CPU kloksnelheid omlaag bij hoge temp?

Pagina: 1
Acties:

• Wilfred
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2022
Als een Processor hoge temperatuur bereikt of wanneer in een server een Fan kapot gaat, gaat dan automatisch de kloksnelheid omlaag van de processor? Of ligt dat aan welke processor er in de server zit?
Hoe heet deze techniek en waar kan ik er iets over vinden?

Sign of my Time

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat heet clock-throttling en is alleen zo bij Intel Pentiums vanaf de P4 en bij 64-bit AMD Athlon's. Ook Intel Xeons hebben deze feature.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 26-07-2004 10:47 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

dat ligt er aan wat voor processoren je hebt in je server. graag iets meer info dan kunnen we je helpen, al vind ik dit zelf eigenlijk meer een google vraag, ik zou zeggen, google eens naar je processor specificaties of de specificaties van je server.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

De nieuwe PIV's en Xeon's hebben een soort throttling die dan de multiplier verlaagt om de temperatuur op orde te houden, weet niet of AMD dat ook heeft. Maar ik zou zelf even zoeken op throttle dus ;)

edit:
traag 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Turkish op 26-07-2004 10:47 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:50
De niewe abit mobo's hebben ook thermal throttling voor xp,s

Die van mij clockt terug naar 12,5% als ie 70 graden wordt. (abit an7)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 01:44
http://www6.tomshardware.com/cpu/20010917/index.html hier staat ook een leuk verhaaltje over hoe cpu's omgaan met hoge temps :Y)

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 21:35

scorched

Maximum Overdrive

heeft dat terugclocken dan zin, ik bedoel, als je een locked niet gemodde proc hebt, dan heeft het geen zin om je multiplier te verlagen via je mobo (of dat nou automagisch gebeurd of niet) daar de proc zelf bepaald op welke multiplier ie loopt ?!

correct me if im wrong :)

(en ja, unlockte proc is natuurlijk een ander verhaal :D)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De FSB kan toch verlaagd worden? Dan gaat je kloksnelheid omlaag, en dus de energieconsumptie. En als die daalt, daalt ook de temperatuur.

@Nielson hieronder: Dat wist ik niet, weer wat geleerd :)

[ Voor 19% gewijzigd door AtleX op 26-07-2004 11:45 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Met zowel de FSB als de Multiplier gebeurt helemaal niets bij clock throttling. De cpu gebruikt het STOPCLOCK mechanisme om het grootste gedeelte van de cpu stil te zetten, wat resulteerd in een erg gedaalde warmte afgifte.
Pagina: 1