Toon posts:

[XP Pro] Admin rechten en sharen van mappen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig om file sharing in te stellen onder Windows XP Pro.
Ik heb hier 2 systemen waar beide XP Pro op draait, verbonden via een adslmodem/router. Op de ene PC heb ik een tweetal partities die ik voor de gebruiker op de andere PC toegankelijk wil maken.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakr van de HOWTO op [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml]
Ik heb 2 users aangemaakt (1 op pc1 en 1 op pc2), beide met Admin rechten en beide users toegevoegd als gebruiker voor de te sharen partities. Hetzelfde bij beveligingsinstellingen gedaan!
Echter, het probleem is nu dat als ik rechtsklik op de partitie, als share naam het volgende aangegeven wordt: H$ (of F$) maar ook de naam die ik opgegeven heb (mijn documenten resp. downloads).
Wat ik begrepen heb is dat het $-betekent dat allen admin machtigingen toegang hebben. Maar ik wil juist maar 2 specifieke gebruikers toegang geven... Ik heb dus geprobeerd deze $-mapjes te verwijderen (via rechtsklikken "Delen en beveiliging"-> "Share verwijderen") maar dan krijg ik de volgende melding:
"Deze share is alleen voor beheersdoeleinden gemaakt. De share verschijnt opnieuw wanner de service Server opnieuw wordt gestopt en opnieuw wordt opgestart, of wanneer de computer opnieuw wordt opgestart".
Inderdaad verschijnt de share H$ weer na een reboot.
Mijn vraag is dus: Wat betekent dat voor mijn toegang? Kan nu iedereen met admin rechten op deze shares komen? En zo ja, kan dat uitgeschakeld worden??
Alvast bedankt voor de reacties!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 14:33:
Mijn vraag is dus: Wat betekent dat voor mijn toegang? Kan nu iedereen met admin rechten op deze shares komen? En zo ja, kan dat uitgeschakeld worden??
Maak je daar niet druk om. Dat doen Windows NT/W2K/XP standaard. Het betekent alleen dat een administrator (mits ie het juiste wachtwoord heeft) op die share kan komen. Zorg dat je administrator accounts goede wachtwoorden hebben en er is niks aan de hand.

Ik geloof wel dat dit gedrag via een registry aanpassing uitgezet kan worden maar het heeft niet zoveel nut om dat te doen. Opnieuw: zorg dat je een goed (niet te raden) wachtwoord gebruikt.

Overigens, het $ teken betekent niet dat de share alleen door admins te benaderen zijn, maar alleen dat ze niet zichtbaar zijn in de netwerkomgeving. Door een $ aan je eigen sharenaam toe te voegen kun je die ook onzichtbaar maken.

Je kunt trouwens wel de admin accounts op je PC's renamen naar iets anders zodat een wannabe hacker niet alleen moet raden wat het wachtwoord van je admin account is maar ook nog moet raden hoe jouw admin account heet.

[ Voor 25% gewijzigd door downtime op 26-07-2004 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, het $-gebeuren is me nu bijna duidelijk.

Het enige wat me wel opviel, is dat ik nu onder de netwerkomgeving van PC1 2x de gesharede partities op PC2 zie... Kan dat iets te maken hebben met de dubbele namen van de shares (H$ en MijnDocumenten resp F$ en downloads)?
Je kunt trouwens wel de admin accounts op je PC's renamen naar iets anders zodat een wannabe hacker niet alleen moet raden wat het wachtwoord van je admin account is maar ook nog moet raden hoe jouw admin account heet.
Wat bedoel je precies? Bedoel je dat de standaard windows adminaccount ("Administrator") moet renamen? Of bedoel je dat ik mijn gebruikersaccounts met admin-rechten moet renamen?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 15:29:
Wat bedoel je precies? Bedoel je dat de standaard windows adminaccount ("Administrator") moet renamen? Of bedoel je dat ik mijn gebruikersaccounts met admin-rechten moet renamen?
Onderdeel van je security in een netwerk is niet alleen dat je wachtwoorden geheim houdt maar in het ideale geval ook dat je gebruikersnamen geheim houdt.

In theorie zou je de security van een Windows machine kunnen breken door een "brute force" aanval op het wachtwoord van de administrator los te laten. Brute force wil zeggen dat je een programma domweg elk denkbaar wachtwoord laat proberen.

Het administrator account is hier ideaal voor. Je weet namelijk van elke Windows machine dat er een account bestaat met de naam administrator (je hoeft dus alleen maar een wachtwoord te kraken) en je weet ook dat het nooit geblokkeert raakt.
Om dit soort aanvallen te voorkomen kun je de administrator een andere naam geven zodat een aanvaller op zoek gaat naar het wachtwoord van een account wat helemaal niet bestaat.

Je hoeft dit alleen maar met het echte administrator account te doen. Andere accounts met admin rechten zijn minder makkelijk te kraken omdat een echte buitenstaande de namen van die accounts waarschijnlijk niet weet.

Verwijderd

Topicstarter
Je hoeft dit alleen maar met het echte administrator account te doen. Andere accounts met admin rechten zijn minder makkelijk te kraken omdat een echte buitenstaande de namen van die accounts waarschijnlijk niet weet.
Goeie tip! Dan had ik je inderdaad goed begrepen! Thanx