Toon posts:

Virus in IP-adres/range?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje:

Is het mogelijk dat er een virus op een IP-adres of range zit?
Ik heb namelijk net een nieuwe internetverbingding (Zonnet) op een geheel geformatteerde computer geinstalleerd, maar ik krijg meteen virussen (Trojan Horses and Back Door Clients) binnen.
De helpdesk van Zonnet zegt dat dat niet kan, dat er een virus in een bestandje op m'n computer moet zitten, maar de enige bestanden die er op zitten zijn die van een nieuwe Windows XP installatie en Norton Antivirus en die zijn toch echt virusvrij!
En meteen nadat ik m'n nieuwe internet verbinding heb geinstalleerd (ADSL-modem) dan beginnen problemen?

Idee iemand?

- Wous

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Nee dat kan volgens mij niet. Alleen bestanden of iets dergelijks kunnen volgens mij besmet raken. :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een virus zit niet in een IP-range, het zal wel zijn dat je via internet een virus hebt binnengehaald. Via je mail of een besmette website oid.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Op het moment dat je WinXP en IE nog niet volledig hebt afgepatched, ben je natuurlijk vatbaar voor vulnerability exploits (Sasser en consorten), zoals MS04-11

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12 10:43
installeer eerst een firewall voordat je online gaat en zorg dat je meteen windows update draait. het kan dat virussen zich installeren via security leaks

Verwijderd

Topicstarter
Bestanden heb ik er nog niet opstaan en gesurft heb ik nog niet, dus daar kan het niet aan liggen.

Dat van dat patchen zou kunnen. Maar ja, om de nieuwste update binnen te halen moet ik uiteraard het internet op en daar krijg ik meteen die virussen mee binnen...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, Firewall is inderdaad nog een opie...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02:26
Het kan heel goed dat je direct "vanzelf" virussen binnen krijgt als je je pc niet beveiligt. En dat kan binnen enkele minuten al gebeurd zijn. Heeft niks met ip-ranges te maken, maar gewoon met de onveiligheid van het net.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Niet als je direct naar http://windowsupdate.microsoft.com gaat. :)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12 10:43
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 12:17:
Ja, Firewall is inderdaad nog een opie...
gebruik tijdelijk even de windows firewall. hoef je geen op internet te gaan zoeken.
daarna kun je altijd voor een andere kiezen

met een snelle verbinding ben je zo besmet
een vriend van me had al 3 virussen binnen 2 minuten met een 56K modempje

Verwijderd

een virus kan inderdaad niet in een ip-adres zitten nee. een ip-adres is niets fysieks, alleen een nummer om verschillende pc's van elkaar te kunnen onderscheiden in een netwerk.
Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat alle pc's in een bepaalde ip-range geinfecteerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 26 juli 2004 @ 12:17:
Het kan heel goed dat je direct "vanzelf" virussen binnen krijgt als je je pc niet beveiligt. En dat kan binnen enkele minuten al gebeurd zijn. Heeft niks met ip-ranges te maken, maar gewoon met de onveiligheid van het net.
Denk dat dit het inderdaad gewoon is, want meteen nadat ik m'n internetverbinding activeer krijg ik al een zooi virussen binnen... net als m3gA z'n maat.

Goed, bedankt voor de (snelle) tips iedereen.

Ik ga gewoon opnieuw m'n computer installeren, windows erop tiefen en dan meteen een goeie virusscanner en firewall en dan de updates van windows. En als het dan nog steeds trubbels is dan weet ik het ook niet meer... :(

Verwijderd

Lees dit eens door: HOWTO: Beveilig je (Windows) pc
Dat helpt je goed op weg als je je bak opnieuw gaat installen. :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Hier bij mij thuis (zelf draai ik geen windows) als ik een windowsbak moet installeren (voor een klant), dan zit die achter een dikke iptables firewall. Als je dat niet doet ben je haasje voordat je nog maar de kans hebt om naar windowsupdate te gaan.

Verder install ik met de netwerkkabel disconnected (beetje overbodig maar goed) en gebruik ik een SP1 slipstreamed XP CD. Als de bak up komt is het allereerste wat ik die in IE de beveiligingsinstallen aanpassen zodat niets meer mag (waardoor IE onbruikbaar wordt). Dan zet ik *.microsoft.com in de Trusted websites en steek ik de netwerkkabel in.

Dan alle updates installeren die je maar kan vinden en de XP firewall inschakelen > dan Firefox installeren en IE overal verwijderen.

Dan install ik meestal ook VLC mediaplayer en tief ik WMP er overal uit. Ditto met *Outlook* :)

Op die manier kan je windowsbak het met niet al de domme users het wel even trekken. Als je Kazaa installeert is het wel meteen game over...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 12:16:
Bestanden heb ik er nog niet opstaan en gesurft heb ik nog niet, dus daar kan het niet aan liggen.

Dat van dat patchen zou kunnen. Maar ja, om de nieuwste update binnen te halen moet ik uiteraard het internet op en daar krijg ik meteen die virussen mee binnen...
- installeer zonder netwerkverbinding (kabeltje er fysiek uithalen).
- zet de firewall van xp aan
- stop je kabeltje er weer in...
- windowsupdate draaien
- zet de firewall uit als je dat nodig vind...

nu iig ff opnieuw beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tips allemaal.
In de link van Schouw staat een stukje dat heel handig is en dat ik ook ga gebruiken. Je kan namelijk alle Windows updates gewoon afzonderlijk downloaden en zo dus op een cd'tje zetten om het op een andere computer te installeren. Dus ik ga die nu vanaf m'n werk allemaal binnenhalen zodat ik die dan thuis, nadat ik Windows opnieuw heb geinstalleerd, kan installeren zonder dan ik verbinding met het internet heb moeten maken.
Als dan alle nieuwste security packs zijn geinstalleerd en ik heb een firewall draaien (waarschijnlijk wordt dat de nieuwe van McAfee of Norton) dan moet het lukken!
Pagina: 1