-2004 00:03 ]

• Bld-
Yapser schreef op 27 juli 2004 @ 11:40:
Ik heb exact dezelfde notebook :)

Er moet idd. een 16 bit kaartje in.

Is bij jou de accu nog levend? Als ie niks meer doet.. plastic zakje eromheen, die goed dichtdraaien, nog een zakkie er omheen, die ook goed dichtmaken en dan in de vriezer voor 24 uurtjes :)
:o kewl, mja die accu is idd bijna dood, maaruh 2 zakjes eromheen en dan 24 uur in de vriezer 8)7 ? Omg hoe kom je erop? :P hoop ik wel voor je dat ie het nog doet erna :+

[EDIT]
het is nu 3 dagen geleden.
dag 1 heb ik geld overgemaakt.
dag 2 staat het geld op hun rekening en wordt het verzonden.
dag 3 hoort het bij mij thuis te zijn... nog niet dus :(
www.tracktrace.nl staat: Zending geaccepteerd en gesorteerd door TPG Post 27-07-2004 Amsterdam-Bornhout , intern transport pakketten
en ja ik wil alles op tijd hebben O-)
afw88 dus :Z

[ Voor 28% gewijzigd door Bld- op 28-07-2004 17:40 ]

• Bld-
Jeej, hijs vanmorge in de bus gevallen!
Na allerlei kartonnen dozen en plastice omhulsels heb ik hem toch gevonden ;p
Hijs erg klein, had ik niet verw8 :)
maaruh ik deed um in de slot zette laptop aan en vondt um meteen. Enigste probleem was dat ik geen cd-rom speler in de laptop heb dus kon ik hem nog niet installen. 3 sec op google gezocht en ik vond al drivers ervoor, op diskette gegooid en klaar, hij doet het!!
Thx allemaal _/-\o_ O+ !!!

vanav om 18:00 ff kijke hoe het met de accu zit, die nu nog lekker in de vriezer ligt af te koelen :+

voor de lief hebbers 2 foto's 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.bla-de-sign.com/pics/laptop1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bla-de-sign.com/pics/laptop2.jpg

• itsalex
  • Niet online
Grappig exact dezelfde laptop krijg ik van een klant volgende week. Die heeft zo'n parallele cdromspeler ervoor gekocht. Ik heb ook nog een Xircom 10/100 MB liggen exact dezelfde, maar ik heb ook nog een wireless 16 bits dus dat gaat goed komen. Voor W98 heb je toch geen drivers nodig voor die Xircom of wel? Ik weet wel dat het prima werkt.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 19:06

BHQ

Bld- schreef op 28 juli 2004 @ 17:36:
[...]

:o kewl, mja die accu is idd bijna dood, maaruh 2 zakjes eromheen en dan 24 uur in de vriezer 8)7 ? Omg hoe kom je erop? :P hoop ik wel voor je dat ie het nog doet erna :+
Grote kans dat 'ie het dan weer minstens een half uurtje werkt. Ik heb er zelf 80 MB ram in. :)

Kan op jouw HDD btw DMA aan, en op hoeveel bits kan jij 1024x768 draaien?

*edit ik heb lekker wel een CD-drive erin, púh :P

[ Voor 7% gewijzigd door BHQ op 30-07-2004 12:18 ]

• Bld-
mja, ik moest ff 1 file hebben, voor die netwerkkaart te installen.
Maar hij werkt idd perfect..
Accu niet echt. kan nu miss 10 min. aan en dan issie al leeg (daarvoor was dat ook al )..
Hd kan idd niet op DMA, issie beetje oud voor he ;P

EDIT: en mun reso = 1024 x 768 @ 256 kleuren ;p

[ Voor 10% gewijzigd door Bld- op 01-08-2004 21:57 ]

Pagina: 1