[WinXP] Probleem met 2de geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 15:47
In het verleden heb ik nog 2 en zelfs 3 geluidskaarten in een pc gebruikt en werkte tot dan altijd perfect (bvb één voor surround speakers, andere voor hifi keten, één voor hoofdtelefoon bvb).

Nu ben ik daar terug aan toe. Mijn "hoofdkaart" is een SB Live Player 5.1

De 2de kaart is een Soundblaster 128 PCI (niet on board ofzo).

In apparaatbeheer zijn er geen conflicten, maar het geluid door die SB 128 klinkt verhakkeld, totaal vervormd,...

Nu dacht ik dat er mischien conflict is met de SB Live Player 5.1, en inderdaad wanneer ik deze in apparaatbeheer uitschakel werkt de andere kaart perfect. :)

Ervoor (toen de SB 128 nog niet in pc zat) heb ik ook al de combo SB 5.1 + on board AC97 audio geprobeerd (op MSI KT4V mobo).

Ook met die on board was er vervorming, doch nog niet in de erge mate zoals met de SB 128 het geval is. Ook was de vervorming niet constant, enkel in bepaalde passages (2de kaart wordt eingelijk gebruikt voor mp3's, en gaat naar hifi keten, in tegenstelling tot 5.1 die naar surroundset pc speakers gaat).

Iemand idee wat er aan te doen valt? Oh ja, heb de FAQ even doorkeken, maar vond niet direct iets terug over 2de geluidskaart.

Thx

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wissel die 5.1 en die 128 eens om in volgorde op je mobo?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Geprobeerd om hem in een andere slot te doen op je mobo? (irq probleem).

-edit-
AtleX dacht hetzelfde :+

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 16:26 ]

• Tom_G
Blijft hetzelfde. Mocht er een IRQ probleem zijn, zou dat ook niet verschijnen bij apparaatbeheer dan?

Ik heb overigens net een verse win xp installatie achter de rug, dus daar kan het probleem toch al niet bij liggen.

• Tom_G
Ok, ik heb de sound on board ook even terug ingeschakeld. Die doet het pakken beter tov de sb 128.
Daar is er sporadisch "een hapering" te horen net alsof er iets zou mis zijn met die mp3 (wat zeker het geval niet is).

Maar met die sb 128 klinkt het geluid echt wel serieus vervormd. Sommige passages zijn zelfs onherkenbaar, en lijken ook sterk vertraagd.

Ik heb verder dan nog geprobeerd om sb player 5.1 uit en in te schakelen, maar kreeg zelfs net een BSOD met geheugendump er achterna. :(

• Tom_G
Ik heb nog wat zitten proberen, en nu gaat het ook bergaf met de on board geluidskaart.
Dan maar deze terug uitgeschakeld omdat ik liever een betere kaart (zoals die SB128 gebruik).

Ik ben dus vandaag weer op een eigenaardigheid gestoten: als die SB128 in gebruik is (meestal via Winamp) zit er dus zoals gemeld een erg verhakkeld geluid in. Wanneer ik nu gewoon willekeurig ga bladeren door mappen, zonder ophouden klinkt het geluid ok. Raar maar waar.

Iemand ideetje?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Maybe driverprobleempje?

Waarin verschilde dat andere systeem, waarmee het eerst wel goed had gewerkt?

[ Voor 63% gewijzigd door aramdin op 04-08-2004 09:14 . Reden: Aanvullende info ]

Instagram / YouTube

• Tom_G
Het gaat over één en hetzelfde systeem, maar er zijn al sporadisch momenten geweest waar het wel goed op werkte... willekeurig precies.

Ik kan er eingelijk geen vast patroon in terug vinden.
Pagina: 1