Toon posts:

Invoeren barcodesysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn een kleine importeur voor meerdere bedrijven en we willen overstappen op een barcodesysteem. Op het moment worden alle dozen voorzien van handgeschreven stickers. het nieuwe pakket wat wij gebruiken is Accountview. ik heb uiteraard al veel informatie ingewonnen bij EAN, accountview, printerfabrikanten en stickerfabrikanten en wij gaan binnenkort op cursus bij EAN, maar ik wil graag wat onafhankelijke informatie hebben, vandaar dit topic.

Het is de bedoeling dat alle omdozen en colli voorzien worden van:

verplicht
- eigen bedrijfsnaam
- EAN-barcode
- EAN-code (voor-als-de-scanner-ut-niet-doet)
- interne code
- (soms) productcode van klant
- productomschrijving
- variable verkoopprijs
- aantal colli per omdoos (alleen voor omdozen - sticker A)
- aantal producten per colli (alleen voor colli - sticker B )

optioneel
- land van herkomst
- leverancier
- klantcode

wij zijn op het moment in het bezit van een handscanner, een QMS magicolor desklaser 2 en een brother HL-1240 laserprinter

mijn vraag: hoe kunnen we dit het beste gaan aanpakken?
welke printers zouden geschikt zijn voor deze omschakeling en zijn onze huidige printers geschikt voor het printen van barcodes?
wat maakt een printer geschikt voor het printen van barcodes?
kunnen we het beste printen op rol (zebra) of vel (normale printer)? (oa ivm prijs)
welke modules moeten er aangekocht worden bij accountview?
hoe kunnen colli en omdoos het beste gestickerd worden (+ andere logistieke perikelen en vaak onvoorziene valkuilen)?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 16:40 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me handig als je een barcode-printer aanschaft - die dingen zijn gewoon in de handel te krijgen :) Nog een stuk goedkoper als fully fledged laserprinters ook :)
Modules bij accountview kun ej denk ik het beste even bij je leverancier navragen - daar zijn ze voor :)
Maar als ik je zo hoor ben je eerder op zoek naar een apart stickerformaat waarop je meer gegevens kwijt kunt als alleen een barcode. Dan zou je ook met een rapportagetool kunnen werken a la Crystal Reports oid, daar kun je ook stickers me maken, en volgens mij ook barcodes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 21:00
zijn onze huidige printers geschikt voor het printen van barcodes?
Download ff een barcode font en probeer het uit. het zou mij verwonderen mocht jouw printer het niet kunnen uitprinten.
kunnen we het beste printen op rol (zebra) of vel (normale printer)
Een goeie matrix printer (met stikkers op kettingpapier) nog altijd de beste manier voor het printen van etiketten. Je kan namelijk zelf de grootte van de etiketten kiezen (zelf makkelijk wisselen tussen de verschillende groottes). Het grote voordeel tegenover een laserprinter is dat je er niet altijd een A4 blad moet doorjagen.

Matrix printers heb je vanaf €300 maar als je grote oplagen wil printen of in zeer stoffige ruimten wil printen zal je toch naar een iets duurdere moeten kijken. Echte industriële matrix printers kosten al vlug €3000.

Verder raad ik echt aan om een 24 pin dot matrix printer te nemen ipv een 9 pin. Die 24 pin is normalieter rapper in het printen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Antediluvian op 26-07-2004 11:23 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de informatie tot dusver. kleine aanpassing in de eisen: het is natuurlijk alleen de bedoeling dat omdoos met omdoosinformatie bestickerd wordt en colli met colli-informatie :+

het zijn dus 2 verschillende etiketten waar we over praten

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 21:00
Dan ben je weinig met een speciale etiketten/barcode printer want die kan meestal maar 1 formaat aan.

Wij gebruiken hier een EPSON LQ-300+ en printen daarmee 3 verschillende maten etiketten. Het aansturen van de printer gebeurt bij ons wel rechtstreeks vanuit maatsoftware maar er zijn windows drivers beschikbaar.

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 08:51
Je kan elke laserprinter in principe gebruiken met stikker vellen. Zitten wel nadelen aan (je moet bv meerdere stikkers per keer printen) Heb het hier wel gezien dat het wel werkt. Maar het bovengenoemde advies om een barcode printer aan te schaffen is beter, en meestal ook sneller. Deze zijn speciaal bedoeld voor de functie en daardoor makkelijker in gebruik. De instellingen zijn ook beter aan te passen waardoor je dus zelf extra dingen op de stikker kan zetten bv een klantcode.

The ones with the greatest power protect those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Antediluvian schreef op 26 juli 2004 @ 11:19:
[...]
Matrix printers heb je vanaf €300 maar als je grote oplagen wil printen of in zeer stoffige ruimten wil printen zal je toch naar een iets duurdere moeten kijken. Echte industriële matrix printers kosten al vlug €3000.
in de eerste twee maanden zullen er 5000 tot 10000 etiketten geprint moeten worden en daarna gemiddeld zo'n 3000 per maand.

wat is groot?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
iets anders: dat fontje om barcodes te maken, dat is dus ook niet gratis?
http://www.download.com/M...10249099.html?tag=lst-0-1

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 17:47
Nee, die fonts zijn over het algemeen niet gratis.

Bij die aantallen denk ik wel dat het handig is om een labelprinter (thermal printer) aan te schaffen. Maarja, je wil dan ook een backup printer hebben. Dus zou je er misschien al meteen 2 moeten aanschaffen (geldt waarschijnlijk ook voor je andere printers). Anders afhankelijk van hoe lang het ding stil mag staan een x-aantal uren service contractje erop. Zebra en Datamax raad ik persoonlijk af. Of denk ook aan huren ofzo. Hebben vrij veel onderhoud nodig. Ik was altijd wel tevreden over TEC. Met een matrix printer wil je dit echt niet doen. Maar er zijn er nog veel meer natuurlijk.

Laat je goed voorlichten over welke media je nodig hebt bij welke label (papier, kunststof, etc). Kan heel kritisch zijn (juiste samenstelling was/hars ofzo). Je wilt niet dat alles er zo af te vegen is natuurlijk. Labels bestellen kan ook een apart verhaal zijn. Gedeeltelijk voorbedrukt, gedeeltelijk uitgestansd, etc..

Een pakket wat wij gebruikten om labels met barcodes e.d. te printen was CodeSoft, maar dat is volgens mij al gigantisch achterhaald. Nadeel was ook dat die werkte met een dongle en in een groot bedrijf willen ze die wel eens kwijt maken (wil je niet weten). Volgens mij zijn de meeste pakketjes wel te koppelen met een bestaande database of wat dan ook.
Dan ben je weinig met een speciale etiketten/barcode printer want die kan meestal maar 1 formaat aan.
Dit is onzin. Je zit alleen met de maximale breedte van de label die door de doorvoer van zo'n ding kan.

Edit: Zit net te denken dat het misschien met PHP ofzo wel te doen is om barcodes uit te laten printen. Geloof dat ik daar wel eens classes voor heb zien voorbij komen ergens. Maarja, ligt er ook aan hoe er in het bedrijf met IT wordt omgesprongen, wat er al draait, of er handige mannetjes rondlopen op dat gebied, etc, etc. Maar misschien is het iets. Je weet tenslotte maar nooit. Misschien een leuke low-budget oplossing :)

Edit 2: Ahja. Nu ik de laatste post lees weet ik weer wat het grootste nadeel is van stickervellen. Als je realtime een label nodig hebt is het niet te doen:
1. Kijken op welke posities van het vel je nog kunt printen en die kiezen in je software.
2. La open, vel er in. Grote kans dat je 'm er fout in legt als je je er niet heel de dag mee bezig houdt.
3. Printen.
4. La open.
5. Sticker van vel halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tycoontje op 26-07-2004 17:36 ]

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 16:05
Monterey Barcode Creator (http://morovia.com/label/) is een programma speciaal voor barcodes, misschien heb je dr wat aan. succes!!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Deels off-topic maar ik wil je toch even wijzen op het bestaan van kbarcode (eenvoudig via freshmeat.net te vinden) die gewoon Postscript barcodes oplevert.

Omdat je best veel barcodes moet gaan printen vroeg ik me nog af of het series van dezelfde codes zijn (of oplopend) die je op een stapel kan leggen, of dat er 'real-time' een barcode moet worden aangemaakt. In het eerste geval kan je met je huidige setup best uit de voeten. Van kbarcode weet ik dat je vrij eenvoudig uit een database/lijst je formulieren (met barcodes erop dus) kan invullen.

Wat was het formaat van sticker A en B ook weer?

Moet de interne code ook als barcode erop?

Moet het hele label elektronisch leesbaar zijn? Dan kan je denken aan PDF417 of een andere 2D-barcode. Je hoeft nog niet direct in een 2D-scanner ervoor te investeren maar als je nu er al op je labels rekening mee houdt dan hoef je ten eerste later niet de boel aan te passen, en ten tweede kan je met terugwerkende kracht ook oude labels nog lezen.
Pagina: 1