Stereotomy schreef op 26 juli 2004 @ 00:05:
Ik denk ook dat je het best voor een standalone GPS kunt gaan die all-weather en rugged is. Een PDA is te fragiel voor fietstochten waar soms een hoosbui je kan overvallen.
Dat soort problemen zijn wel te ondervangen (hoosbuien).
For instance... zet zo'n PDA in m'n GoT-mobiel en hoosbuien deren hem echt niet.
Verder zijn er ook vast leuke regenbestendige hoesjes te koop (waarin je PDA'tje natuurlijk ook droog blijft

)
Maar qua trillingen schijnt hij inderdaad te fragiel zijn. Hoewel ik ook dat enigszins relativeer gezien er ook een enorme verscheidenheid aan (lig)fietsen is. Ook de vering (en dus de mate van doorgeven van trillingen) verschilt nogal. Een goede velomobiel (zwaardere 3-wiels ligfiets met stroomlijn en in de meeste gevallen vering op alle wielen) zal bijvoorbeeld weer wat gunstiger uitvallen en minder trillingen doorgeven schat ik zo in.
Ik neem aan dat je gewoon wil navigeren zonder poespas. Je kunt dan proberen bijvoorbeeld een oude Palm III te nemen, die *weken* meegaat op 1 setje batterijen (ha, probeer dat eens met de huidige PDA's) met een zwart wit scherm. Vergeet niet dat je met Tomtom heel veel fietspaden in de natuur gewoon niet hebt, dus ik denk dat je al snel aangewezen bent op andere software. Ik denk ook niet dat je een 65k kleuren hogeresolutie beeldscherm en spraakgestuurde richtingaanwijzingen moet ambieren. Dat doe je maar mooi in je auto.
Waarom niet? Ook Garmin heeft leuke spraakgestuurde apparaten hoor

Simpele, stevige navigatie in de vorm van een dedicated all weather GPS apparaat van bijv. Garmin of een el- cheapo zwart wit Palm lijkt me het verstandigst.
Stereotomy schreef op 26 juli 2004 @ 00:06:
btw, op de Palmclub lopen wat threadjes over GPS op de fiets of snorscooter: veel mensen hebben het geprobeerd maar zijn er toch vanaf gestapt. Te fragiel of omslachtig. Dus waarom het (fiets-)wiel opnieuw uitvinden....
Nja, een PDA en een dedicated GPS-geval hebben toch echt wel genoeg verschillen om maar niet over 'opnieuwe het wiel uitvinden' te spreken.
Een PDA met GPS en een Garmin verschillen niet zo gek veel in prijs. Persoonlijk trekt een PDA mij dan ook aanzienlijk meer vanwege de multifunctionaliteit. Alleen de regenbestendigheid en de 'ophanging' zijn 2 punten van aandacht... en op dat gebied kan het wiel nog best uitgevonden en/of verbeterd worden.
Overigens: als het gaat om de fietspaden... Persoonlijk zou ik hem puur gebruiken voor 'directe' routes die dus grotendeels gewoon langs normale wegen gaan. En op veel plekken geldt dat waar auto's mogen rijden, ook fietsen mogen rijden (al dan niet door fietspaden). Alleen autosnelwegen wordt natuurlijk een probleem en sommige autowegen. Maar het leuke aan TOMTOM is natuurlijk ook dat hij zelf een alternatieve route oppikt op het moment dat jij noodgedwongen besluit om maar niet de snelweg op te rijden maar naar een nabij gelegen dorp fietst die redelijk op de route ligt.