Powerbook, is die snel (1,25, 1,33 of ,1,5 GHz)?

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Ik zit er aan te denken om een nieuwe Powerbook 15,1" te kopen maar ik vroeg mij af hoe snel die dingen nou zijn. Altijd wordt er gepraat over uitkomsten van benchmarks en cijfis dit, cijfers dat maar ik zou graag weten of hij gevoelsmatig ook snel is.

Mijn G5 werkt lekker snel maar mijn iBook daarentegen is weer traag. Hoe zit dat met een recente Powerbook? Wanneer ik wil internetten, typen met word, photoshoppen, enz, werkt dat lekker?

Wat zijn aan te raden uitbreidingen wat ten goede komt van de snelheid? 128 MB vram? 5200 rpm schijf?

Ik vraag dit alles omdat mijn iBook naar anderhalf jaar het niet meer trekt en dat vindt ik een hele snelle afschrijving. De Powerbook zou 2,5 á 3,5 jaar zonder problemen mee moeten kunnen gaan. Lukt dat denken jullie?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Waarom vind je je iBook te traag :?

Ik heb een identieke en vind hem voor dagelijkse gebruik dik OK

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Slagroom
Ik moet wachten en dat vindt ik niet leuk, het is ook een gevoel en dat verschilt per persoon.

Misschien ben ik verwend nu ik die G5 hier heb staan maar wanneer ik ga Photoshoppen op de iBook :z

• chem

chem

Reist de wereld rond

Uh jah, een dual G5 desktop vergelijken met een laptop G3... dat is niet reeel :)

Er komt meer bij kijken, zoals disks, ram, bus snelheid etc.

Maar waarom ga je niet naar een winkel en probeer je het uit?

• Slagroom
Weet ik :) Maar is de Powerbook traag vergeleken met een G5?

Ik koop mijn spul altijd bij Machouse en die zit 250 Km verder op... niet echt handig dus...

• chem

chem

Reist de wereld rond

Traag?

Een laptop is altijd trager dan een desktop, een G4 altijd trager dan een G5; de vraag is wat JIJ traag vindt, en ik denk dat je dat op 2 manieren kan definieeren: met benchmarks, of uitproberen (gevoelsmatig).

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een Dual G5 is inderdaad bij fotoshoppen top... maar is duidelijk ook duurder!

En ik denk niet dat je een dubbele G5 in je iBook kan proppen. Ik zou zeggen kijk eens rond wat Apple te bieden heeft maar hou in je achterhoofd, voor mobiliteit betaal je met mindere prestaties!

There is no place like ::1

• Slagroom
Dat snap ik allemaal wel maar wat vinden jullie van Photoshop op een Powerbook? Snel of niet snel. Laten we de volgende configuratie(s) nemen:

G4 1,25 GHz of hoger
512 Mb ram
60 GB 5200 rpm schijf of hoger
64 Mb video geheugen
APX
Bluetooth

Wat denken jullie, Photoshopt, Illustratort, Dreamweavert en internet deze Powerbook lekker?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ja, of G4 "snel" genoeg voor je is, is een subjectief iets.

MAAR, de G4 is duidelijk een verbetering op de G3 .......een 52krpm schijf zal ook zeer handig zijn.

Het zal sneller zijn, maar nooit een dual G5 behalen in performance... maar het zal zeker een stap omhoog zijn!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Tja, op mijn iBook loopt het hard zat, dus daar zal het iig beter op lopen....
Maar nooit zo snel als op je dual G5... ;)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• chem

chem

Reist de wereld rond

swampy schreef op 26 juli 2004 @ 12:55:
Ja, of G4 "snel" genoeg voor je is, is een subjectief iets.

MAAR, de G4 is duidelijk een verbetering op de G3 .......een 52krpm schijf zal ook zeer handig zijn.

Het zal sneller zijn, maar nooit een dual G5 behalen in performance... maar het zal zeker een stap omhoog zijn!
Jah, wat wil je nou zeggen?

Slagroom snapt heus wel dat een G4 sneller is dan een G3 - daar is jouw haarscherpe analyse niet voor nodig. Je andere post is ook al zo niets-zeggend.

Slagroom, IK zou een G4 1.25 voor PSD werk meeeer dan genoeg vinden. Wel zou ik er 1gb ram in gooien.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

chem schreef op 26 juli 2004 @ 13:03:
[...]

Jah, wat wil je nou zeggen?

Slagroom snapt heus wel dat een G4 sneller is dan een G3 - daar is jouw haarscherpe analyse niet voor nodig. Je andere post is ook al zo niets-zeggend.

Slagroom, IK zou een G4 1.25 voor PSD werk meeeer dan genoeg vinden. Wel zou ik er 1gb ram in gooien.
Me looks up, daar heb je waarschijnlijk gelijk in...

En ja, de gasten die ik ken die veel met photoshop werken hebben allemaal 1Gb en dat heeft een reden,... Zeker illustrator zuipt best veel, heb het zelf op mijn windows pc gezien... 512 Mb ( 50% geheugen gebruiken ) is zo gevuld. En de vriend die op zijn werk met MAC CD-opdrukjes maakt heeft zelf 1500Mb in die Mac zitten. Duur maar zeker handig!

[ Voor 8% gewijzigd door swampy op 26-07-2004 13:10 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Sluit aan bij chem. Ik heb de 15.2" 1.5 Ghz. Photoshop gaat prima, heb nog standaard 512 omdat ik beetje misselijk werd van wat sommige sites vragen voor suffe DDR333 strookjes. Maar ligt er ook aan wat je wil Photoshoppen. Lo-res, high-res etc.

Heb gisteren even zitten spelen met Final Cut Pro HD, maar dat gaat ook nog prima. Meer geheugen prik ik er ooit nog wel bij in.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Slagroom
1,25 met 1 GB ram is dus meer dan voldoende? Zijn die er al met 5200 rpm schijven?

• OzBoz

OzBoz

Slagroom schreef op 26 juli 2004 @ 13:17:
1,25 met 1 GB ram is dus meer dan voldoende? Zijn die er al met 5200 rpm schijven?
Dat is meerprijs volgens mij moet je ff bij applestore kijken. Heb het zelf niet gedaan omdat 4200 of 5200 tis beide veel trager dan desktop 7200 en met 5200 is de batterij weer sneller leeg.

• Slagroom
En toch zegt men dat het werken (exellerate your mac zei dat dacht ik) men een powerbook aanzienlijk versnelt wordt door het gebruiken van een 5200 rpm schijf. Of heb ik het mis?

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Slagroom schreef op 26 juli 2004 @ 13:27:
En toch zegt men dat het werken (exellerate your mac zei dat dacht ik) men een powerbook aanzienlijk versnelt wordt door het gebruiken van een 5200 rpm schijf. Of heb ik het mis?
Als je met grote bestanden werkt, zal je wel zeker wat hebben aan een snellere schijf (hogere lees/schrijf tijden), maar je kan dan wel verwachten dat de baterijduur achteruit gaat. Apple doet niet voor niks zulke 'trage' schijven in haar laptops.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• OzBoz

OzBoz

Slagroom schreef op 26 juli 2004 @ 13:27:
Je zult ongetwijfeld wat verschil merken.. maar de vraag is of je het de nadelen waard vindt. Apple roept wel meer. Feit is dat een notebook HDD bij lange na niet in de buurt komt van een desktop HDD (ookal zou ie 7200rpm zijn). Mooiste is HDD zo min mogelijk te gebruiken door veel geheugen.

En sja.. wil je video oid grabben.. dan is elke HD wel voldoende.. tis meer dat opslaan/openen bestanden wat meer tijd kost. Als het je puur om snelheid gaat kun je beter die bijna 3K in een G5 steken.

Verwijderd

als je werkt met photoshop moet je je g4 gewoon volproppen met geheugen, dit zal veel meer snelheid opleveren dan de beste proc.

Verwijderd

ik kan snel PSen op bij PB 12" 768MB ram 1.33Ghz G4 :)

• Floor-is
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Slagroom schreef op 26 juli 2004 @ 13:17:
Ik heb een 1,25Ghz met 1GB en een 5k2rpm diskje.

Het photoshopwerk dat ik doe is:
1. Batches van tiff naar jpg omzetten
2. JPG's bewerken (levels, contrast, sharpen mask, clonetools, healing tools, the works)
3. JPG's full size opslaan (evt batched)
4. JPG resize naar webformaat

Let wel: de tiff's zijn 28.6MB groot en de bestanden ongeveer 3504 x 2336 pixels. Dat is vrij fors te noemen inderdaad. Bewerken gaat best vlot, ook vergeleken met de PC die ik had (P4 3.06Ghz, 1GB RDRAM, 80GB disks in raid etc)

Ik denk dat ik maar eens ga sparen voor een dikke CRT om aan mijn DVI-poortje te hangen. (Vanwege de kleurechtheid inderdaad)

Bericht hierboven

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

offtopic:
Floris, dat wijffie uit jouw usericon ? :+ Heet zij toevallig MArloes ???

• Slagroom
Ik heb een paar offertes aangevraagd voor een PB 1,5 GHz Combo en ik denk dat ik een nieuwe ga kopen.

Wat zal ik doen, wachten tot de volgende versie PB of nu eentje kopen?

Verwijderd

Slagroom schreef op 29 juli 2004 @ 11:53:
Ik heb een paar offertes aangevraagd voor een PB 1,5 GHz Combo en ik denk dat ik een nieuwe ga kopen.

Wat zal ik doen, wachten tot de volgende versie PB of nu eentje kopen?
Nu eentje kopen, je kan wel blijven wachten :P
dat is ongeveer het zelfde als nu geen auto meer kopen want ooit komen er autos met waterstof engine :P

• Slagroom
Ik moet toch nog sparen (maand of zo) ik denk dat toch even wacht. Heb ik ook wat meer geld en kan ik er nog meer in stoppen :)

Verwijderd

Hallo, ik had effe een vraagje over extra geheugen in de powerbook. Heb er namelijk zelf 1 besteld en wil er nog extra geheugen bijprikken. Welk merk kan ik het beste nemen en bij welke zaak kan ik het t beste kopen. Goed en goedkoop zeg maar :P Ik heb het over een reepje van 512mb Bedankt alvast :)

• Slagroom
Kingston, goed en 'goedkoop'

Verwijderd

Slagroom schreef op 09 augustus 2004 @ 19:34:
Kingston, goed en 'goedkoop'
Ok en welke versie kan ik dan het beste nemen? Ik moet pc2700 hebben en van kingston heb je de volgende in de pricewatch:
512MB PC2700 DDR CL2.5 (Kingston) € 87,90 09-08

512MB PC2700 DDR ECC CL2.5 (Kingston ValueRAM) € 90,49 09-08

Maakt dat nog wat uit welke je neemt? iig bedankt voor je vorige reply :)

• Slagroom
Zonder ECC, is niet nodig voor de Powerbook

Verwijderd

Slagroom schreef op 09 augustus 2004 @ 19:45:
Zonder ECC, is niet nodig voor de Powerbook
Ik dank u werderom _/-\o_ :>

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 19:40:
[...]

Ok en welke versie kan ik dan het beste nemen? Ik moet pc2700 hebben en van kingston heb je de volgende in de pricewatch:
512MB PC2700 DDR CL2.5 (Kingston) € 87,90 09-08

512MB PC2700 DDR ECC CL2.5 (Kingston ValueRAM) € 90,49 09-08

Maakt dat nog wat uit welke je neemt? iig bedankt voor je vorige reply :)
Let er wel op dat je SO-DIMM modules koopt en geen standaard modules.
Pagina: 1