[3dmax] Kamer maken

Pagina: 1
Acties:

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ga binnenkort verhuizen, dus was van plan mijn kamer vorm te gaan geven in 3dsmax (6). Alleen liep ik tegen nogal wat problemen aan :)

Om een kamer te maken heb ik een box gepakt en die een 2-sided material gegeven. Echter als ik bijvoorbeeld een deur of raam er uit wil snijden via bijv een Boolean, blijft er natuurlijk (duh) geen gat achter maar wordt het object alleen ingedeukt (that's what a boolean's for). Hoe kan ik nu toch makkelijk die dingen aanmaken? Ik kan ook nergens handige tutorials vinden voor het werkelijk maken van een enkele kamer. Of moet ik toch denken aan alle muren als losse objecten te nemen en daar in te gaan hakken? :)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
De muren als losse objecten is veruit de handigste manier om te werken. Je kunt natuurlijk ook gewoon een kleinere box uit je grotere box knippen, dan houdt je een holle box over.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

of de facejes deleten die je niet nodig hebt, als je je muren als planes wil laten (dus geen dikte)

wat overigens misschien wel handiger is is geen 2 sided material pakken, maar de normals flippen, dan kan je er van buiten zeg maar wel inkijken

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 18:55 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 18:54:
of de facejes deleten die je niet nodig hebt, als je je muren als planes wil laten (dus geen dikte)

wat overigens misschien wel handiger is is geen 2 sided material pakken, maar de normals flippen, dan kan je er van buiten zeg maar wel inkijken
hmm die is ook goed gevonden idd :D

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

splines met extrude per muur...

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 14:27
HunterPro schreef op 26 juli 2004 @ 20:34:
[...]

hmm die is ook goed gevonden idd :D
Wel ff opletten als je de normals flipt. Want als je dan alleen 1 box pakt en de boel flipped, dan gaat al het licht dat je buiten de kamer zou zetten door je box heen. Mocht je dus je raam een schaduw willen laten werpen, maak dan ook de buitenkant :).

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Sowieso mis ik eigenlijk een beetje het punt van dit verhaal. De zes muren maken is een minuutje werk, het neerzetten van dingen daarin vervolgens is het echte werk.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik zou zoiets wat anders aanpakken, zowieso niet met booleans.

Ik heb effe snel een voorbeeldje in elkaar geprutst, misschien dat de TS er iets aan heeft.

Maak eerst een plane in de vorm van je kamer. Maak er daarna een editable-poly van en selecteer alle buitenste edges (die muren moeten worden). Houd daarna SHIFT ingedrukt en sleep de edges omhoog. Zo krijg je muren zonder dikte.
Snij er daarna alle ramen en deuren uit. Dit kun je het makkelijkste doen met Quickslice. De verwijder alle ongewenste polygonen (waar dus de ramen en deuren moeten komen) en dan krijg je zoiets ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/41KIOJT526M4/picserver.gif

Gooi er daarna een Shell-modifier op en je hebt een kamer:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/QW2C8X1ELFY3/picserver.gif

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

waarom flip je niet gewoon de poly's op een box? dan kan je d'r van buitenaf ook nog inkijken ook.. staat een stuk mooier:

Afbeeldingslocatie: http://www.blackspermboys.com/cappie/nieuwe_hok.jpg

of voor een filmpje: (DivX)

kamer04-divx.avi (1.6mb)

[ Voor 36% gewijzigd door cappie op 27-07-2004 11:20 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Pagina: 1