[mssql/access] in Access een parameter query benaderen.

Pagina: 1
Acties:

• Substance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06-2023
Ik heb een Acces database waarin querys staan die tabellen aanroepen van een MS SQL server. Deze query's werken heel traag omdat MS SQL die hele tabellen over het netwerk naar Acces gooit waarna Acces zelf de query's samenstelt. Daarom wil ik deze query's overzetten naar MS SQL. Dit is opzich niet zo’n probleem. Het is met een aantal query's al zonder problemen gelukt, deze heb ik handmatig vertaald naar views in MS SQL.

Ik heb alleen nu een query waar een parameter instaat, en ik heb geen idee hoe ik dit kan vertalen in MS SQL. De query in Acces ziet er alsvolgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
PARAMETERS [].[Project] Text, [].[From] DateTime, [].[Till] DateTime;
SELECT 
..

FROM 
..

WHERE 
((Projectkosten.Afleverdatum>=[].[From]) OR 
([].[From] Is Null)) AND 
((Projectkosten.Afleverdatum<=[].[Till]) OR 
([].[Till] Is Null)) AND 
((Projectkosten.Project=[].[Project]) OR 
([].[Project] Is Null));

Ik heb heel got al afgezocht (en op google) en daardoor ben ik erachter gekomen dat een MS SQL view niet met parameters kan werken. Daar moet je een procedure voor aanmaken. Het probleem is alleen dat een procedure weer niet oproepbaar is via ODBC in Acces. Ik heb ook al geprobeerd om een procuedure in een view op te roepen. Dit mag van MS SQL totdat je hem opslaat, dan geeft hij een error en slaat hij hem vervolgens niet op.

Verder dan dit kom ik niet...

Wie kan mij verder helpen?

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik begrijp denk ik niet helemaal je constructie. Je gebruikt Access als front end voor SQL server? Kan je de SQL server niet benaderen op een andere manier dan ODBC? (OLE DB, SqlConnection (.NET) ?)

[ Voor 24% gewijzigd door Folkert op 26-07-2004 15:43 ]

• Substance
Folkert schreef op 26 juli 2004 @ 15:43:
Ik begrijp denk ik niet helemaal je constructie. Je gebruikt Access als front end voor SQL server? Kan je de SQL server niet benaderen op een andere manier dan ODBC? (OLE DB, SqlConnection (.NET) ?)
Het is idd een vreemde constructie, maar Access dient in dit geval als doorgeefluik voor een applicatie die geprogrammeerd is om met een Access db te werken. Ik kan het niet anders oplossen dan met ODBC.

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
Ok, misschien moet je je data niet importeren in Access maar exporteren vanuit SQL server.

http://msdn.microsoft.com...l2k/html/dts_overview.asp

Ik heb er nooit mee gewerkt maar misschien is het het proberen waard...
(Data Transformation Services)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Folkert schreef op 26 juli 2004 @ 16:20:
Ok, misschien moet je je data niet importeren in Access maar exporteren vanuit SQL server.

http://msdn.microsoft.com...l2k/html/dts_overview.asp

Ik heb er nooit mee gewerkt maar misschien is het het proberen waard...
(Data Transformation Services)
DTS is een fantastisch spul zolang het niet realtime hoeft... je kunt bijvoorbeeld iedere nacht om 3 uur een DTS job schedulen die benodigde informatie ophaalt en transformeert in een remote Access database. Loop je dus maximaal een dag achter, wordt veel gebruikt voor analytische applicaties op zware OLTP DB's.

Professionele website nodig?

• Substance
curry684 schreef op 26 juli 2004 @ 16:55:
[...]

DTS is een fantastisch spul zolang het niet realtime hoeft... je kunt bijvoorbeeld iedere nacht om 3 uur een DTS job schedulen die benodigde informatie ophaalt en transformeert in een remote Access database. Loop je dus maximaal een dag achter, wordt veel gebruikt voor analytische applicaties op zware OLTP DB's.
Ik denk dat een DTS dan niks is voor mijn situatie. Het moet hier wel real-time zijn. :| Is er geen andere (voor de hand liggende) oplossing? Het lijkt mij dat met SQL server minstens ook het geen mogelijk moet kunnen zijn als wat met Acces kan. Het zal alleen iets omslachtiger (of uitgebreider) zijn...
Pagina: 1