Televisie pikt geen PAL/BG, wel NTSC-M

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Ik loop al een tijdje te spelen met de TV-out van mijn nieuwe multimedia machine. Het probleem is dat mijn nieuwe televisie (Sony Wega 28FQ86) om de een of andere reden geen PAL signaal wil slikken. Waar dat precies aan ligt is me echter nog niet duidelijk.

Het gaat om de TV-out van mijn onboard Nvidia GF4MX. Een redelijk standaard chipje dus.

Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd:

1) De TV-out zit op het moederbord. Mijn moederbord heeft in de bios een optie voor het uitgangssignaal. Dat stond eerst op 'disabled', maar ik kreeg wel gewoon een beeld tijdens het opstarten. De POST-schermen en de Grub bootloader waren helemaal in kleur, niets mis mee. Zet ik in de BIOS echter deze optie op PAL, dan springt het beeld naar zwart/wit en pulseert de kleur er elke seconde doorheen. Alsof een bepaalde synchronisatie verkeerd gaat. Zet ik de output op NTSC-M dan heb ik opeens normaal beeld, hoeveel het voor het gevoel wel een klein beetje knippert.

2) Op mijn machine gebruik ik X-Windows. Bij de Nvidia driver kun je instellen welk uitgangssignaal je wilt hebben. Maar hier gebeurd hetzelfde als bij de BIOS instelling: zodra ik de output op PAL/BG probeer te gooien krijg ik zwart/wit beeld. En NTSC-M werkt weer normaal.

Dit heeft dus niet met Composiet vs. S-Video te maken, omdat het probleem bij beide aansluitingen optreedt.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? En heeft het bovendien zin om de output op PAL te zetten? Voor mijn gevoel is de kwaliteit niet 100% en flikkert het beeld wat. Maar dat kan ook aan de kwaliteit van de TV-out liggen.

• eborn
Omdat ik nog steeds geen goeie oplossing heb ontdekt geef ik mijn topic een grote, maar subtiele schop.

Ik snap nog steeds niet waar het probleem in zit. Inmiddels heb ik een hoge kwaliteits SCART kabel gekocht. Maar het beeld blijft niet werken via PAL. Ook niet geheel onlogisch, omdat het via composiet ook al niet werkt. Maar toch.

Heeft er iemand nog een goed idee?

Verwijderd

Je kan eventueel je bios van de Geforce editten, de TVout activeren en op Pal zetten en opnieuw flashen. Alleen omdat dit om geintregeerd gaat durf ik niet 1-2-3 te zeggen of die editor wel gaat werken.

http://www.guru3d.com/xbios/
http://www.mvktech.net/in...nc=fileinfo&filecatid=425

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 00:50 ]

• eborn
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 00:48:
Je kan eventueel je bios van de Geforce editten, de TVout activeren en op Pal zetten en opnieuw flashen. Alleen omdat dit om geintregeerd gaat durf ik niet 1-2-3 te zeggen of die editor wel gaat werken.
Thanks! Maar je zou zeggen dat dit al gebeurd als ik in de BIOS de output op PAL gooi. Althans, daar ga ik van uit :)

Mijn andere Sony TV (gewone grootbeeld) pikt het PAL signaal namelijk wel. Dus of die TV is minder kieskeurig, of mijn nieuwe Sony is niet 100% :) Maar omdat ik helemaal niets zeker weer blijft het allemaal giswerk :(

[ Voor 6% gewijzigd door eborn op 19-09-2004 00:52 ]

Verwijderd

eborn schreef op 19 september 2004 @ 00:51:
[...]
Thanks! Maar je zou zeggen dat dit al gebeurd als ik in de BIOS de output op PAL gooi. Althans, daar ga ik van uit :)
Daar zou ik ook vanuit gaan... Bij losse kaarten heb geen instellingsmogelijkheid voor de bios, daar moet je het puur vanuit je driver in Windows doen.

Mja, als je de keuze hebt tussen verschillende PAL, zet hem op Pal-B of Pal-G (of Pal-BG genoemd)
Voor de rest, check ook andere inputs, want in principe is Pal-B = Pal-B.

Misschien is die TV wel brak :?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 01:01 ]

• eborn
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 01:00:
Mja, als je de keuze hebt tussen verschillende PAL, zet hem op Pal-B of Pal-G (of Pal-BG genoemd)
Zowel de BIOS als de Nvidia drivers onder Linux ondersteunen PAL-B en PAL-G. Maar op beide standen hetzelfde resultaat: zwart/wit beeld met elke seconde een flits kleur.
Voor de rest, check ook andere inputs, want in principe is Pal-B = Pal-B.
Ik heb de kabel op alle SCART aansluitingen geprobeerd. Maar omdat de SCART geen RGB signaal krijgt werkt het maar op 1 aansluiting. Als ik geen SCART gebruik maar direct S-Video of Composiet dan heb ik hetzelfde probleem. Daarom denk ik dat de kabels niet het probleem zijn. Het ligt dus of 1) aan het moederbord of 2) aan de TV die geen normale PAL aankan. Dat laatste lijkt me sterk, omdat andere PAL apparaten wel goed functioneren (een stand-alone DVD bijvoorbeeld).
Misschien is die TV wel brak :?
Heb ik ook even aan gedacht. Eerst heb ik gekeken of ik soms de PAL hard kon afdwingen, maar daarvoor kom ik geen optie tegen in het menu. Waarschijnlijk is het een Service-menu optie, als hij er uberhaubt al is.

Voor de grap zal ik zo eens mijn WinXP laptop met ATI tv-out aansluiten. Kijken of hij daar bij PAL ook zulke gekke dingen doet!
Daar zou ik ook vanuit gaan... Bij losse kaarten heb geen instellingsmogelijkheid voor de bios, daar moet je het puur vanuit je driver in Windows doen.
Jep, en standaard staat hij op AUTO, waarmee het prima werkt. Ik gok dat hij Automatisch op NTSC-M gaat staan, for whatever reason.

[ Voor 11% gewijzigd door eborn op 19-09-2004 01:04 ]

Verwijderd

Mja, Svideo of Composiet zijn gewoon blinde outputs (geen PnP), dus als je die op Pal-B zet moet het uitgangssignaal Pal-B zijn. Het is niet zo dat als je er een NTSC TV aan hangt dat de videokaart dan ineens Pal output weigert. Hoe de videokaart het regelt op AUTO, geen idee, maar het is goed mogelijk dat hij dan een lijstje van bios > laatst werkende settings etc volgt of een ander schema volgt.

Als andere apparaten wel met een Pal input werken op de TV zul je het toch in een driversetting moeten zoeken. Verwijder de driver anders eens goed, registry-/driver-cleaner eroverheen :)

Over Scart-RGB dat die maar op 1 input is en alleen in composiet modus werkt, dat klopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 01:15 ]

• eborn
Ok, ik heb even een test gedaan met mijn XP laptop. Standaard staat de driver op NTSC-M. Als ik hem op PAL-B zet krijg ik eerst hetzelfde verschijnsel als op de Linux machine: het beeld is zwart/wit met een kleurpulse. Maar, als ik naar advanced options ga (door naar de ATI TV properties te gaan) schiet de TV opeens naar volledige kleur. Switch ik vervolgens terug naar NTSC-M, dan gaat dat goed. Ga ik weer terug naar PAL-B (of -G) dan is het een seconde zwart/wit, waarna de S-Video direct inkickt (op de TV zichtbaar aan het S'je in het kanaalicoontje).

Oftewel, onder Windows (en een ATI kaart) gaat het goed, maar de TV heeft toch wat kleine problemen. Het lijkt er dus op alsof de detectie van S-Video signaal niet altijd goed gaat. Maar aan de andere kant kan dat het probleem niet zijn, omdat Composiet op dezelfde aansluiting ook zo'n vaag probleem geeft.

Overigens lijkt het wel alsof PAL-B er veel beter uitziet dan NTSC-M. Scherpere kleuren, zwart is echt zwart en geen grijs...

• eborn
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 01:13:
Als andere apparaten wel met een Pal input werken op de TV zul je het toch in een driversetting moeten zoeken. Verwijder de driver anders eens goed, registry-/driver-cleaner eroverheen :)
Het gaat om de Linux machine, dus qua drivers is het redelijk simpel geregeld :) In de settings staat alles goed. Het enige dat ik me kan bedenken is dat X-Windows een vage refreshrate of iets anders uitgeeft. Aan de andere kant: het speelt ook al voordat heel Linux geladen is en puur de BIOS getoond wordt.

Het enige wat dan zou kunnen is dat de BIOS tijdens het booten de laatste instellingen van de TV-out gebruikt. Dat zou verklaren waarom zowel X als de pre-Linux gelijke resultaten vertonen.

Ik zal voor de grap eens kijken wat er nu gebeurd als ik tussen E3 (Linux @ SCART) en E4 (XP @ S-Video front) switch. Misschien dat hij ergens iets onthoudt waardoor de Linux machine op S-Video blijft hangen. Lijkt me sterk, maar je moet wat ;)

edit: Nope, Linux blijft op z/w hangen. Elke paar seconden zie ik de TV even kort op S-Video springen. Alsof hij ziet dat er een S-Video signaal opzit, maar hij er niet mee kan syncen (of hoe het ook heet). Heel erg vaag. Zou dan toch de Sony televisie een firmware probleempje hebben?

[ Voor 27% gewijzigd door eborn op 19-09-2004 01:24 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe jij je driver in Linux geregeld hebt en hoe de TV omgaat met bepaalde settings, maar ik kan mij bijv. wel voorstellen dat als jij een refreshrate of resolutie uitstuurt die meer lijkt op NTSC/Secam dan Pal dat je TV daardoor ook niet in Pal modus uitleest.

Overigens is inderdaad Pal wat beter dan NTSC qua beeld, zie ook: Verwijderd in "Heeft een TV-out een maximale resolutie?..."

• eborn
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 04:53:
Ik weet niet hoe jij je driver in Linux geregeld hebt en hoe de TV omgaat met bepaalde settings, maar ik kan mij bijv. wel voorstellen dat als jij een refreshrate of resolutie uitstuurt die meer lijkt op NTSC/Secam dan Pal dat je TV daardoor ook niet in Pal modus uitleest.
Daar ben ik inderdaad bang voor ja. Ik heb al enorm zitten stoeien met de instellingen van X-Windows, maar tot nu toe heb ik geen goeie configuratie gevonden.
Overigens is inderdaad Pal wat beter dan NTSC qua beeld, zie ook: Verwijderd in "Heeft een TV-out een maximale resolutie?..."
Thanks, even lezen :)
Pagina: 1