Verschil A-merk en B-merk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16462

Topicstarter
Zoals het topic al zegt: Wat zijn de verschillen tussen A-merk computers en B-merk computers? Wat definieerd een computer als zijnde A-merk of B-merk? Wie bepaalt dat en zijn er "regels" voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 16462 op 26-07-2004 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

B-merk: minder marketing, goedkoper imago en soms wat mindere kwaliteit. :)

A-merk: veel meer marketing, duurder imago.

[ Voor 28% gewijzigd door AtleX op 26-07-2004 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Google:
Proefwerk economie VWO 1997:

A-merk wordt nationaal of internationaal gedistribueerd; B-merk wordt regionaal of plaatselijk gedistribueerd; . B-merk is meestal kwalitatief minder dan een A-merk; . A-merk heeft een beter imago dan een B-merk; . A-merk is relatief duur, B-merk is relatief goedkoop; . Het reclamebudget voor een A-merk is groter dan voor een B-merk.

Toch is dat nogal ongenuanceerd vind ik...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 16462 op 26-07-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 16:00

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 16462 schreef op 26 juli 2004 @ 16:25:
B-merk is meestal kwalitatief minder dan een A-merk;
Voor computers gaat dit niet echt op, een B-merk kan zelfs beter zijn dan een A-merk.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Vaak (maar lang niet altijd) hebben A-merk leveranciers hun naam hoog te houden qua betrouwbaarheid en service. Er zit een grote organisatie achter die je vaak een eind op weg kan helpen..

Maar wie bepaalt het? Ik denk niemand. A of B merk is denk ik een beetje door de consument / marketing mensen uitgevonden.

In iedergeval wordt de merk-status van een PC voornamelijk bepaald door de componenten die erin zitten.. Dus een HP met een oekratech moederboord en een hakkitakki monitor kan dus gewoon een k*t PC zijn.. terwijl die computer van de PC boer op de hoek met het ASUS moederboord en de Illiyama monitor weer errug goed is.... (moet je ook maar net mazzel hebben ;))

Naar mijn mening, A of B merk bestaat niet. Een product voldoet wel of niet aan je verwachting en de prijs / prestatie verhoudingen

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:48

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

.. maar daarmee geeft Standeman wel aan wat het verschil is: hakkitaki is niet erg betrouwbaar, en Asus wel. A-merk en B-merk zit dus aan de binnen en de buitenkant.

Een Medion-pc met een hakkitaki moederbord is dus .. *ROFLOL*
* pjottum komt hier later wel op terug, moet even bijkomen van de Oekratech :) :) :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

pjottum schreef op 26 juli 2004 @ 16:43:
.. maar daarmee geeft Standeman wel aan wat het verschil is: hakkitaki is niet erg betrouwbaar, en Asus wel. A-merk en B-merk zit dus aan de binnen en de buitenkant.
de TS vroeg om het verschil tussen A- en B-merk computers, niet onderdelen. Een A-merk computer kan best uit B-merk onderdelen bestaan en andersom (dit is precies wat Standeman zegt). Voor n00bs zijn A-merken vaak het interessantst omdat die vaak de nadruk leggen op service. Tweakers hoeven niet voor iedere BSOD de helpdesk te bellen en die hebben dus wat meer aan de betere prijs/prestatie-verhouding van een B-merk (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Anoniem: 16462 schreef op 26 juli 2004 @ 16:01:
Zoals het topic al zegt: Wat zijn de verschillen tussen A-merk computers en B-merk computers? Wat definieerd een computer als zijnde A-merk of B-merk? Wie bepaalt dat en zijn er "regels" voor?
Er bestaan geen keiharde regels en de grens tussen A- en B-merk is ook een geleidelijke en overlappende. Het heeft alles te maken met merkbeeld. Een A-merk wordt intensief door marketing ondersteund om een consistent en aantrekkelijk merkbeeld te creëeren en in stand te houden. Er is geen expliciet verband met kwaliteit, wel een impliciete; het opbouwen van een aantrekkelijk merkbeeld kost vreselijk veel moeite en investeringen, het afbreken van een goede naam daarentegen is zo gedaan.

Teken voor de grap eens een balk en zet aan het ene uiterste merken die jij als een A-merk ervaart (ik gok op o.a. Dell en Apple) en aan het andere uiterste de pc's van de lokale pc boer (of wat jij dan ook als B ervaart) en vul daar tussen maar wat in zoals je het voelt. Jouw balk zal ongetwijfeld verschillen met die van je buurman en duizenden anderen maar er zal toch een duidelijke tendens waarneembaar zijn b.v. een veel voorkomend merk aan de A kant van alle balken (wat je dan met een gerust hart A-merk kunt noemen zonder dat mensen je gek aankijken :P )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sjaaaaa...... complex tot en met. Er zijn A-merken die B-onderdelen gebruiken (dell met Sis-chipsets) of andersom, B-merken met A-componenten (Aldi met Asus-mobo's en Ati-planken).

Het verschil: uiteindelijk zal de service bij de merken wat groter zijn ivm reputatie. Maar indien je slim bezig bent, koop je alleen A-componenten en evt zoek je dat uit bij een A-merk (bij Dell expliciet een Asus-plank vragen bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, er is dus geen ISO normering voor, geen vastgestelde aantallen, minimale reclamebudgetten, aantal landen enz enz.
Als een computerleverancier zich A-merk wil kunnen noemen, wat moet hij dan sowieso wel hebben? Ik wil dat zo precies mogelijk weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 16462 schreef op 27 juli 2004 @ 08:46:
Ok, er is dus geen ISO normering voor, geen vastgestelde aantallen, minimale reclamebudgetten, aantal landen enz enz.
Als een computerleverancier zich A-merk wil kunnen noemen, wat moet hij dan sowieso wel hebben? Ik wil dat zo precies mogelijk weten :)
Tsja, da's lastig sinds er geen vaste regels voor zijn. Bovendien zijn het normaal gesproken niet de producenten zelf die op hun merk de stempel A-merk drukken, dat doen de klanten meestal. Maar een aantal 'basisvereisten' zijn toch wel een grote naamsbekendheid onder de consumenten, een eigen helpdesk, een imago onder beginnende computeraars van 'goed en betrouwbaar' en onder tweakers van 'best duur en niet beter dan zelfbouw/winkel-om-de-hoek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 13:22
Wat ik nu even niet snap is dat in je profiel staat dat je "Commercieel medewerker Projectteam" bent.

Jij zou toch moeten weten wat het verschil is in A en B merken?

offtopic:
weet je het echt niet en wil je het gewoon eens weten, of moet je voor een project iets op papier zetten en weet je niet hoe dit aan te pakken

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil dat graag weten. Gewoon voor mijn eigen interesse en om met mijn collega's over te discussieren. Zoals je wel kunt opmaken uit alle reacties is het helemaal niet duidelijk wat nu een A of B merk definieerd. Ook voor mij is dat onduidelijk ondanks dat ik in een projectteam werk. Maar heb je ook een idee over A of B merken? Om maar weer ONtopic te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
A-merk; 'Waar de consument veel vertrouwen in heeft en bereid is extra te betalen voor dit merk in verhouding tot een B-merk (waar de consument niet veel vertrouwen in heeft.) De kunst voor een B-merk is dus het vertrouwen van de consument te winnen waardoor zij een A-merk worden (en meer geld voor hun producten kunnen gaan vragen, een bijkomend voordeel voor een A-merk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Kan je wel een opsomming bezorgen van wat in mijn ogen A-merk pc componenten zijn, maar om A-merk pc's op te noemen is niet echt mogelijk, aangezien, zoals hierboven vermeld, verschillende A-merk pc-bouwers B-merk onderdelen inbouwen.

offtopic:
Het is misschien wel interessant om een onderbouwde opsomming te maken met commentaar van anderen daarop, maar die keus is aan jou, TS, aangezien de draad anders offtopic gaat als het niet jouw bedoeling is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 28-07-2004 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 13:22
Ik denk dat je eerst eens moet bepalen wat de doelgroep is en door welke "bril" je kijkt.

Een echte tweaker zal met andere ogen naar een "merk" kijken dan een leek op computergebied. Ik kijk bijvoorbeeld liever naar de specs en niet naar 300 jaar on-site service! De service doe ik zelf wel. :)

Kijk je als marketing-man naar een merk dan ga je kijken wie de meeste naamsbekendheid heeft of marktaandeel b.v.

Je zou dus stevig onderbouwd een onderzoek kunnen starten en dan zo objectief mogelijk een lijst van 1 tot x kunnen maken. (configuratie, service, prestaties, marktaandeel enz. enz. enz.)

Je kunt ook met een paar man de straat op gaan en dan een x aantal mensen naar een aantal merken vragen en dan turfen.

A en B merken zijn marketing begrippen en die kunnen vaak voor verwarring zorgen, vooral bij techneuten, marketing is namelijk vaak een niet altijd een exact vak.

offtopic:
er zijn altijd maar 2 leraren geweest die ik niet goed kon volgen op school. De theoloog die iedere keer als ie geen antwoord kon geven op een vraag zei. "dat is dus geloof" en de marketing leraar die bij al die idiote begrippen iedere keer vroeg of we het "gevoel" voelden bij nog idiotere voorbeelden! geef mij maar gewoon gewoon een exact vak, dan is 1 + 1 gewoon 2 en niet 1,5 o.i.d.

mcb1

Pagina: 1