Toon posts:

Boeken gezocht n.a.v. "Er is.. meer"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Steeds vaker kom ik mezelf tegen en ik heb daarom besloten me wat meer te willen verdiepen in spiritisme, fylosofie, psychologie e.d. Nu zijn de drie genoemde dingen al studies op zich; daarom ben ik ook op zoek naar misschien wat meer algemene boeken over 'dit soort' onderwerpen. Ik kan niet goed omschrijven naar welke boeken ik dan op zoek ben, maar dat komt omdat ik niet weet wat de beste start is, of kan zijn voor mij..

Ik ben in ieder geval op zoek naar een helder geschreven, Nederlands boek (of boeken) en ik wil er de tijd voor nemen om me hier eens in te verdiepen. het moet niet te oppervlakkig zijn, want ik wil er ook zeker wat van leren. Ik noem hierboven 3 onderwerpen, maar de basis van deze drie is wat mij raakt. Laten we zeggen: 'waarom zijn wij hier', of een opmerking als: 'wat is het doel van het leven', dat soort dingen. Wat me erg bezighoud is het gevoel wat besproken wordt in de post: 'Er is... meer?' in Wetenschap & Levensbeschouwing.

Iemand tips over welk boek(en) ik mee zou kunnen beginnen?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kijk eens naar die boeken die ik noemde in het andere draadje, "er is meer" Erg interressant, vind ik.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Omdat je verwees jaa het 'derwish dansen' vroeg ik me af of dat wel voor mij iets zou zijn, maar ik ga eens zoeken, thx.

Nog meer tips iemand..?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-01 05:52

Lordy79

Vastberaden

Ik durf het boek dat ik zou willen adviseren niet eens te noemen in dit topic ;)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Oh, zeg dan gewoon "de Bijbel" (want dat wilde je ;) ). Het punt is dan wel dat je met een aantal vertalingen zit, en onderling gedoe over hoe men een tekst nu moet interpreteren. Ik denk dat ik er zelf niet mee zou beginnen.

Misschien maar eens beginnen met Jostijn Gaarder - De wereld van Sofie (geschiedenis van de filosofie)?

Als je gaat zoeken zou ik het woord spiritisme (dit is het communiceren met de Gene Zijde) even vervangen door spiritualiteit, ik denk dat dat toch iets meer is waar je naar zoekt.

[ Voor 38% gewijzigd door Yoozer op 26-07-2004 22:05 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Stoffel

Engineering the impossible

Je zou eens wat boeken van Piet Vroon kunnen gaan lezen, "De ziel te lijf" en "Kopzorgen" behandelen een groot deel psychologie en ook wel filosofie op een heel heldere manier. Ik raad die twee boeken iedereen aan die hierin geinteresseerd is en wil beginnen met lezen, het leest lekker weg en zijn standpunten liggen me wel.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 11:04:
Steeds vaker kom ik mezelf tegen en ik heb daarom besloten me wat meer te willen verdiepen in spiritisme, fylosofie
Je bedoeld waarschijnlijk spiritualisme? (en het is: filosofie)
Nu zijn de drie genoemde dingen al studies op zich; daarom ben ik ook op zoek naar misschien wat meer algemene boeken over 'dit soort' onderwerpen.
Als de onderwerpen al studies op zich zijn, hoe verwacht je dan dat er algemene boeken over dit soort onderwerpen kunnen bestaan? Je moet al wel enigszins een idee hebben van wat je nu eerst wilt weten. Wil je weten wat grote filosofen hierover gedacht hebben? Wil je weten wat mensen die complete bestaansoplossingen bieden erover te zeggen hebben?
Laten we zeggen: 'waarom zijn wij hier', of een opmerking als: 'wat is het doel van het leven', dat soort dingen.
Wil je antwoorden op die vragen of accepteer je ook de conclusie dat er geen doel is en geen aanwijsbare reden waarom we hier zijn?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Het ligt geheel aan jouw eigen levensgeschiedenis en hoe jij hiermee om bent gegaan. Wat jou nu tot de persoon maakt op het moment en jouw interesses. Wat jij nu omschrijft als een interesse voor spiritualisme, psychologie en filosofie is nogal een erg ruim onderwerp. Zoals jij zelf al aangeeft. Waar liggen jouw precieze interessen op deze gebieden? Op een gelovig vlak? Op een wetenschappelijk vlak?
Filosofie is net zo oud als het begin van de samenleving waar de schrijfkunst werd uitgevonden. Psychologie heeft daarintegen meer tijd nodig gehad om zich te manifesteren.
Spiritualimse laat ik dan even buiten beschouwing in dit rijtje, al is het wel omvattend in het algehele plaatje.
Zoals _-SToFFeL-_ al zei, heeft Piet Vroon leuke boeken rondom psychologie en filosofie. Of je dan weer met zijn standpunten eens bent, is ten tweede. Hij heeft een heldere manier van beschrijven. Een tweede auteur welke ik je zou aan kunnen raden is Desmond Morris.

[ Voor 3% gewijzigd door Tatsu op 27-07-2004 02:37 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Confusion schreef op 27 juli 2004 @ 00:05:
[...]

Je bedoeld waarschijnlijk spiritualisme? (en het is: filosofie)
Ik besef het verschil en ik bedoel eigenlijk beide, maar in deze fase van mijn leven zou ik meer willen weten van spiritualisme.
Als de onderwerpen al studies op zich zijn, hoe verwacht je dan dat er algemene boeken over dit soort onderwerpen kunnen bestaan? Je moet al wel enigszins een idee hebben van wat je nu eerst wilt weten. Wil je weten wat grote filosofen hierover gedacht hebben? Wil je weten wat mensen die complete bestaansoplossingen bieden erover te zeggen hebben?

[...]

Wil je antwoorden op die vragen of accepteer je ook de conclusie dat er geen doel is en geen aanwijsbare reden waarom we hier zijn?
Ik zou het op zich accepteren als er geen doel is en geen aanwijsbare reden waarom we hier zijn. Ik denk zelf daarom dat iedereen zijn eigen doel moet bepalen en/of een manier van leven moet (kan) hanteren. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een manier om vast te stellen hoe ik dit kan aanpakken; hoe kan ik voor mijzelf bepalen wat mijn doel moet zijn. Duidelijker gezegd misschien: waar kan ik me eigenlijk allemaal in verdiepen, wat zijn de mogelijkheden, wat bereik ik met boeken over filosofie en wat met boeken over spiritualisme, psychologie, en misschien ook wel spiritisme.

Ik leef namelijk met heel veel vragen, maar weet vaak niet waar ik het zoeken moet, waar ik mijn 'antwoord' kan vinden. Ik ben misschien ook op zoek naar een samenhang van alles wat in de wereld bestaat; zijn er overeenkomsten in filosofie, psychologie (e.a.); is de benadering totaal verschillend en zijn de doelen anders, OF zijn er toch nog overeenkomsten in alle studies?

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Chris Redfield

De Celestijnse Belofte
Het Tiende Inzicht

Good Book :D

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Een zeer goed boek, autobiografisch ook nog is: Robert M. Pirsig: Zen and the art of motorcycle maintenance.

Hierin wordt ingegaan op de problemen van de oppervlakkigheid van de westerse consumptiemaatschappij en een oplossing aangedragen. Dit alles gebeurt tijdens een lange motorreis door de VS.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 08:45:
[...]

Ik leef namelijk met heel veel vragen, maar weet vaak niet waar ik het zoeken moet, waar ik mijn 'antwoord' kan vinden. Ik ben misschien ook op zoek naar een samenhang van alles wat in de wereld bestaat; zijn er overeenkomsten in filosofie, psychologie (e.a.); is de benadering totaal verschillend en zijn de doelen anders, OF zijn er toch nog overeenkomsten in alle studies?
Wat voor soort vragen?

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op 28 juli 2004 @ 18:22:
[...]

Wat voor soort vragen?
Wat doen we hier met z'n allen op aarde? Waarom wordt ik geboren en waarom ga ik weer dood? Heeft mijn leven zin voor wat dan ook? Wat zou een ultiem doel van de mensheid kunnen, of misschien moeten zijn?

Waarom verander ik steeds van baan? Heb ik wel goed genoeg nagedacht over een doel in mijn leven en zou ik dat niet moeten doen? Als ik dat NIET doe (nadenken over een doel en de zin van het leven) kan ik dan in dit leven gelukkig worden en hoe moet ik dat dan doen?

Dat soort vragen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 07:38:
[...]

Wat doen we hier met z'n allen op aarde? Waarom wordt ik geboren en waarom ga ik weer dood? Heeft mijn leven zin voor wat dan ook? Wat zou een ultiem doel van de mensheid kunnen, of misschien moeten zijn?

Waarom verander ik steeds van baan? Heb ik wel goed genoeg nagedacht over een doel in mijn leven en zou ik dat niet moeten doen? Als ik dat NIET doe (nadenken over een doel en de zin van het leven) kan ik dan in dit leven gelukkig worden en hoe moet ik dat dan doen?

Dat soort vragen.
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 07:38:
[...]

Dat soort vragen.
Ah, de grote vragen. Daar heeft niemand een antwoord op, en de mensen die dat wel claimen zou ik erg wantrouwen. Ik denk zelf dat je je antwoorden, voor zover je die zult vinden niet in boeken vind.

Qua boeken kan ik je niet helpen, alleen die tip van "de wereld van sofie" is wel okee.

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op 29 juli 2004 @ 13:31:
[...]

[...]

Ah, de grote vragen. Daar heeft niemand een antwoord op, en de mensen die dat wel claimen zou ik erg wantrouwen. Ik denk zelf dat je je antwoorden, voor zover je die zult vinden niet in boeken vind.

Qua boeken kan ik je niet helpen, alleen die tip van "de wereld van sofie" is wel okee.
Is iedereen die hier de meest geweldige posts plaats ook zonder antwoorden? Ik heb altijd het idee dat ik de enige ben die niet op de hoogte is 'hoe het moet (mag)'. Ik put ook veel helderheid uit W&L en vind het geweldig, alleen: is er geen raadgeven (boeken o.i.d.) die je tips geven over wat je kan doen om een zo helder mogelijk beeld te krijgen van hoe de weg te bewandelen?

NU ik dit zo schrijf werkt dit als therapie; ik zou misschien geholpen zijn met 'leer jezelf kennen'-boeken... zodat ik daaruit kan bepalen in welke richting (studie) ik me wil verdiepen.
Gladiool:
Kijk eens naar die boeken die ik noemde in het andere draadje, "er is meer" Erg interressant, vind ik.
Ik heb het boek: 'Op zoek naar het wonderbaarlijke' aangeschaft en de eerste bladzijde zijn helder geschreven. Ik duik er is in.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 14:00 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 13:59:
Is iedereen die hier de meest geweldige posts plaats ook zonder antwoorden?
Uiteindelijk wel :).
Ik heb altijd het idee dat ik de enige ben die niet op de hoogte is 'hoe het moet (mag)'. Ik put ook veel helderheid uit W&L en vind het geweldig, alleen: is er geen raadgeven (boeken o.i.d.) die je tips geven over wat je kan doen om een zo helder mogelijk beeld te krijgen van hoe de weg te bewandelen?
Dat maakt niks uit; toen ik hier pas op 't forum kwam en bij W&L binnenstuiterde wist ik ook niet hoe ik de weg moest bewandelen. Wat mij wel heeft geholpen is de manier waarop sommige mensen redeneerden. Je zou dit kunnen zien als een soort eigen conttrolesysteem - een toets waar je zelf van uit kan gaan. Immers; weet niemand het, dan is jouw antwoord niet noodzakelijkerwijs slechter of beter, en dan komt het op de kwaliteit van je 'toets' neer.

Om dit onder de knie te krijgen moet je dus kijken waar je met redeneren allemaal de fout in kan gaan; een zogenaamde drogreden of, in het Engels, een fallacious argument.

Om een hele simpele te nemen:

1) Jan-Peter Balkenende is een eng mannetje.
2) JPB is christen.
3) Het christendom is een enge godsdienst.

Nu heb ik het netjes op een rijtje gezet, en nu is dit ook wel een overduidelijke foute redenering (1 persoon op de miljard is niet representatief), maar je zou het in andere vorm tegen kunnen komen als:

1) Mijn fiets is gejat.
2) De dader was een Marokkaan.
3) Dit is ook bij mijn (vriend/familielid) gebeurd.
4) Allemaal die buitenlanders, eruit ermee! Stelletje criminelen!

Kijk, dan kun je dergelijke dingen ook beoordelen; en je komt erachter waarom iemand zo reageert (en wat er fout aan is) Bij W&L is het denk ik niet veel anders; ik beoordeel (hopelijk) mensen (meestal) op de kwaliteit (overtuigendheid en correctheid) van hun argumenten. Als ik een bewering niet na kan gaan probeer ik deze op te zoeken/te ontrafelen.

Deze toets is misschien teleurstellend in het resultaat dat 'ie voor je teruggeeft, en het is niet zaligmakend (de toets geeft je geen antwoorden). Immers, mooie verhaaltjes die zich vooral baseren op een publiek dat niet hard nadenkt kunnen dan vrij snel opzij gegooid worden. Vette pech als je er eigenlijk op zou tellen na je dood een complete planeet met een gouden paleis en een dagelijkse verse aantrekkelijke bedgenote te krijgen, zolang je je geld maar aan deze of gene sekteleider geeft; "U zweeft, wij vangen!".

Het principe is niet geheel nieuw, en ik denk dat ik de Boeddha wel even mag parafraseren: Believe nothing just because a so-called wise person said it. Believe nothing just because a belief is generally held. Believe nothing just because it is said in ancient books. Believe nothing just because it is said to be of divine origin. Believe nothing just because someone else believes it. Believe only what you yourself test and judge to be true.
NU ik dit zo schrijf werkt dit als therapie; ik zou misschien geholpen zijn met 'leer jezelf kennen'-boeken... zodat ik daaruit kan bepalen in welke richting (studie) ik me wil verdiepen.
Jezelf leren kennen is sowieso een vereiste; je kunt dan wat beter voorkomen dat je een (misschien verkeerde) weg inslaat omdat je de gedachte aantrekkelijk vindt.
Ik heb het boek: 'Op zoek naar het wonderbaarlijke' aangeschaft en de eerste bladzijde zijn helder geschreven. Ik duik er is in.
Dat je verlichting moge vinden :).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op 29 juli 2004 @ 22:39:

..ik denk dat ik de Boeddha wel even mag parafraseren: Believe nothing just because a so-called wise person said it. Believe nothing just because a belief is generally held. Believe nothing just because it is said in ancient books. Believe nothing just because it is said to be of divine origin. Believe nothing just because someone else believes it. Believe only what you yourself test and judge to be true.
Simpel eigenlijk, maar zo waar. Sinds mijn post ben ik al een leerproces doorlopen. In het verleden liet ik mij leiden door anderen en vergat daardoor wat ik zelf wilde. Ik zie nu ook in dat zelfkennis belangrijk is, voor mij persoonlijk biedt dat ook zelfvertrouwen en van daaruit kan ik weer makkelijker beslissingen nemen.
Pagina: 1