Toon posts:

Nieuwe home/office/game pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geruime tijd heeft mijn pentium II naar alle tevredenheid gediend. Inmiddels moet ik echter tot de constatering komen dat hij toch wel een ietsje aan de langzame kant is geworden. Ja, de tijd is gekomen voor een nieuwe computer. Wat wil ik met een computer?
-surfen (www,email, irc etc.)
-office (word, excel, outlook)
-mp3
-gamen (maar hoef niet perse de mooiste/duurste 3d kaart)
Mijn budget ligt zo rond de 500 euro, maar mag daar wel een 100 boven zitten. Mijn probleme is een beetje dat ik door de bomen het bos nogal ben kwijtgeraakt!:) Laat ik bij het begin beginnen, het kloppende hart van het rekenapparaat, de processor:

- Intel Pentium IV,3ghz. Met hyperthreading.socket 478 229 euro
moederborden zou ik mijn god niet weten wat ik moet kiezen. Het merk Asus komt me het bekendst voor. Onboard sound en LAN hebben geen prioriteit, daar heb ik losse PCI kaartne voor liggen. Bij alternate kwam ik uit op deze, mede vanweege zijn S-ATA ondersteuning, wat voor snellere HD´s zorgt?:
- Asus P4P800 Gold, (S-ATA RAID, Gb-LAN en sound) Intel 865PE ATX 400-800 MHz 109 euro
Geheugne lijkt me een tamelijk belangrijk, vandaar dat ik kom op:
- kingston DIMM 512 MB (ValueRAM) 115 euro
- hitachi Deskstar 7K250 (80 GB) (HDS722580VLSA80) 8,5/8192/7200 Serial ATA/150 72 euro
een kast
- AOpen QF50C (300 Watt voeding) 4x 5,25" / 2x 3,5" 1x 3,5" ATX 59 euro
Dan hou ik nog over een apparaat voor de plaatjes te weten een 3D kaart
Ik hou van een spelletje op zijn tijd maar ben geen die-hard 24h/day gamer dus een compromis tussen prijs en wat ie kan.
AOpen Geforce FX5200-DVI128 (Retail, DVI, TV-out) 128 MB DDR-SDRAM AGP 8x 69 euro

De rest, cd-brander, dvd-rom, software, invoerapparatuur en beeldscherm heb ik reeds allemaal. Bovenstaand lijstje maakt een totaalbedrag van: 538 euri. Dat lijkt me best schappelijk voor een toch niet bescheiden pc, 3 gigahertz, 512mb etc!

Mijn vraag aan de wandelende enceclopedien der computerland is een analyse van de door mij gekozen onderdelen. Heb ik een goede (economisch verantwoorde, niet onnodig dure) selectie gemaakt, mis ik onderdelen, gaat het allemaal goed samen? Kritiek/commentaar/feedback, wat dan ook, laat het mij toekomen!

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 13:05 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hierzo staat een heleboel over welke componenten en tegen welke prijs: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2004

Overigens ziet het er goed uit, maar met een P4-2.8 kan je de prijs net ietsje meer drukken zodat je onder de 500 euro duikt. Qua GPU zou ik bijna willen aanraden een mobo te kopen met geintegreerde graphics, want die losse 5200 is te sloom voor woorden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reactie, heb je een goedkoop alternatief voor de 3d kaart? Een onboard oplossing levert denk ik niet de gewenste prestaties?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Overigens koop 2 reepjesvan 256 MB PC3200 dan kan je gebruik maken van de dual channel geheugenbus en loopt je mem precies in sync met je FSB ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 13:06:
Dank je voor je reactie, heb je een goedkoop alternatief voor de 3d kaart? Een onboard oplossing levert denk ik niet de gewenste prestaties?
De onboard oplossing levert veeeeeel betere prestaties dan losse kaart die je nu in gedachte hebt.

Verwijderd

je kan ook gaan voor de wat duurdere 9600pro (oid) die kost wel wat meer maar dan kan je ook nog een tydje vooruit kwa games, die fx5200 is niks, en onboard is ook niet alles kwa prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 26 juli 2004 @ 13:06:
Overigens koop 2 reepjesvan 256 MB PC3200 dan kan je gebruik maken van de dual channel geheugenbus en loopt je mem precies in sync met je FSB ;)
Kun je dit iets verder uitleggen? Qua prijs scheelt het namelijk wel behoorlijk, 1 512sim kost 119, terwijl 2 256 sims 89 euro per stuk kosten. Bovendien is het in de toekomst handig om een slot vrij te hebben, zodat ik er over een jaar nog een 512-er bij kan stoppen?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 21:05:
[...]

Kun je dit iets verder uitleggen? Qua prijs scheelt het namelijk wel behoorlijk, 1 512sim kost 119, terwijl 2 256 sims 89 euro per stuk kosten. Bovendien is het in de toekomst handig om een slot vrij te hebben, zodat ik er over een jaar nog een 512-er bij kan stoppen?
Dan zal je moeten afwegen wat je belangrijk vindt.
Je hebt de volgende mogelijkheden:
256MB 2 maal, dan kun je gebruik maken van Dual channel en heb je een hogere gegevensdoorvoersnelheid.
512 MB 1 maal. Geen Dual channel, maar wel mogelijkheid tot upgrade in de toekomst
512 MB 2 maal nu,veel geheugen, en dual channel.

of natuurlijk 1024 2 maal, veeeeel geheugen en dual channel, maar wel een beetje zonde van je geld :+

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1