Toon posts:

D70 met 28-80 of 17-70 of 200 ero verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een D70 aanschaffen maar twijfel over de 2 opties welke vaak worden aangeboden namelijk de 28-80 lens (Inc body voor 1070 euro) of de 18-70 lens (inc body voor 1290 euro). Waar zit dat verschil van 200 euro in? Het bereik is toch niet zo extreem verschillend te noemen.

Is het glas van die 18-70 zo veel zuiverder?

Verder heb ik nu al een Nikon F501, met 1 auto focus lens en 1 80-200 Lens (manual focus) kan ik die ook gebruiken?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

afgezien van de kwaliteit is het verschil ECHT wel duidelijk als je er doorheen kijkt hoor :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar als ik de specs van de lenzen bekijk (3.5 tot 4.2 geloof ik) zie ik niet zoveel verschil.

Ofwel is het verschil tussen deze lenzen groot?

Verwijderd

Het is de groothoek! 28 of 18. Ik zou voor de 18 kiezen, zeker als je veel foto's binnenmaakt. Ik heb toen ook een Tamron 28-300 erbij gekocht voor buiten.

http://www.digitallyactiv.../viewrates.asp?lensID=248

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De 18-70 is kwalitatief gezien een heel goede lens voor zijn prijs. Er zijn betere lenzen te krijgen, maar die kunnen minder (hebben minder telebereik) en kosten twee tot drie keer zoveel. De 28-80 is een instaplens van Nikon voor normale SLR-camera's. Het is geen slechte lens, maar is minder snel, heeft geen ingebouwde motor zoals de AF-S 18-70, heeft geen ED-glas, toont iets meer vervorming en heeft een plastic vatting. Het is wel een scherpe en kleurechte lens, net als de AF-S 18-70 trouwens. Je hebt met die lens uiteraard wel geen groothoek meer, want 28x1.5 wordt 42mm. Overzichts foto's binnenshuis of architectuur fotograferen kun je dus vergeten. Ik zou dus echt voor de 18-70mm gaan, maar dat had je eigenlijk ook al kunnen lezen in het grote D70 topic waar deze vraag al verschillende keren is gesteld ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Topicstarter
mmm.. het grootte D70 topic is een paar pagina's lang met niet altijd even zinnige reacties :-) ik ben er niet helemaal aan toe gekomen om alles te lezen eigenlijk... Ik zal het toch nog eens goed doornemen.

bedankt voor de reactie, ik ga nu toch sterker naar die 18-70 richting denken

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Goede keus :)

offtopic:
Tip, als je ?limit=999 achter de url van het topic zet: eg:

code:
1
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/867213?limit=999
offtopic:
dan krijg je pagina's met 999 reacties. Hierna kun je met CTRL-F zoeken :) Nu weet je ook meteen de reden waarom een nieuw deel wordt begonnen als er meer dan 999 reacties in staan ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Ralph Smeets op 26-07-2004 10:40 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Topicstarter
iemand een goede tip waar aan te schaffen? Ik heb de buyersguide doorgenomen maar de levertijd van die internet shops is nu niet echt lekker snel te noemen.

Is er verder nog een goed seizoen voor digitale camera's aan te schaffen, nu zullen wel meer mensen die D70 willen ivm vakantie.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ralph Smeets schreef op 26 juli 2004 @ 08:54:
De 28-80 is ..... Het is geen slechte lens, maar is minder snel, heeft geen ingebouwde motor zoals de AF-S 18-70, heeft geen ED-glas, toont iets meer vervorming en heeft een plastic vatting. Het is wel een scherpe en kleurechte lens,.....
8)7

dan vraag ik me toch af hoe je dan je autofocus functie wilt gebruiken? ik heb in mijn f65 en alle andere nikon camera's nog geen motortje gevonden die de lens kan aansturen....

verder is de 28-80G een prima lens voor analoog, maar verliest het zijn kracht (prijs) door het nadeel van de 1.5 cropfactor van digitaal... ipv 28mm groothoek wordt het een 42mm standaard objectief.

Pas weer de beperkingen van gebrek aan groothoek tegen gekomen. Standpunten die ik normaal gesproken makkelijk beeld vullend krijg met f65 + 28-80 konden met D70+28-300 niet eens benaderd worden.

ontopic: kamera express heeft altijd wel mijn charme, maar soms kan een winkel in de buurt handiger zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door nachtnet op 27-07-2004 00:46 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Dan wordt het hoog tijd voor een Zenitar 16mm f/2.8 Fish Eye! ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

* Floor-is begint spontaan te rillen bij het lezen van "D70+28-300"

Waarom koop je een goede camera met een zo relatief slechte lens? Vind je het niet zonde of wil je gewoon nooit lenzen wisselen en zie je het verschil toch niet?

Bericht hierboven

Verwijderd

die 18-70 schijnt volgens een review in de fotografie een erg goeie lens te zijn waarbij CA bijna tot helemaal niet waarneembaar is. ennu pas ff je topictitel aan er staat 17-70 ipv 18-70.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Floris schreef op 27 juli 2004 @ 01:29:
Waarom koop je een goede camera met een zo relatief slechte lens? Vind je het niet zonde of wil je gewoon nooit lenzen wisselen en zie je het verschil toch niet?
Da's toch standaard? Mooie stereoset met butt-speakertjes ernaast, dikke wagen met el-cheapo bandjes eronder, fancy camera met budget-objectiefje. Mensen denken niet na. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Hillie schreef op 27 juli 2004 @ 16:41:
[...]

Da's toch standaard? Mooie stereoset met butt-speakertjes ernaast, dikke wagen met el-cheapo bandjes eronder, fancy camera met budget-objectiefje. Mensen denken niet na. :)
Ondanks dat ik geen Nikon heb, maar Canon, heb ik wel 2 bodies en nog flink meer geld uitgegeven aan glas. Volgens mij is dat vrij normaal, maar ik zie telkens vaker dat men dat niet helemaal met me eens is. ;)

Het is uiteindelijk het glas dat je weer mee kunt nemen naar een volgende body, tenzij je merk switched of van die EF-S objectieven hebt gehaald. (Of vergelijkbare rommel van een willekeurig ander merk). Vraag ik me toch af: Als je nou een keer met een filmbody rondloopt, wat dan? Dan kan je die lenzen niet gebruiken; of als je een cam koopt met een andere cropfactor: kan je ze ook wel wegsmijten...

offtopic:
LTS Staalbouw (c) Acda&DeMunnik vind ik toffer voor in je sig :P

Bericht hierboven

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb zelf (nog) een ranzig F65'je met daarop ook gewoon een 105/2.8 Micro Nikkor. Objectief wat aardig wat duurder is dan zo'n body'tje. Op termijn nog eens naar een F5, die komen met bosjes op de 2e hands markt. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Ik heb de Nikon D70 ook gekocht als kit met 18-70 lens maar ben niet tevreden over de scherpte van de foto's. Wie helpt?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 12:10:
Ik heb de Nikon D70 ook gekocht als kit met 18-70 lens maar ben niet tevreden over de scherpte van de foto's. Wie helpt?
Zoals je ook in je andere topics hebt kunnen lezen: geef eens wat info! Hier kan toch niemand iets mee?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 12:10:
Hou alsjeblieft op zeg...

Vanwege die loze kick doe ik deze dicht. Ik heb in je laatst geopende topic DUIDELIJK aangegeven waar je moet wezen. Wees dus niet zo hardleers, maar ga daarheen en wees zelf ook duidelijk en doe wat voorwerk.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.