[NEC ND-1100A] beste firmwares? en voor hack naar ND-1300?

Pagina: 1
Acties:

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024

Zien jullie ook door de vele firmwares het ND1100-bos niet meer? 8)7

Dit topic is opgericht om een aantal, bij mij, en waarschijnlijk ook bij een flink aantal mede-tweakers, brandende vragen omtrent de firmware mogelijkheden bij de NEC ND-1100A DVD+R(W) drives, beantwoord te krijgen.

Er zijn al (een flink) aantal topics op dit gebied, maar over het algemeen zijn deze te algemeen van aard en te onoverzichtelijk geworden of reeds gesloten.

Er zijn bij mij de volgende brandende vragen rond de firmwares van de ND-1100A die in de huidige topics voor mij niet duidelijk beantwoord worden.

[1] Wat is de beste firmware voor de ND-1100A met betrekking tot Ripping speed, Compatibiliteit en Regio codes?

[2] Wat is de beste firmware voor de hack van ND-1100A naar ND-1300A? En zijn er dan nog compatibiliteits verschillen met de recente ND-1100A firmwares?

[3] Kan naar een ND-1100A->ND-1300A gehackte drive firmware voor de ND-1300A geschreven worden?

Gelieve hier geen discussies beginnen over hoe de drive geflasht moet worden of zinloze berichten plaatsen die geen betrekking hebben tot de hierboven vermeldde vragen.

De bedoeling is een overzichtelijk topic te krijgen met daarin info en tips over de vele firmware mogelijkheden rond de ND-1100A. Ervaringen mogen ook (graag zelfs) geplaatst worden, maar dan dus alleen als zij betrekking hebben op de hierboven gestelde vragen. Het liefst degelijke feiten dus...

Mijn vraag aan iedereen die hier een post wilt plaatsen is de post te beginnen
met het nummer van de vraag waarop jouw post betrekking heeft!!

bij voorbaat dank ... _/-\o_

Dan nog even een overzichtje van bronnen van firmwares:

Originele firmwares:

http://www.de.nec.de/softwareoverview2.php/id/557

Etna's hacked firmwares (ND-1100A en ND-1300A):

http://etna.rpc1.org/nec

voor een directe link naar Etna's ND-1100A naar ND-1300A hack: klikkerdeklik

Herrie's hacked firmwares (vooral ND-1300A):

http://www.herrie.org

Er zijn inmiddels in dit topic nog meer relevante vragen gesteld over waar je op moet letten bij het kiezen van firmware. Ik zal gerelateerde vragen die door posters van dit topic gesteld zijn (en waarop antwoorden gegeven zijn) hieronder opsommen:

[4] Wat zijn de verschillen tussen de 'Normal (RPC2)', 'Auto Reset (RPC2)' en 'Free (RPC1)' versies van de (gehackte) firmwares?

[ Voor 21% gewijzigd door Doineann op 28-07-2004 17:04 . Reden: vraag 4 toegevoegd... ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 12:59

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Herrie's link had ik al eens eerder gezien, maar die Etna's is een nieuwe voor me.
Wat betekenen eigenlijk:
RPC2 (original), RPC2 (autoreset), RPC1 (free)?

[ Voor 20% gewijzigd door Cow_tipping op 26-07-2004 08:12 ]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Doineann
Cow_tipping schreef op 26 juli 2004 @ 08:11:
Herrie's link had ik al eens eerder gezien, maar die Etna's is een nieuwe voor me.
Wat betekenen eigenlijk:
RPC2 (original), RPC2 (autoreset), RPC1 (free)?
Daarover is dit te vinden op Herrie's FAQ:

What are the differences between the 'Normal (RPC2)', 'Auto Reset (RPC2)' and 'Free (RPC1)' versions?

The Normal (RPC2 = Region Protection Control phase 2) version is suitable for people who don't watch DVD's from outside their region. You can change your region 5 times and then it will be locked to a certain region.

The Auto Reset (RPC2 = Region Protection Control phase 2) version is suitable for everyone. By default no region is set. You'll be prompted to choose the region the first time you insert a DVD with region protection. This version allows you to change your region 5 times upon each reboot of your computer. Very useful for people who watch DVD's from outside their region on a regular base!

The Free 1 = Region Protection Control phase 1) The drive has no internal region protection, but the software controls this. Unfortunately all DVD playback software have this control build in and therefore you need a program like DVD Region Killer

(ik hoop dat het engels geen probleem is)

Dus..., kennelijk is RPC2-autoreset de handigste optie, mits je die kunt vinden.

Als je alleen maar in regio 2 (europa) gekochte DVD's kijkt kan een 'vaste' RPC2 die is ingesteld op regio 2 ook voldoende zijn. Voor welke regio de DVD bestemd is, is te vinden op de achterkant van een originele DVD. DVD's gekocht in Amerika hebben bijvoorbeeld regio 1 ingesteld en kunnen dus niet zonder meer op een regio-2 DVD afgespeeld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Doineann op 26-07-2004 14:41 ]

• Doineann
Niemand een antwoord?

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
Antwoord op vraag [1] en [4]

Ik heb zelf een versie 1.08A erop staan (gemod naar 1300 dus), maar heb in de drie maanden sinds het flashen nog niet de moeite (willen) nemen of het mogelijk is om ook -R/RW te branden.

Waarom deze versie? Omdat deze wat nieuwe media + hogere ripsnelheid + de bitsetting hack ondersteund. De bitsetting hack werd destijds niet door de nieuwere 1.09 en 1.0A versies ondersteund. Later kwam ik er achter dat de originele firmware standaard het booktype op DVD-ROM zet dus daarvoor hoef je niet te flashen! Wel is het prettig dat je met deze firmware oneindig een nieuwe regio kan kiezen.

Al met al zou ik dus alleen maar upgraden als je media problemen hebt of iets sneller wil kunnen rippen. Tot nu toe heb ik ca. 130 DVDs gebrand, waarvan de laatste 50 met nieuwe firmware. Geen mislukte DVDs (voor of na flashen) en ook geen merkbaar verschil in kwaliteit. Wel gebruik ik meestal kwaliteitsmedia, meestal RICOHJPNR01 (Ricoh en Philips). Ook heb ik in het begin en voor minder belangrijke dingen wel goedkopere media gebruikt, dit was telkens MPOMEDIAxxx.

Over regio's: RPC-2 met oneindig vaak instellen is het meest geschikt om iedere DVD te kunnen rippen.

[ Voor 11% gewijzigd door mawashigeri op 28-07-2004 13:29 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Doineann
mawashigeri schreef op 28 juli 2004 @ 13:26:
[...]
Waar heb je die versie 1.08A vandaan, als ik vragen mag? Van Etna's site? Daar staan nu 1.08B en 1.0A als firmwares voor de ND1100 naar ND1300 hack. Nog enige tips over deze versies en het verschil ertussen...??

Dus als ik het goed begrijp biedt jouw versie 1.08a (van Etna's site neem ik aan?) op zich de meeste mogelijkheden: meer mediaonderteuning, snel rippen, bitsetting, beperkt -R/-RW schrijven, RPC2 autoreset!! Ik heb Etna's versie 1.09 hack naar ND1300, die er een tijd terug op stond... Toevallig iemand enig idee wat het verschil met 1.08A en 1.08B is?

Mijn prioriteiten liggen bij goede mediaondersteuning (weining brandproblemen) en verder is het handig veel van de andere hierbovengenoemde mogelijkheden te hebben..

i.i.g. bedankt voor de inzichtvolle reaktie!

• Doineann
mawashigeri schreef op 28 juli 2004 @ 13:26:
[...]
Hoe zit het met branden van CD-R(W)'s daar ook geen problemen mee?

[ Voor 202% gewijzigd door Doineann op 28-07-2004 17:10 ]

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb alle hacks maar links laten liggen en gewoon de 'nieuwe' officiele 1.A3 geflashed. Support voor nieuwere media, booktype dvd-rom en acceptabele leessnelheid. Wat wil je nog meer....

• Doineann
echt niemand met wat info?

Pagina: 1