Toon posts:

Hoe herstellen mislukte install kernel-image.deb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Ik wilde mijn kernel upgraden van 2.4 naar 2.6. Via een howto las ik dat dit het gemakkelijkste ging via een installatie van een kernel-image.deb. Wat heb ik gedaan? Op mijn debian machine 2.4.26-1-386 heb ik via Synaptic kernel-2.6.7-1-386 geinstalleerd. Dit ging NIET goed ik kreeg een foutmelding 'ERROR CREATING DIRECTORY: /lib/modules/2.6.7-1-386/initrd': no space left on device.

Als ik nu kijk bij kde info center storage devices dan zie ik /dev/hde1 ext3 132,3 mb mount point / free 0b 100% full. Hierdoor werkt volgens mij een hoop niet meer zoals bijv. mijn internetverbinding die ben ik kwijt.

Hoe kan ik dit oplossen? Synaptic zegt dat bovenstaande pakketje helemaal niet geinstalleerd is. Het lijkt net of er software uitgepakt is maar niet geinstalleerd?

Verwijderd

Kun je eens laten zien hoe je partitionering in elkaar zit? Ik ben wel benieuwd hoeveel ruimte je aan / hebt toegekend. Oh,en de inhoud van /etc/fstab zou hier ook wel leuk zijn :)
Verder, misschien heb je nog oude pakketjes laten staan die je eigenlijk allang geinstalleerd hebt. Probeer apt-get clean dan eens. Wie weet hoeveel ruimte het vrijmaakt :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
Ruimte vrijmaken op /, dan alsnog met apt-get dat ding installeren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 13:27:
Ik ben wel benieuwd hoeveel ruimte je aan / hebt toegekend.
132.3 MB zegt de openingspost :P

De / partitie is dus vol, ja. Hij is ook wel erg klein inderdaad...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
Wilke schreef op 26 juli 2004 @ 13:36:
[...]

132.3 MB zegt de openingspost :P

De / partitie is dus vol, ja. Hij is ook wel erg klein inderdaad...
Klein? nee, moet net kunnen. Alleen wordt het met standaardkernels wat krapjes:
/dev/hda1 143M 131M 12M 91% /

Das met een kernel-image-2.6-1-i386, kan geen kernel meer bij zo.

Als je zelf je kernels bakt, en niet je hele /root volpropt met rotzooi, kan je met 100MB nog wel toe.

Verwijderd

Topicstarter
Wat mag er dan weg op / dat weet ik namelijk niet.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
/root leegmaken, /tmp controleren. Eventueel wat logfiles zippen. Heb je var op een aparte partitie? Zo niet run "apt-get clean", dan wordt de apt cache leeggemaakt, en die kan vrij groot zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu even anders opgelost door de directory /lib/modules/2.6.7-1-386 van 33,7 mb te verplaatsen naar mijn home directory. Nu geeft storage devices info center

/dev/hde1 ext3 132,3 mb / free 27,3 mb full 79,4 %

Nu eerst nadenken hoe ik dit netjes oplos zodat ik toch naar 2.6 kan. Ik zit zelf te denken om die partitie te vergroten?

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 00:50:
Ik heb het nu even anders opgelost door de directory /lib/modules/2.6.7-1-386 van 33,7 mb te verplaatsen naar mijn home directory. Nu geeft storage devices info center

/dev/hde1 ext3 132,3 mb / free 27,3 mb full 79,4 %

Nu eerst nadenken hoe ik dit netjes oplos zodat ik toch naar 2.6 kan. Ik zit zelf te denken om die partitie te vergroten?
Dat kan of door een directory op / een eigen partitie te geven.
Pagina: 1