Toon posts:

20 pc's via netwerk verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet op de hoogte van grote netwerken maar ik zou 20 pc's met elkaar willen verbinden en internet laten delen via 2 of 4 internetverbindingen.
Hoe kan ik dit het eenvoudigst doen.

Verwijderd

server :) die 24/7 draait he

overigens, wat was je zelf allemaal al van plan te doen? Er zijn zoveel topics hierover te vinden :)

edit:

misschien staat hier wat tussen. ik heb niet echt naar de resultaten gekeken. Want ik vind dat je dit net zo goed zelf had kunnen doen ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
het zou de bedoeling zijn om voornamelijk internet te delen en af en toe iets naar andere pc te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 14:46:
het zou de bedoeling zijn om voornamelijk internet te delen en af en toe iets naar andere pc te sturen. Had zelf gedacht via server en switch maar heb niet direct iets gevonden over meerdere internetverbindingen.

Verwijderd

nou :) Dan is zo'n server helemaal makkelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan je op server gewoon meerdere verbindingen aansluiten en dan via ander netwerkkaartje naar switch doorverbinden?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
Je kunt verschillende opstellingen nemen.
De makkelijkste is:
24 of 32 poorts switch en daar elk systeem aan knoppen.
Uplink aan router en een goede internet verbinding.

zelfde switch. 19 pc's er aan knopen en dan 1 servermaken.
Hier loadbalacing software en op en in die pc meerdere netwerk kaarten.
1 kaart naar de switch (uplink) en alle extra kaarten voor de eventueel meerdere internet verbindingen die je wilt hebben.

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Merci, k zal het dan waarschijnlijhk via server doen. K heb nog Duron 1800 staan dat k als server kan gebruiken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het delen van 2 tot 4 internetverbindingen is behoorlijk lastig. Ik weet niet of ze van dezelfde provider zijn? Zowiezo krijg je problemen met routering e.d. Het zomaar even aansluiten van de verbindingen aan 1 switch zal dus nooit gaan werken. Hiervoor moet en complexere oplossing voor verzonnen worden. (bijv. bepaalde pc's toekkennen aan een bepaalde internetverbinding in een router)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
T moet één netwerk blijven en al de verbindingen komen van dezelfde provider.

Verwijderd

meerdere inet verbindingen is niet zo makkelijk als meerdere netwerkkaarten in je server stoppen. Op die manier gebruik je slechts 1 verbinding, aangezien je maar 1 default gateway mag hebben. Je zal dan een programma als rainconnect moeten aanschaffen.

of als je meerdere routertjes (adslmodems) hebt kan je 1 subnet maken. De routers allemaal een ander ip geven en de pc's een andere gateway geven. Moet je de pc's dus wel handmatig instellen...

Verwijderd

Topicstarter
K moet toch alles nieuw aanschaffen dus als het met verschillende routers makkelijker zou gaan mag het ook. T moet gewoon niet al te moeilijk worden om te plaatsen en te installeren.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
idd, het combineren van die internetverbindingen is lastig.. er zijn vast linux-oplossingen, of een Windows server met Microsoft ISA Server en de RainWall plug-in, maar dan praat je over duizenden euro's aan licentiekosten, en ik denk dat dat een beetje over the top is.

Je kunt beter 1 dikke 8Mbit lijn hebben (Cistron Broadband Maxx bijvoorbeeld) dan 2 of 4 kleinere.. veeeel simpeler..

Als het alleen maar is om internet te delen en een bestandje over te zetten is een router (eventueel met ingebouwde firewall) een stuk makkelijker. Gewoon doosje.. klaar.. een draadje naar je ADSL-modem, een draadje naar je switch, en klaar.

Als je echter in een bedrijfsomgeving een netwerk wilt doorvoeren is een Windows Server (2000, 2003) erg handig. Met Active Directory heb je dan namelijk maar één lijst met gebruikers en wachtwoorden, en je kunt alles op één plek, op de server beheren.

Maar wat je ook doet, zorg wel dat je weet waar je mee bezig bent.. En als je er niet heel veel van snapt, vraag dan of iemand (IRL) met je meekijkt..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59

Super_ik

haklust!

loadbalancing op je server voor meerdere i-net verbindingen?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Wat is eigenlijk de reden dat je 2 of 4 verschillende internet verbindingen wilt gebruiken? Zijn ze bijvoorbeeld via analoog- of isdn modem of praat je hier over meerdere kabel/adsl-verbindingen? Dat zal voor de opstelling en manier van aansluiten van de zooi nogal uitmaken.
Of is het misschien zo dat je een netwerk van 20 werkstations wilt hebben waar in 2 (of 4) pc's een modem zit? En die verbinding dan met de rest wilt kunnen delen...

Als je hier wat antwoorden op kan geven zal het al een stuk duidelijker worden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Even een stap op de plaats en kijken naar wat je nu echt wil... Waarom enkele internet verbindingen en niet één?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
K zou enkele verbindingen willen omdat 10 gig download per maand toch wel te weinig is. T netwerk is er in hoofdzaak om 20 gebruikers intensief van het internet gebruik te laten maken aan redelijke snelheid.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
je haalt jezelf waarschijnlijk toch heel wat op de hals met die meerdere aansluitingen.. Ik zou gaan voor een Cistron BB Max.. 8064 down, 1024 up, datalimit van 100GB (hoevel daar schijnbaar ook niet heel hard op gelet wordt?).. voor maar €79 per maand. En nee, ik werk niet voor Cistron, ik ben gewoon een tevreden gebruiker..

Er zijn ook routers als deze met 2 WAN poorten die automatisch balancen.

Meer zoekresultaten

[ Voor 32% gewijzigd door axis op 26-07-2004 15:29 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Belkin heeft een leuke Wireless router modem met switch (er zijn natuurlijk nog vele anderen). Daarmee kan je 54Mbit draadloos doen. Door enkele van deze apparaten te gebruiken met ieder een eigen ip-adres dan kan je 5 van de pc's via de ene laten internetten (de default gateway per 5 pc anders instellen).

Zoiets:

PC1-PC5 ====> Router1 (default gateway 192.168.1.1)
PC6-PC10 ====> Router2 (default gateway 192.168.1.2)
PC11-PC15 ====> Router3 (default gateway 192.168.1.3)
PC16-PC20 ====> Router4 (default gateway 192.168.1.4)

Je kan dan nog steeds data naar elkaar over pompen...

Het is niet echt load balancing, maar je komt een heel eind.

[ Voor 41% gewijzigd door Gé Brander op 26-07-2004 15:29 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Ik weet niet waar die opstelling van je komt te staan, maar als er 1 telefoon/kabel-aansluiting is, dan weet ik ook niet of het uberhaupt wel mogelijk is om meerdere (bijv.) adsl-modems op 1 lijn aan te sluiten.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:29:
Ik weet niet waar die opstelling van je komt te staan, maar als er 1 telefoon/kabel-aansluiting is, dan weet ik ook niet of het uberhaupt wel mogelijk is om meerdere (bijv.) adsl-modems op 1 lijn aan te sluiten.
Dat gaat zowiezo niet lukken nee, en met de mededeling van 10Gb te weinig, denk ik dat we ook niet praten over analoge lijntjes nietwaar?

Verwijderd

Dat gaat zowiezo niet lukken nee, en met de mededeling van 10Gb te weinig, denk ik dat we ook niet praten over analoge lijntjes nietwaar?
Precies... adsl of kabel zal de bedoeling zijn....
Maar wat bedoel je met 10 gig download per maand te weinig ?
Heeft je provider een datalimiet van 10 gig per maand soms? Want het lijkt me behoorlijk lastig om meerdere aansluitingen van dezelfde provider te balancen zodat je bijv. aan 4x 10 gig = 40 gig. downloadlimiet komt.
Ik heb zelf adsl-basic van Wanadoo.... sinds een tijdje onbeperkt downloaden. geen datalimiet dus (ook geen FUP dus.... dit stond eerst nog wel op de site, maar nu niet meer).

Kies dus gewoon voor een provider zonder datalimiet.... simple as that
Kun je het bij een enkele internetverbinding houden en heb je zelfs geen servertje nodig, maar kun je af met een simpele router.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
De opstelling zou op ons studentenhuis moeten komen. Onze kotbaas heeft na lang aandringen van ons de toestemming gegeven om netwerk te leggen. We beschikken alleen over kabel en niet over ADSL.

Verwijderd

Topicstarter
T zou via telenet moeten gaan en daar heb je een limiet van 10gig per verbinding

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Kan je meerdere verbindingen krijgen dan via telenet op 1 adres??? Dat zou nieuw zijn voor mij.

offtopic:
Je kan het 'edit' knopje gebruiken, dan hoef je niet twee reacties te posten na elkaar...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:37:
T zou via telenet moeten gaan en daar heb je een limiet van 10gig per verbinding
Bij Telenet kan je mits betalen (1 euro per gig) tot 30GB limiet krijgen hoor (in het gewone pakket)

Verwijderd

Topicstarter
je kan kiezen voor telenet duo of quattro. Dan krijg je toch meerdere verbindingen of werk dat niet zo?

Verwijderd

Denk ook niet dat meerdere kabelverbindingen op 1 adres (lees aansluiting) kunnen. Handiger is dus een provider (of abo.) te nemen waar de datalimiet hoger is, of er zelfs niet is.
En als je zoveel data verstookt, en je zegt al dat je in een studentenhuis zit, dan is het misschien toch zinvoller een servertje neer te zetten. Kan je nu al voorspellen dat je veel bestanden (waarschijnlijk veel muziek) wilt gaan delen met je medestudenten.

EDIT:
Eerste pagina in google met zoeken 'telenet quattro': http://www.telenet.be/pro...nternet/quattro/index.php

Dit wil dus zeggen dat je meerdere pc's mag aansluiten op 1 enkele internetverbinding.... het is niet zo dat je meerdere internetaansluitingen krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 15:46 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

En neem alsjeblieft even de volgende FAQ's door, we verwachten toch wel iets meer input en initiatief.

Starten van topics in NT *lezen*
FAQ Network Troubleshooting
Hoe deel ik Internet ?
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Tijd voor een nieuwe sig..

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:22

inXs

known as inXs

Zo te lezen ben je een totale leek.. En dan wil jij een netwerk van 20 pc's opzetten? En dan ook nog eens meerdere internetverbindingen? Veel geluk :Y)

superB

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

ISP ISP ISP ISP

| | | |

-----------------------
|SERVER (trunking|
-----------------------
|
|
----------------------------------------
|24x 10/100 Switch - Gb uplink|
----------------------------------------
| | |

PC1 PC2 PC3 enz.

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij moet het mogelijk zijn om voor elke verbinding van de server naar de ISP een netwerkkaart in de server te hebben en in de software (Windows XP/Server 2003) de vier kaarten te bundelen.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 26-07-2004 16:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Netwerk opzetten heb ik reeds gedaan en deze werken nog altijd perfect. Heb enkel probleem over de internet toegang ervan. De enige mogelijkheid is telenet en de standaard 10 gig die zij bieden is te weinig daarom wou ik een andere oplossing zoeken.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En jean601 heb je ook gelezen wat boven jouw post staat? Hoe denk je daar over? .. en gaat dat lukken?

Please, geef in iedergeval aan of je iets gedaan heb :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Kortom,

hoe zet ik een netwerk op zodat ik en m'n vrienden/studenten met z'n allen vet kunnen downloaden en alle software met elkaar kunnen delen.

Ik weet niet in welke termen jij zit te denken, maar als iedereen met 100 KB p/s wil downloaden moet je toch ook een aardig netwerkje neerleggen. 100 Mbit netwerkje wordt dan ook al traag.

Jullie hebben zeker allemaal een eigen telefoon?
Waarschijnlijk heeft je huisbaas een telefooncentrale waardoor jullie een eigennr hebben. Echter, op alle lijnen ADSL, gaat volgens mij niet lukken.

In de meeste simpele oplossing is het:
- 20 pc's met netwerkkaart
- flinke switch
- flinke breedbandverbinding

Echter jij zegt dat het niet gaat lukken met 1 verbinding. Dan zal je dus moeten uitzoeken of je op meerdere lijnen adsl kan krijgen. En daarvoor moet je dan een oplossing zoeken. Een server bijvoorbeeld waar software opdraait die alle clients verdeeld over de beschikbare totale bandbreedte.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04

lier

MikroTik nerd

Net even op Telenet gekeken.

Als dit echt de enige aanbieder is en an je kan daar maar 1 lijntje voor inzetten (voor het hele huis), dan blijf je aan de 10Gb max zitten (of extra betalen...)

Dus zoek even voor ons jouw mogelijkheden met betrekking tot providers uit, dan kunnen wij een voorstel doen van load balancing etc.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij moet het mogelijk zijn om voor elke verbinding van de server naar de ISP een netwerkkaart in de server te hebben en in de software (Windows XP/Server 2003) de vier kaarten te bundelen.
Het probleem is niet dat je niet meerdere modems kan aansluiten op de server, maar dat je waarschijnlijk in dat studentenhuis maar de beschikking hebt over 1 kabelaansluiting. En dat daar dus maar 1 kabelmodem aan gehangen kan worden.
Het is natuurlijk altijd mogelijk om meerdere modems aan de server te hangen.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 12:04
Is het niet een idee om even telenet te bellen en kijken of je met hun een deal kan sluiten voor een extra hoge datalimiet (tegen betaling natuurlijk, want voor meerdere internetlijnen had je ook moeten betalen) Misschien hebben zij wel een kant-en-klaar oplossing voor je. Verder denk ik dat je het best een linux server op kan zetten met loadbalancing en qos. Er staat op internet ergens een hele mooie stap-voor-stap beschrijving hoe je dat op moet zetten (zal straks nog even kijken of ik de link voor je kan vinden) Dan kan je per user een variabele datalimiet instellen afhankelijk van hoeveel bandbreedte er gevraagd wordt. Wel zo handig om ervoor te zorgen dat niet een gebruiker de hele lijn dichttrekt.

Hierzo: http://www.pckennis.net/www/linux/

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenG op 26-07-2004 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
K zal het momenteel met switch en server doen "zoals PSDealer het aanraad" die k via de kabel zal aansluiten op t net. Voorlopig zal dat wel volstaan maar als t academie jaar aanbreekt zal k toch iets anders moeten zoeken maar dat zien we wel op 1 oktober. Alvast bedant voor het geleverde opzoekingswerk.

Verwijderd

Topicstarter
K zal alvast telenet eens mail sturen om te weten of er ander abonnement bestaat.

Verwijderd

klaasbram schreef op 26 juli 2004 @ 14:52:
Je kunt verschillende opstellingen nemen.
De makkelijkste is:
24 of 32 poorts switch en daar elk systeem aan knoppen.
Uplink aan router en een goede internet verbinding.

zelfde switch. 19 pc's er aan knopen en dan 1 servermaken.
Hier loadbalacing software en op en in die pc meerdere netwerk kaarten.
1 kaart naar de switch (uplink) en alle extra kaarten voor de eventueel meerdere internet verbindingen die je wilt hebben.
Bedoel je met loadbalancing software misschien een proxy server?

Als je proxy server meerdere internet verbindingen ondersteunt dan ben je er volgens mij uit...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
JeroenG33 schreef op 26 juli 2004 @ 17:10:
Is het niet een idee om even telenet te bellen en kijken of je met hun een deal kan sluiten voor een extra hoge datalimiet (tegen betaling natuurlijk, want voor meerdere internetlijnen had je ook moeten betalen) Misschien hebben zij wel een kant-en-klaar oplossing voor je. Verder denk ik dat je het best een linux server op kan zetten met loadbalancing en qos. Er staat op internet ergens een hele mooie stap-voor-stap beschrijving hoe je dat op moet zetten (zal straks nog even kijken of ik de link voor je kan vinden) Dan kan je per user een variabele datalimiet instellen afhankelijk van hoeveel bandbreedte er gevraagd wordt. Wel zo handig om ervoor te zorgen dat niet een gebruiker de hele lijn dichttrekt.

Hierzo: http://www.pckennis.net/www/linux/
Oei, ik zie zelfs een dood linkje. Ik zal binnenkort even die pagina's updaten. Als iemand nog toevoegingen mist zet ik dat er ook wel bij :)

Load balancing kan zeker met Linux, al heb ik het zelf nog nooit gedaan.

edit:
Veel goede nieuwe info over load balancing is niet te vinden zie ik ;(

[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 26-07-2004 18:20 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 12:04
pierre-oord schreef op 26 juli 2004 @ 18:12:
[...]
Load balancing kan zeker met Linux, al heb ik het zelf nog nooit gedaan.

edit:
Veel goede nieuwe info over load balancing is niet te vinden zie ik ;(
offtopic:
He, mooie site :) Het is dat ik hier geen aparte router heb staan (wel dualboot Debian) anders had ik die server van jou mooi nagebouwd! Mooie (redelijk) duidelijke howto.

On topic:
Loadbalancing is niet meer nodig geloof ik. Als TS alleen kabel kan krijgen (en geen adsl) kan hij toch maar 1 modem aansluiten op die kabel. Want ik denk niet dat dat pand meerdere (hoofd)aansluitingen op de cai heeft.

Verwijderd

Simpel.

Koop een 4 poorts router 100 mbit van goedkoop merk (werkt prima)

koop 3 8 poorts switches 100 mbit van goedkoop merk (werkt prima)

Hang de switches aan de router. Stel em in op DHCP. Iedereen krijgt gewoon netjes een IP van 192.168.0.2 tm 192.168.0.21 (192.168.0.1 is de router zelf).

Gewoon aan je 10 gb per ISP komen en dan met de volgende verbinden met de router, gewoon 1 x per week ofzo.

Verwijderd

lier schreef op 26 juli 2004 @ 16:36:
Net even op Telenet gekeken.

Als dit echt de enige aanbieder is en an je kan daar maar 1 lijntje voor inzetten (voor het hele huis), dan blijf je aan de 10Gb max zitten (of extra betalen...)

Dus zoek even voor ons jouw mogelijkheden met betrekking tot providers uit, dan kunnen wij een voorstel doen van load balancing etc.
Met Telenet duo of meer krijg je wel je limiet omhoog ( duo=20GB ), voor
de aansluitingen, telenet ze er ook maar gewoon een router tussen om
deze te splitten in 2,3,4 aansluitingen. Misschien kun je op die router dan een
switch zetten en vandaaruit de verdeling voorzien. Heb zelf duo (wel maar
voor 1 pc ) en ik heb een limiet van 20 GB, daarbij kun je voor 1 euro 1 GB
bijkopen. Het moeilijke deel is dat iedereen +/- dezelfde hoeveelheid dl / ul krijgt.
Maar daar bestaan goede software oplossingen voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 20:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:37:
x4 = 40 gieg limiet gedeeld door 20 PC's is 2 gieg limiet per maand per pc.
En je schreef dat het om aktieve internet gebruikers ging?
Vergeet het maar. Dan mag je al snel aan 10 gieg per PC denken (gemiddeld) als het al gauw richting 20 gieg gaat bij intensief gebruik.
Mijn advies: begin er niet aan op deze manier..
Bovendien moet je het rekensommetje dus andersom maken..

Dus: hoeveel data verkeer verwacht je bij 20 intensieve gebruikers en vervolgens kijk je naar wat het zou moeten worden, dus meerdere opties in ogenschouw nemen. Ligt dat niet binnen het bereik wat de kotbaas "zou willen laten aanleggen" dan heb je getallen om hem er van te "overtuigen" dat zijn oplossiing niet zal gaan werken. Kortom ontevreden huurders... en moet het daarna anders..... heb je weer extra kosten..
Overleg het met hem en probeer hem zelf het juiste antwoord te laten geven.... werkt beter dan het hem door de strot proberen te duwen...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 20:53:
Simpel.

Koop een 4 poorts router 100 mbit van goedkoop merk (werkt prima)

koop 3 8 poorts switches 100 mbit van goedkoop merk (werkt prima)
Ik zou gewoon een merk pakken, scheelt qua prijs weinig maar lopen niet snel vast door aantal verbindingen. Ik heb slechte ervaringen met el-cheapo (Edimax en consorten). Pak een 3Com, HP of zo.
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 22:07:
[...]

x4 = 40 gieg limiet gedeeld door 20 PC's is 2 gieg limiet per maand per pc.
En je schreef dat het om aktieve internet gebruikers ging?
Vergeet het maar. Dan mag je al snel aan 10 gieg per PC denken (gemiddeld) als het al gauw richting 20 gieg gaat bij intensief gebruik.
Inderdaad, alleen met surfen zit ik al aan de 4GB per maand.

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 27-07-2004 08:50 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Dit zijn wel lastige netwerken om goed werkend te krijgen. Niet zozeer de hoeveelheid gebruikers, maar meer het type.

Stel, je hebt 2 gebruikers die "nieuwsgroepen" ontdekt hebben.
Beide denken ze "we gaan es ff flink downloaden de komende dagen". Allebei de snelheid op max, en daar ga je met je response tijd voor het surfverkeer. Vanaf dat moment begint surfen al irritant langzaam te worden omdat je verbinding vol trekt en het modem of isp gaat bufferen (soms tot wel 3000msec).

Je komt niet weg met een simpele NAT gateway. Je zult echt met traffic shaping aan de slag moeten. TC onder Linux werkt goed, heb er zelf goede ervaring mee. :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MetHod schreef op 27 juli 2004 @ 08:56:
Stel, je hebt 2 gebruikers die "nieuwsgroepen" ontdekt hebben.
Beide denken ze "we gaan es ff flink downloaden de komende dagen". Allebei de snelheid op max, en daar ga je met je response tijd voor het surfverkeer. Vanaf dat moment begint surfen al irritant langzaam te worden omdat je verbinding vol trekt en het modem of isp gaat bufferen (soms tot wel 3000msec).
Zou een managed switch niet helpen?

Pagina: 1