Ik ben niet op de hoogte van grote netwerken maar ik zou 20 pc's met elkaar willen verbinden en internet laten delen via 2 of 4 internetverbindingen.
Hoe kan ik dit het eenvoudigst doen.
Hoe kan ik dit het eenvoudigst doen.
Verwijderd
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 14:41 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Verwijderd
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
[ Voor 32% gewijzigd door axis op 26-07-2004 15:29 ]
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
[ Voor 41% gewijzigd door Gé Brander op 26-07-2004 15:29 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Dat gaat zowiezo niet lukken nee, en met de mededeling van 10Gb te weinig, denk ik dat we ook niet praten over analoge lijntjes nietwaar?Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:29:
Ik weet niet waar die opstelling van je komt te staan, maar als er 1 telefoon/kabel-aansluiting is, dan weet ik ook niet of het uberhaupt wel mogelijk is om meerdere (bijv.) adsl-modems op 1 lijn aan te sluiten.
Verwijderd
Precies... adsl of kabel zal de bedoeling zijn....Dat gaat zowiezo niet lukken nee, en met de mededeling van 10Gb te weinig, denk ik dat we ook niet praten over analoge lijntjes nietwaar?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 15:36 ]
Verwijderd
Bij Telenet kan je mits betalen (1 euro per gig) tot 30GB limiet krijgen hoor (in het gewone pakket)Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:37:
T zou via telenet moeten gaan en daar heb je een limiet van 10gig per verbinding
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 15:46 ]
Tijd voor een nieuwe sig..
superB
[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 26-07-2004 16:27 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Eerst het probleem, dan de oplossing
Verwijderd
Het probleem is niet dat je niet meerdere modems kan aansluiten op de server, maar dat je waarschijnlijk in dat studentenhuis maar de beschikking hebt over 1 kabelaansluiting. En dat daar dus maar 1 kabelmodem aan gehangen kan worden.Ik kan het fout hebben, maar volgens mij moet het mogelijk zijn om voor elke verbinding van de server naar de ISP een netwerkkaart in de server te hebben en in de software (Windows XP/Server 2003) de vier kaarten te bundelen.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenG op 26-07-2004 17:16 ]
Verwijderd
Bedoel je met loadbalancing software misschien een proxy server?klaasbram schreef op 26 juli 2004 @ 14:52:
Je kunt verschillende opstellingen nemen.
De makkelijkste is:
24 of 32 poorts switch en daar elk systeem aan knoppen.
Uplink aan router en een goede internet verbinding.
zelfde switch. 19 pc's er aan knopen en dan 1 servermaken.
Hier loadbalacing software en op en in die pc meerdere netwerk kaarten.
1 kaart naar de switch (uplink) en alle extra kaarten voor de eventueel meerdere internet verbindingen die je wilt hebben.
Oei, ik zie zelfs een dood linkje. Ik zal binnenkort even die pagina's updaten. Als iemand nog toevoegingen mist zet ik dat er ook wel bijJeroenG33 schreef op 26 juli 2004 @ 17:10:
Is het niet een idee om even telenet te bellen en kijken of je met hun een deal kan sluiten voor een extra hoge datalimiet (tegen betaling natuurlijk, want voor meerdere internetlijnen had je ook moeten betalen) Misschien hebben zij wel een kant-en-klaar oplossing voor je. Verder denk ik dat je het best een linux server op kan zetten met loadbalancing en qos. Er staat op internet ergens een hele mooie stap-voor-stap beschrijving hoe je dat op moet zetten (zal straks nog even kijken of ik de link voor je kan vinden) Dan kan je per user een variabele datalimiet instellen afhankelijk van hoeveel bandbreedte er gevraagd wordt. Wel zo handig om ervoor te zorgen dat niet een gebruiker de hele lijn dichttrekt.
Hierzo: http://www.pckennis.net/www/linux/
[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 26-07-2004 18:20 ]
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
pierre-oord schreef op 26 juli 2004 @ 18:12:
[...]
Load balancing kan zeker met Linux, al heb ik het zelf nog nooit gedaan.
edit:
Veel goede nieuwe info over load balancing is niet te vinden zie ik
Verwijderd
Verwijderd
Met Telenet duo of meer krijg je wel je limiet omhoog ( duo=20GB ), voorlier schreef op 26 juli 2004 @ 16:36:
Net even op Telenet gekeken.
Als dit echt de enige aanbieder is en an je kan daar maar 1 lijntje voor inzetten (voor het hele huis), dan blijf je aan de 10Gb max zitten (of extra betalen...)
Dus zoek even voor ons jouw mogelijkheden met betrekking tot providers uit, dan kunnen wij een voorstel doen van load balancing etc.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 20:57 ]
Verwijderd
x4 = 40 gieg limiet gedeeld door 20 PC's is 2 gieg limiet per maand per pc.Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:37:
T zou via telenet moeten gaan en daar heb je een limiet van 10gig per verbinding
Ik zou gewoon een merk pakken, scheelt qua prijs weinig maar lopen niet snel vast door aantal verbindingen. Ik heb slechte ervaringen met el-cheapo (Edimax en consorten). Pak een 3Com, HP of zo.Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 20:53:
Simpel.
Koop een 4 poorts router 100 mbit van goedkoop merk (werkt prima)
koop 3 8 poorts switches 100 mbit van goedkoop merk (werkt prima)
Inderdaad, alleen met surfen zit ik al aan de 4GB per maand.Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 22:07:
[...]
x4 = 40 gieg limiet gedeeld door 20 PC's is 2 gieg limiet per maand per pc.
En je schreef dat het om aktieve internet gebruikers ging?
Vergeet het maar. Dan mag je al snel aan 10 gieg per PC denken (gemiddeld) als het al gauw richting 20 gieg gaat bij intensief gebruik.
[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 27-07-2004 08:50 ]
Zou een managed switch niet helpen?MetHod schreef op 27 juli 2004 @ 08:56:
Stel, je hebt 2 gebruikers die "nieuwsgroepen" ontdekt hebben.
Beide denken ze "we gaan es ff flink downloaden de komende dagen". Allebei de snelheid op max, en daar ga je met je response tijd voor het surfverkeer. Vanaf dat moment begint surfen al irritant langzaam te worden omdat je verbinding vol trekt en het modem of isp gaat bufferen (soms tot wel 3000msec).