ftp upload traag

Pagina: 1
Acties:

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit met een nogal raar probleem.
Ik heb een server draaien op Freebsd 4.10 en op zich draaid het allemaal goed.
1 onboard NIC en 1 3com905B.
Alleen een ftp upload gaat met 200kb, maar download op 10mb (locaal dus)

Er zit een rocketraid 454 kaartje in met een freebsd4.9 driver maar op zich werkt dat wel.

Als ik samba installeer dan copieer ik wel met ongeveer 5mb dus dat is wel redelijk dan.

Tevens verschillende ftp servers geprobeert maar allemaal rond de 200kb, er na to copieeren.

Ik heb me echt rot lopen zoeken op google maar niks gevonden.
Verder heb ik niks kwa bandbreedte beperkingen ofzo gedaan dus word denk ik niks afgeknepen.

Wie kan helpen?

-edit-

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Welke FTP server? Wat staat er in de configuratie daarvan?

• nike
  • Niet online
Om te ftp-en naar me server gebruik ik Total Commander, en met andere servers geen probleem.

Op de server zelf draaid als ftp server nu pure-ftpd, maar proftpd en zelfs de ingebouwde ftp server van freebsd zelf geven allemaal maar een 200kb upload naar de server toe.
Dus vanaf ftpen gaat wel met 9mb.

Met samba naar de server to copieeren gaat dus wel met 5mb dus ligt niet aan de driver voor de rocketraid454 met raid1.

Vreemd toch??

-edit-

• Wilke
Ja, inderdaad >:)

En totaal geen firewall-zaken ingesteld? Misschien is er toch iets dat problemen veroorzaakt, ook al is het niet rechtstreeks bandbreedte-limitatie.

Wat is de load op de server terwijl je iets probeert te uploaden (dus even een wat groter bestand proberen en dan na een minuutje checken wat de load is)?

• nike
  • Niet online
Wat kleine specs kun je hier vinden.
Net even gekeken maar de load schiet niet echt omhoog.

Firewall zat ik ook wel aan te denken, want ja me server is een gateway dus ik draai er een ipf firewall met alle toeters en bellen.
Alleen ik connect naar me bak via intern ip adres en die kaart heeft vrij toegang.

Hiervoor had ik een Pentium2 als gateway en nu dus een celeron 2gig.
Eigelijk heb ik gewoon de configs teruggekopieeerd van de firewall rules en gewoon de nics veranderd die erin voorkomen.

Trouwens op de link die hierboven staat zie ik net dat er 2000 errors op komen.
Xl0 is dan me interne NIC de 3com dus.
Die vr0 is dus naar het internet toe.
Zal proberen er even een andere NIC in te stoppen.

/edit nou net de NIC vervangen door een andere 3com en alweer gelijk 55 errors...zucht.

Ga zo maar even een intel NIC proberen, eerst even naar de sportschool voor wat afleiding want ik ben er al vanaf gisteren continu mee bezig.

[ Voor 20% gewijzigd door nike op 26-07-2004 13:42 ]

-edit-

• Wilke
Okay, NIC errors zijn natuurlijk niet goed, maar waarom alleen FTP er last van zou hebben (is dat wel zo?) snap ik dan nog steeds niet echt.

Maar ik heb nu wel een ander idee: het kan zijn dat er een fout in de routing zit, waardoor de pakketjes in de ene richting over de externe NIC gaan (de internetverbinding dus) en dan weer terug komen bij jezelf en dan doorgeroute worden naar de originele machine. Dat zou in ieder geval de lage snelheid verklaren.

Als forwarding/routing een beetje fout staat kan dat wel lukken, dus check de routing en firewall regels nog eens goed, het zou me niet verbazen als je ergens bent vergeten om een netwerk-interface naam te veranderen/verwisselen!

Dat alleen FTP er last van heeft zou heel misschien kunnen komen doordat FTP een data-verbinding 'terug' maakt van de server naar de client. Je zou eens kunnen kijken of je het probleem in 'passive' mode FTP ook hebt (dan is dat namelijk niet zo)?

offtopic:
of praat ik nu onzin en maakt dat laatste niets uit? Hoe dan ook, ik snap anders niet echt hoe het komt dat het alleen bij FTP gebeurt

Edit: verduidelijking van wat ik bedoel met de 'routing-fout': het kan zijn dat de zooi nu onbedoeld zo ingesteld staat:
  • pakket van client komt binnen op interne NIC van server, maar heeft als destination het externe IP van de server
  • server beslist dat het pakket niet voor (het IP van) de interne NIC bedoeld is en NAT/forward hem over het internet <-- dat is dan dus fout/missende routing entry, want hij zou eerst moeten kijken of het pakket niet rechtstreeks doorgestuurd moet worden naar de externe NIC
  • De eerste router op internet ziet dat het destination-IP jouw externe NIC is, en stuurt 'm terug
  • De externe NIC krijgt het pakket gewoon binnen, en alles werkt schijnbaar naar behoren (want omdat het origineel geforward en/of geNAT is, kan hij de verbinding terug naar de client gewoon vinden).
Dat bovenstaande mogelijk is weet ik iig zeker, want is mij ook wel eens overkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 26-07-2004 14:10 ]

• nike
  • Niet online
ik denk ook inderdaad meer aan een routing probleem.
Het grappige is dat ik nu met 60 a 70 kb upped naar me eigen bak locaal, dus dat is tevens me upstream van me provider demon.

Verder kwam ik dit tegen in me logs:
xl0: transmission error: 90
xl0: tx underrun, increasing tx start threshold to 120 bytes
xl0: transmission error: 90
xl0: tx underrun, increasing tx start threshold to 180 bytes

Ik heb het kabeltje al vervangen, dus ga zo de 3com nic eens vervangen voor een intel (heb al 2x een 3com geprobeert)

Tevens als ik ga uppen krijg ik errors:
xl0 95.09 MB 1.47 GB 335/0 (de 335 zijn aantal errors)

Al met al meerdere problemen denk ik zo, ga na het eten weer een poging ondernemen om 1 en ander uit te zoeken.

-edit-

• nike
  • Niet online
--- opgelost ---

nadat ik de 3com heb verwisseld voor een intel kaartje zijn de problemen opgelost.
Uppen gaat met 10MB per sec nu.

Ik vermoet of een irq conflikt of een driver die verkeert compiled is ofzo.
Ik heb ook geen errors meer als ik wat upload.

Zal het verder niet onderzoeken omdat de intel voor de rest ook perfect is.

Wilke bedankt voor je meedenken en je advies!!

[ Voor 7% gewijzigd door nike op 27-07-2004 00:31 ]

-edit-

Pagina: 1