[linux] Waarom werken i686 programma's niet?

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Hallo!

Ik heb een Pentium II 350 met 128mb geheugen met Mandrake 7.2 erop. Mandrake 7.2 is helemaal gecompiled voor i586.

Het probleem is dat elk programma dat ik voor i686 compile niet werkt. Alles wat ik voor i586 compile werkt wel.

-Heb ik misschien een i686 kernel nodig om i686 progjes te gebruiken?
-Bij het opstarten zegt ie het volgende:
...
pII_mxx : 779.907 MB/sec
p5_mxx : 818.769 MB/sec
...
using fastest function: p5_mmx : 818.769 MB/sec

Heeft dit er misschien iets mee te maken dat ie als i586 werkt ofzo?

Hopelijk weet iemand wat het probleem kan zijn.

Bedankt voor jullie hulp :)

Verwijderd

Hmmz, sorry ik denk dat ik je probleem snap; alleen weet ik er geen antwoord op.

Ik gebruik Debian als distro, en het eerste wat ik meestal doe als ik een nieuwe installatie heb gedaan; is meteen een nieuwe kernel compilen. Als je die een beetje leuk customized dan heb je daarna een systeem wat is uitgebalanceerd op je hardware.

Dus mijn tip is eigenlijk; Haal ff een nieuwe kernel (of een ouwe) op ftp.kernel.org compile em. (geconfiged voor i686) En kijk of je dan nog steeds problemen hebt.

Je kunt gewoon de nieuwe kernel naast je ouwe laten staan, en het enige dat kan gebeuren is dat je systeem erop vooruit gaat als het goed is. :)

• Pc123
Eigenlijk ben ik wel tevreden met hoe m'n linux systeempje nu werkt en ik heb al een hoop modules in de kernel zitten dus heb ik eigenlijk niet zo'n zin in om een nieuwe kernel te gaan compilen, dat doe ik wel als de 2.4.0 er is :9

Maar is het dus zo dat een i686 programma niet werkt op een i586 kernel of denk jij dat maar weet je het niet zeker omdat je toch altijd een i686 kernel draait?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het zou best aan je kernel kunnen liggen ja, maar waarom optimize je die niet gewoon voor i686. Het kan ook zijn dat die programma's niet werken omdat je ze teveel probeert te optimaliseren (-O9 geeft bijvoorbeeld best vaak foutmeldingen).
Die getalletjes in het begin zijn bepaalde snelheidsmetingen van verschillende algoritmes voor (ik dacht) Software RAID, dat zal het dus niet zijn.

• Pc123
Die getalletjes hebben daar dus niks mee te maken, er staan daar inderdaad ook iets van raid bij zag ik net. Aan het optimizen ligt het niet, ik gebruik -O2 maar als ik hem voor i586 compile gaat het wel goed. Maar ik begrijp dat het waarschijnlijk aan de i586 kernel ligt, nou ja dan doe ik het nog maar eventjes met voo i586 gecompilede progjes en ga ik de kernel voor i686 compilen als de 2.4.0 er is. Die komt er heel snel aan dus anders zit ik een hoop werk voor niks te doen.

Als nog iemand andere tips/ideeen heeft hoor ik die graag

• Bigs
  • Niet online
Kernel recompilen voor i686 is toch kleine moeite?

• Pc123
Maar dan moet ik toch ook alle modules opnieuw gaan doen?

• Bigs
  • Niet online
Ja en?

• Pc123
Daar heb ik er nogal een aantal van en daarom wacht ik even tot de 2.4.

• Bigs
  • Niet online
Gaat toch automatisch?
(make modules ; make modules_install)

Naja, dan moet je het zelf maar weten.

• Pc123
Automatisch?

Ik moet bijvoorbeeld de scanner, de geluidskaart enz allemaal een voor een compilen. Het is inderdaad niet super veel werk maar je bent er toch wel even mee bezig en de kernel 2.4 komt hopelijk dit jaar nog uit. Of niet? Is er alweer vertraging :'( ?

Verwijderd

Ik snap je ff niet....:?
Je vraagt om een oplossing .
Die word gegeven!!
Dan nu word het je te moeilijk of te lastig ?
Een kernel compileren en als het fout gaat.
Nouja en, je heb de oude kernel toch nog.
Die kun je altijd nog opstarten 8-)

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Je compileert al die modules toch niet allemaal appart?
Je configureert toch eerste gewoon je kernel met "make menuconfig" of "make xconfig" en je kiest dan alles wat je wel en niet wilt. Je moet dan om de modules te compileren alleen maar "make modules" intikken en om ze te installeren "make install_modules" (of zoiets). Vervolgens wacht je even.
Is dat zoveel werk???

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Wat hij probeert te zeggen is dat hij een hoop losse proggies heeft die een kernel-module aanmaken. Net zoiets als de NVIDIA-drivers. Die moet je ook LOS compilen. Als je daar een stuk of wat van hebt, dan ben je best FF bezig.

Het ligt trouwens NIET aan je kernel. Een i686 programma werkt nog steeds onder een i586 kernel. Misschien werkt je hardware niet goed. Zet je compu eens op failsafe-mode. Dus je geheugen langzaam en je HD-adresseer-zooi op NIET-geavanceerd. Vaak worden er geavanceerde mogelijkheden gebruikt bij het optimizen van een kernel en de kans is dan dat dat fouten van je hardware blootlegt.

Ik weet mij te herinneren dat een vriend van me een kernel i686 perfect had draaien, maar dat een nieuwere versie niet stabiel te krijgen was. Probleem bleek te zijn dat zijn CPU niet stabiel was, maar dat kwam pas aan het daglicht bij het gebruik van bepaalde functies. Die werden dus pas gebruikt bij de nieuwe kernel. Ik zou dus ff wat gaan tweaken aan je harde waren.

• Pc123
mm, m'n k heb een pentium II 350@350, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

k heb wel wat hard disk optimaliseerders aan staan, zou dat t kunnen zijn, maar ja die zet ik toch nie uit, want volgens mij haal ik daar meer snelheids winst uit dan i686 compile. :)

Verwijderd

je wilt niet geholpen worden he iedereen draagt iets aan je wilt niet omdat mischien je machine trager wordt,|:(

Verwijderd

Op maandag 25 december 2000 21:39 schreef Pc123 het volgende:
[..]
Het probleem is dat elk programma dat ik voor i686 compile niet werkt. Alles wat ik voor i586 compile werkt wel.
[..]
Wat is er precies aan de hand dan?
a) De compiler geeft errors tijdens het compilen.
b) Het programma compileert foutloos, maar crashed als je het start.
c) Welke opties geef je precies aan de compiler mee?

Als je zoals ik vermoed hebt gecompileerd met optie -mcpu=i686 dan verwondert het me niks dat er fouten komen... Als ik bij mijn gcc (2.95.2) "gcc -v --help | less" doe, kom ik die optie namelijk nergens tegen. De -mcpu=pentiumpro optie vind ik wel...

• Pc123
Ik gebruik -march=i686 en dat commando werkt perfect, staat in de handleiding op gcc.gnu.org. Soms compiled ie wel en dan start het programma niet, soms krijgt ie "undefined reference error" tijdens het uitvoeren van een makefile. Ik krijg gewoon niks aan de praat op i686, op i586 werkt alles perfect. Je moet me goed bergrijpen, ik doe dit voor de snelheidswinst dus als de hd optimalisaties uit zouden moeten gaat ie alleen maar trager en dat wil ik dus niet. Ik heb zoals ik al eerder zei een pentium II 350 met 128 mb geheugen die altijd perfect werkt. De programma die ik probeer te compilen zijn meestal vrij ingewikkelde dingen, qt, mesa etc. Zou het probleem niet kunnen zijn dat de rest wel i586 gecompiled is en dat ie daar niet helemaal goed mee samenwerkt ofzo?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Neehee. 386, 486, 586 en 686 spullen kunnen vrolijk naast elkaar werken.
Ik zou zeggen, test het ff met die optimalisaties uit. Anders weet je het nooit he? Je kunt wel gaan gissen, maar als je niet test kom je d'r nooit uit.

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 21:20 schreef Pc123 het volgende:
Ik gebruik -march=i686 en dat commando werkt perfect, staat in de handleiding op gcc.gnu.org
Ok...
http://gcc.gnu.org/onlinedocs/:
Please note that this documentation refers to current development. Some information may not be applicable to any existing release.
Van pagina 1 van de manual...

Je zou het toch iig. eens kunnen proberen met opties die wel zeker werken?

Verwijderd

iemand ook ervaring met *bsd compiling van een kernel , mijn box hangt elke keer als ik een kernel bak , ook als ik bijvoorbeeld alleen pcspeakers disable

• Pc123
Het probleem was toch de programma's die ik probeerde te compilen. Ik heb net een eenvoudig gamepje gecompiled met -march=i686 en het werkt perfect en het gaat een stuk sneller dan eerst :)
Pagina: 1