[Acces] Som functie in formuliervoettekst geeft #FOUT

Pagina: 1
Acties:
  • 677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik heb een formulier gemaakt in Acces, waar precies staat welk bedrijf voor hoeveel heeft besteld.
Als je het formulier opent krijg je alle bestellingen te zijn, maar door middel van het selectiefilter kan je ook maar 1 bedrijf bijvoorbeeld laten zien.

Nu wil ik aan het eind van het formulier optellen hoeveel een bedrijf in totaal heeft besteld en om dit mogelijk te maken heb ik in de formuliervoettekst een vakje gemaakt die dat moet uitrekenen.

In mijn formulier staan de totaalbedragen van een bestelling van een bedrijf in een vak genaamd "Totaal" en als besturingsbron voor mijn vak in de voettekst heb ik =Som([Totaal)]
Het vak met de naam totaal is geen kolom in de database, maar een in het formulier uitgerekende waarde.

Maar als ik dan het formulier open staat er slechts #FOT in het vakje.
Hoe kan dit...en vooral: Hoe los ik dit op?

BVD.

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
([Totaal)]

Kijk 'ns naar de haakjes [ )

Jikra

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Die haakjes heb ik hier per ongeluk fout getypt, maar ze staan goed in Acces, dus dat is het ook niet...iemand anders nog ideeen?

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Je moet iig wat meer info geven over de structuur van je db, ook OS en versies etc. lees de FAQ's en topicstart. Ook ben ik benieuwd naar wat je al hebt geprobeerd (voorbeelden) om te voorkomen dat dit forum een gratis extra personeelslid wordt.

Zoals ik het nu lees open je een formulier (een query) waarin je uit de database een selectie "bestellingen" maakt, eventueel met een selectie daaruit (één bedrijf).

Je "vakje" in de voettekst zou dan een totaaltelling moeten geven van wat? Nu lijkt het erop dat je alle velden "totaal" uit de hele tabel wilt optellen, en niet slechts die uit de selectie. Je zult je toch echt even in de literatuur moeten duiken om de goede syntax op te sporen.

Jikra

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Som([besturingselement]) werkt niet. Wat je wilt kan alleen door in som() de berekening te herhalen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

heb je al geprobeerd om de opdracht =SOM([QUERYNAAM].[KOLOMNAAM]) te gebruiken dit wil ook nog wel ens helpen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat je gewoon moet doen is het aantal records wat op dat moment gefiltert/geselecteerd is laten tonen. Simpel :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Baseer je Report op een query SELECT *, (kolom2 * 4711) AS Totaal FROM Tabel
Nu kan je inde voettekst een veld met =Som([Totaal]) gebruiken.
De Som-functie werkt met kolommen uit de query!
Is je berekening complexer, dan moet je verder zoeken, bv Access Report Sum
Pagina: 1