[gimp] selectie met afgeronde hoeken

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Weet iemand hier of/hoe je een selectie met afgeronde hoeken maakt in de gimp? De feather functie is niet wat ik bedoel, daarmee maak je zachte, ronde overgangen. Ik wil een "harde" selectie van een rechthoek met afgeronde hoeken.
Ik wilde gisteren ronde hoeken van een plaatje verwijderen, en dat ging niet eenvoudig. Uiteindelijke heb ik het als volgt gedaan:
- Een cirkel selecteren die precies in de hoek past (antialiassing aan).
- De inhoud van de cirkel naar een andere laag verplaatsen, maar zo dat die precies op zijn oorspronkelijke plaats zit.
- De extra laag onzichtbaar maken.
- De bewerking (in dit gevall: wissen) op het hoekje toepassen.
- De extra laag weer met de oorspronkelijke laag samenvoegen.
- Randen die overgebleven zijn tussen de cirkel en de rest wegpoetsen. Deze randen zijn het gevolg van de anitaliassing bij de selectie.
Nogal omslachtig dus en daarom ben ik benieuwd naar alternatieven.

Verwijderd

Geen ervaring met The Gimp, maar in Photoshop gaat het als volgt:
  • Maak een blokselectie
  • Maak hier een masker van (dmv. Quickmask Mode, of met een nieuwe mask layer)
  • Blur het masker met Gaussian blur (nu heb je de zachte randen van feather)
  • Gebruik het commando Levels om de randen te verscherpen.
  • Nu kun je het masker terugconverteren naar een selectie
Waarschijnlijk heeft The Gimp wel dezelfde functionaliteit, maar hij zal misschien anders heten ofzo. Kijk maar eens wat rond. Het belangrijkste: mask, waarin je een selectie kan bewerken alsof het een plaatje in grijstinten is, en Levels, waarmee je tussen grijswaarden kan mappen.

• zubauza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03-2016
rechtermuisknop -> Script-Fu -> Selection -> Round :+
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 13:58:
Geen ervaring met The Gimp, maar in Photoshop gaat het als volgt:
  • Maak een blokselectie
  • Maak hier een masker van (dmv. Quickmask Mode, of met een nieuwe mask layer)
  • Blur het masker met Gaussian blur (nu heb je de zachte randen van feather)
  • Gebruik het commando Levels om de randen te verscherpen.
  • Nu kun je het masker terugconverteren naar een selectie
Waarschijnlijk heeft The Gimp wel dezelfde functionaliteit, maar hij zal misschien anders heten ofzo. Kijk maar eens wat rond.
idd dit werkt hetzelfde bij The GIMP

deviantART gallery

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Bedankt voor de reacties. Na het selectief lezen van "Grokking the Gimp" is dit mij gelukt. Een probleem: dit werkt alleen op deelselecties. Ik iets dergelijks willen doen met een selectie die het heel plaatje bestaat.

Verwijderd

Als je het effect op een heel plaatje wilt uitvoeren zul je toch altijd een rand langs de zijkant krijgen (dat is namelijk onderdeel van het effect dat je wilt bereiken). Als je toestaat deze rand 1px breed te maken (dat is een acceptabel verlies), dan kun je het doen met een deelselectie die 1 pixel binnen de rand van het plaatje ligt. Als je daarna op die deelselectie het effect uitvoert en daarna de selectie inverteert, heb je de afgeronde selectie van het hele plaatje (minus 1 pixel).