[asus a7n8x] Linux installeren lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 14:32
Ik ben al de hele dag bezig met linux installeren maar dit wil niet lukken.
Ik heb al eerder linux geinstalleerd en dit ging altijd goed, maar sinds ik een nieuwe pc heb gaat het niet meer. Het systeem loopt vast op verschillende momenten.

systeem:
amd 2800+
asus A7N8X Deluxe bios 1007 uber, bios raid controller sil.3112a 4.2.47
2x 80GB sata maxtor geen raid
agp videokaart 32mb
dvd+-rw nec
plextor cd-rw
usb draadlose muis logitech
usb canon i865
usb scanner hp
usb bluetooth sitecom

software
hd 1 win xp pro
hd 2 leeg

Ik heb Fedora 1 en mandrake 10 geprobeerd maar lopen allebij vast op verschillende momenten. Mandrake is 1x tot 90% gekomen en naar een reset starte hij op tot aan het moment dat de HD gecontroleerd werd hier loopt hij dan vast.
meestal loopt het systeem vast tijdens het installeren van de pakken in het installatie menu. dit kan in het begin zijn maar ook op het einde.
de harde schijf is gecontroleerd en werkt goed. heb ook al een keer een lowformat gedaan maar hierna het zelfde probleem

de schijven hebben een tijd in raid 0 gedraait en nooit problemen gehad in XP maar in raid formatie kan je geen linux installeren.

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23

Ryceck

Constants and Variables

Klinkt als een geheugenprobleem..... hebbie al s een memchecker gedraaid?

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• klbob
Ryceck schreef op 26 juli 2004 @ 16:27:
Klinkt als een geheugenprobleem..... hebbie al s een memchecker gedraaid?
nee, niet gedaan maar als het een mem probleem is heb ik hier ook last van in XP maar die werkt gewoon goed.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
XP gebruikt je geheugen heel anders dan linux, dus ik zou maar wel een memtester eroverheen halen

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 06:29

Blaasvis

Cidora \o/

Ik heb een ander voorgevoel over dit probleem, de A7N8X staat er op bekent problemen te hebben met de oudere 2.6 en 2.4 acpi enabled kernels .
De computer kan op de meest ongrijpbare momenten vast lopen op een acpi hickup.

probeer aan de kernel mee te geven deze opties :
noapic nolapic acpi=off

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dit topic gaat in op een soortgelijk probleem met dezelfde hardware:
[rml][ asus a7n8x] iedere distro hangt willekeurig[/rml]
Er zijn trouwens meer topics hierover.

Ik zou een nieuwere linux proberen. Een distro met kernel >= 2.6.7 of >= 2.4.26 (tja, die is op dit moment nog niet uit) zou ideaal zijn. Acpi en apic uitzetten via de kernel commandline werk goed bij het omzeilen van de hierboven beschreven nforce bug:
code:
1
noapic nolapic acpi=off

Je zou dit kunnen gebruiken bij het installeren van mandrake en na de installatie de kernel kunnen upgraden, zodat je toch gewoon apci kunt gebruiken. Ik weet alleen niet helemaal zeker of Mandrake de workaround terug geport heeft in haar kernel (ik weet wel dat ze nog niet bij 2.6.7 zijn)
de schijven hebben een tijd in raid 0 gedraait en nooit problemen gehad in XP maar in raid formatie kan je geen linux installeren.
Dat gaat wel. Het kost alleen moeite en is het geklooi misschien niet eens waard.

Kijk voor de lol hier maar eens:
http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• klbob
Ik heb memtest86 gedaan en geen errors, ik denk ook dat dit te maken heeft met acpi.
ik ben nu gentoo 2004.2 aan het downloaden en kijken of het probleem dan nog is.
hopelijk zit hier kernel 2.6.7 in heb het nog niet opgezocht.

alvast bedankt.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 01:04
Doe nu eerst eens wat er gevraagd wordt: boot met de 'noapic nolapic acpi=off' opties.
Verder, allemaal prima te vinden in de FAQ, vooral het 'in Windows werkt het prima' gedeelte... B)

^ Wat hij zegt.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Nope... daar zit kernel 2.4.26 in :) (kan ik prima mee installeren trouwens... A7N8X-X)

[ Voor 42% gewijzigd door LollieStick op 26-07-2004 19:42 ]

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:31

Zym0tiC

^_^

LinuxUser schreef op 26 juli 2004 @ 19:42:
Nope... daar zit kernel 2.4.26 in :) (kan ik prima mee installeren trouwens... A7N8X-X)
Slackware 10 heeft default ook kernel 2.4.26 en op de cd staat als optie nog 2.6.7.... mocht je gentoo verhaal om de een of andere reden niet zo lopen als je wilt.

Hum valt me net in bij Arch linux kun je als je een netinstall doet bij het installeren gelijk de laatste versie downloaden van je kernel.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23

Ryceck

Constants and Variables

LinuxUser schreef op 26 juli 2004 @ 19:42:
Niet geheel waar :)
Als je boot met als optie "smp" dan start hij met een 2.6.7 kernel :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Staan er energieschema's aan in het BIOS?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Kheb het probleem zelf ook gehad met mn asus a7n8x, met suse, redhat, mandrake, en debian. Kheb toen ook een topic geopend hier en ik kwam erachter dat er idd iets is met de IDE controller van de a7n8x en dus gewoon op spontane momente hangt. Kernel 2.6.7 was bij mij de oplossing, als je deze niet kunt of wil gebruiken kun je inderdaad (zoals velen zeggen) ACPI uitschakelen in je bios, al maakte dit voor mij geen verschil :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• klbob
[b][message=21300601,noline]Z-Dragon schreef op 26 juli 2004 @ 19:
Verder, allemaal prima te vinden in de FAQ, vooral het 'in Windows werkt het prima' gedeelte... B)
Kan jij mij zeggen waar dat dit dan staat in de faq. Ik zoek me gek maar kan het niet vinden. Vooral het "in windows werkt het prima" gedeelte
Pagina: 1