Ik denk dat je eerst eens moet bepalen wat de doelgroep is en door welke "bril" je kijkt.
Een echte tweaker zal met andere ogen naar een "merk" kijken dan een leek op computergebied. Ik kijk bijvoorbeeld liever naar de specs en niet naar 300 jaar on-site service! De service doe ik zelf wel.
Kijk je als marketing-man naar een merk dan ga je kijken wie de meeste naamsbekendheid heeft of marktaandeel b.v.
Je zou dus stevig onderbouwd een onderzoek kunnen starten en dan zo objectief mogelijk een lijst van 1 tot x kunnen maken. (configuratie, service, prestaties, marktaandeel enz. enz. enz.)
Je kunt ook met een paar man de straat op gaan en dan een x aantal mensen naar een aantal merken vragen en dan turfen.
A en B merken zijn marketing begrippen en die kunnen vaak voor verwarring zorgen, vooral bij techneuten, marketing is namelijk vaak een niet altijd een exact vak.
offtopic:
er zijn altijd maar 2 leraren geweest die ik niet goed kon volgen op school. De theoloog die iedere keer als ie geen antwoord kon geven op een vraag zei. "dat is dus geloof" en de marketing leraar die bij al die idiote begrippen iedere keer vroeg of we het "gevoel" voelden bij nog idiotere voorbeelden! geef mij maar gewoon gewoon een exact vak, dan is 1 + 1 gewoon 2 en niet 1,5 o.i.d.