Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

welke pda heeft langste gebruikstijd (1 keer laden)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een pda waarbij de batterij lang mee gaat na 1 keer laden. Ik wil deze pda gebruiken als gps systeem op de fiets. Omdat het op de fiets niet mogelijk is om de batterij op te laden moet deze lang mee gaan en het liefst ook nog verwisselbaar zijn.

Zelf ben ik na wat zoeken uitgekomen op de asus a716. omdat deze lang mee gaat op de standaard batt. en ook nog een extra batt. is van 3000mah. En deze dan in combinatie met een BT gps. En als software wil ik een programma gebruiken waar je zelf routes mee kunt plannen op gedetaileerde(gescande) kaarten.

Is dit een goeie keuze en zijn er ook nog andere pda's die lang mee gaan op 1 keer laden?

En heeft iemand enig idee over hoe lang een pda het uithoud met BT gps zonder op te laden?

thx, Uipko

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou een CF of SD gps kaartje gebruiken dan, BT verbruikt redelijk wat stroom en dat is in dit geval niet handig.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 22:57:
Ik ben opzoek naar een pda waarbij de batterij lang mee gaat na 1 keer laden. Ik wil deze pda gebruiken als gps systeem op de fiets. Omdat het op de fiets niet mogelijk is om de batterij op te laden moet deze lang mee gaan en het liefst ook nog verwisselbaar zijn.
Ook al eens gedacht aan een dynamo? Met een goede naafdynamo van bijvoorbeeld het merk SON denk ik dat je je PDA netjes op accuspanning kan houden. Een naafdynamo heeft in vergelijking met een normale wieldynamo maar weinig weerstand EN is ook nog eens betrouwbaar.
Het is maar een idee.

Maar verder: het schijnt dat PDA's nou niet echt gesteld zijn op de trillingen die hij krijgt van een fiets.

Ik ben ligfietser en ook geïnteresseerd in navigatiesystemen. Ook ik had het idee om een PDA in te bouwen met TOMTOM erop. Maar dit werd mij afgeraden en een Garmin-toestel te kopen. Nu ben ik dus NIET van plan om het tweede te doen; ik ga dan liever op zoek naar een manier om een PDA zo trillingsvrij mogelijk te monteren. Maar ik waarschuw je even. Geen ervaring van mij dus!

Wellicht wat offtopic maar denk ik wel interessant voor je.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat programma werkt zeker enkel op Pocket PC's?

Volgens mij zit je wel goed met zo'n extra batterij, veel meer zul je op een gewone consumenten-PDA toch niet snel krijgen, aangezien een PDA instant aan/uit kan kun je hem gewoon het grootste gedeelte van de tijd uit zetten, wat beteknt dat als je een hele dag fietst je de PDA nog geen uur aan zou moeten hebben.

Je GPS ontvanger heeft trouwens ook een batterij nodig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik weet niet precies wat voor soort navigatie je wil gaan doen, maar voor op de fiets lijkt me een standalone GPS ontvanger beter geschikt. Kijk bijvoorbeeld eens bij Garmin naar de beschikbare modellen. Als voorbeeld de GPSMap60C of GPSMap76C: Volledig waterdicht (IPX7) en erg robuust, werkt 30 uur op 2 (oplaadbare) penlites.
Zelf heb ik de veel oudere GPS 12, zonder ingebouwde kaart, die nog zeer regelmatig wordt gebruikt in de auto, op de fiets en te voet. De coördinaten van eventuele routepunten zet ik er handmatig in vanuit bijvoorbeeld Route66 of AutorouteExpress.

[rml][ GPS] Welk pakket voor zo'n 600 euro's [ NIET EURI][/rml]
gps met pocketpc op fiets en auto
[rml][ Fiets] Niet genoeg ruimte op stuur voor alle gadgets[/rml]
GPS

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 25-07-2004 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Sick Nick: is het niet zo dat bij een cf gps de gps zelf ook gebruik maakt van de pda batt. bij een BT gps zit de batt in de gps dus extra batt power. deze combi leek mij langer mee te gaan dan de cf gps... maar dat weet ik dus niet zeker

@WFvN: Ik ben ook een ligfietser ;) volgens mij heb ik jouw ik wel eens voor bij zien komen op de ligfiets.net mailing list. En ook het gps onderwerp.. Een son naafdynamo is misschien niet eens z'n gek idee als de batt. toch te beperkt is.

@ Johnny: Ik heb z'n programma gevonden voor ppc maar niet echt gezocht voor palm... weet dus niet zeker of daar ook zulke software voor is. Zijn er pda's met palmOS die veel langer mee gaan dan ppc's? dan is dat misschien ook nog een mogelijkheid die ik niet bekeken heb. Het uit en aan zetten is geen optie ik wil namelijk ook de snelheid en afstand bijhouden.

@ henk007: Ik weet dat er veel stand-alone gps apparaten zijn. Daar heb ik ook al naar gekeken. Maar een ppc/palm lijkt me leuker omdat ik die ook makkelijk in de auto kan gebruiken en omdat je er ook nog eens wat anders mee kan doen. De garmin GPS'n met kleuren scherm zitten al snel rond de 600 euro daar voor heb je ook een leuke pda en gps module

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 23:24:
@WFvN: Ik ben ook een ligfietser ;) volgens mij heb ik jouw ik wel eens voor bij zien komen op de ligfiets.net mailing list. En ook het gps onderwerp.. Een son naafdynamo is misschien niet eens z'n gek idee als de batt. toch te beperkt is.
Damn... denk ik hier een vracht stoer te zijn door die dingen te vertellen.... :+

Maar een SON kan ik je echt aanbevelen. Kost wat maar dan heb je ook wat...

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik denk ook dat je het best voor een standalone GPS kunt gaan die all-weather en rugged is. Een PDA is te fragiel voor fietstochten waar soms een hoosbui je kan overvallen.

Ik neem aan dat je gewoon wil navigeren zonder poespas. Je kunt dan proberen bijvoorbeeld een oude Palm III te nemen, die *weken* meegaat op 1 setje batterijen (ha, probeer dat eens met de huidige PDA's) met een zwart wit scherm. Vergeet niet dat je met Tomtom heel veel fietspaden in de natuur gewoon niet hebt, dus ik denk dat je al snel aangewezen bent op andere software. Ik denk ook niet dat je een 65k kleuren hogeresolutie beeldscherm en spraakgestuurde richtingaanwijzingen moet ambieren. Dat doe je maar mooi in je auto. Simpele, stevige navigatie in de vorm van een dedicated all weather GPS apparaat van bijv. Garmin of een el- cheapo zwart wit Palm lijkt me het verstandigst.

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

btw, op de Palmclub lopen wat threadjes over GPS op de fiets of snorscooter: veel mensen hebben het geprobeerd maar zijn er toch vanaf gestapt. Te fragiel of omslachtig. Dus waarom het (fiets-)wiel opnieuw uitvinden....

Alors.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Stereotomy schreef op 26 juli 2004 @ 00:05:
Ik denk ook dat je het best voor een standalone GPS kunt gaan die all-weather en rugged is. Een PDA is te fragiel voor fietstochten waar soms een hoosbui je kan overvallen.
Dat soort problemen zijn wel te ondervangen (hoosbuien).
For instance... zet zo'n PDA in m'n GoT-mobiel en hoosbuien deren hem echt niet.
Verder zijn er ook vast leuke regenbestendige hoesjes te koop (waarin je PDA'tje natuurlijk ook droog blijft :+ )

Maar qua trillingen schijnt hij inderdaad te fragiel zijn. Hoewel ik ook dat enigszins relativeer gezien er ook een enorme verscheidenheid aan (lig)fietsen is. Ook de vering (en dus de mate van doorgeven van trillingen) verschilt nogal. Een goede velomobiel (zwaardere 3-wiels ligfiets met stroomlijn en in de meeste gevallen vering op alle wielen) zal bijvoorbeeld weer wat gunstiger uitvallen en minder trillingen doorgeven schat ik zo in.
Ik neem aan dat je gewoon wil navigeren zonder poespas. Je kunt dan proberen bijvoorbeeld een oude Palm III te nemen, die *weken* meegaat op 1 setje batterijen (ha, probeer dat eens met de huidige PDA's) met een zwart wit scherm. Vergeet niet dat je met Tomtom heel veel fietspaden in de natuur gewoon niet hebt, dus ik denk dat je al snel aangewezen bent op andere software. Ik denk ook niet dat je een 65k kleuren hogeresolutie beeldscherm en spraakgestuurde richtingaanwijzingen moet ambieren. Dat doe je maar mooi in je auto.
Waarom niet? Ook Garmin heeft leuke spraakgestuurde apparaten hoor :)
Simpele, stevige navigatie in de vorm van een dedicated all weather GPS apparaat van bijv. Garmin of een el- cheapo zwart wit Palm lijkt me het verstandigst.
Stereotomy schreef op 26 juli 2004 @ 00:06:
btw, op de Palmclub lopen wat threadjes over GPS op de fiets of snorscooter: veel mensen hebben het geprobeerd maar zijn er toch vanaf gestapt. Te fragiel of omslachtig. Dus waarom het (fiets-)wiel opnieuw uitvinden....
Nja, een PDA en een dedicated GPS-geval hebben toch echt wel genoeg verschillen om maar niet over 'opnieuwe het wiel uitvinden' te spreken.

Een PDA met GPS en een Garmin verschillen niet zo gek veel in prijs. Persoonlijk trekt een PDA mij dan ook aanzienlijk meer vanwege de multifunctionaliteit. Alleen de regenbestendigheid en de 'ophanging' zijn 2 punten van aandacht... en op dat gebied kan het wiel nog best uitgevonden en/of verbeterd worden.

Overigens: als het gaat om de fietspaden... Persoonlijk zou ik hem puur gebruiken voor 'directe' routes die dus grotendeels gewoon langs normale wegen gaan. En op veel plekken geldt dat waar auto's mogen rijden, ook fietsen mogen rijden (al dan niet door fietspaden). Alleen autosnelwegen wordt natuurlijk een probleem en sommige autowegen. Maar het leuke aan TOMTOM is natuurlijk ook dat hij zelf een alternatieve route oppikt op het moment dat jij noodgedwongen besluit om maar niet de snelweg op te rijden maar naar een nabij gelegen dorp fietst die redelijk op de route ligt.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Niet om reclame te maken of de discussie verder te verwarren, maar Garmin heeft ook een PalmOS based PDA met geïntegreerde GPS in het assortiment: de iQue 3600. Niet waterdicht en shockproof, maar geen losse GPS ontvanger nodig.
Voordeel is dat je deze ook als 'gewone GPS' kan gebruiken als je buiten het bereik van het kaartmateriaal bent. Een TomTom bijvoorbeeld zwijgt dan in alle talen.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

@ WFvN: Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar staar je je dan ook niet te blind op Tomtom. :) Bijvoorbeeld Mapsonic is veel geschikter om ermee te wandelen, en ik kan me voorstellen dat dat ook makkelijker is op de fiets. Veel mensen staren zich blind op Tomtom omdat iedereen het daarover heeft - een beetje het Canon digicam effect.

En over het wiel opnieuw uitvinden gesproken, misschien drukte ik me een beetje ongelukkig uit: ik had het erover dat veel mensen op de snorscooter of fiets hun PDA hebben proberen te monteren en dat was allemaal niet zo goed bevallen. Ze zijn tenslotte nooit gemaakt voor dat doel waarbij auto-navigatie uiteraard nog wel gaat.

Als het jou wel lukt om een PDA goed op een fiets te monteren en er blij mee kan rijden, ben je uiteraard welkom om het even op http://www.palmclub.nl/forums te melden. :D

[ Voor 44% gewijzigd door Stereotomy op 26-07-2004 11:10 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Die garmin pda heb ik ook gezien naar die is behoorlijk aan de prijs en bied niet echt veel voordelen volgens mij. Ook heef garmin een cf gps die op basis van de zelfde software als de andere garmin gps'n. Maarja die is ook behoorlijk aan de prijs

SteroeTommy grappig dat jij over blind staren op tomtom begint... ik geef in de org post aan dat ik andere software wil gebruiken... juist omdat tomtom en alle ander automatische routeplanners geen gebruik maken van fietspaden. Op de fiets / lopend moet je zelf een route plannen. Er zijn op het moment geen kaarten die automatisch routeplannen voor fietspaden onder steunen.

Ik ben juist op zoek naar een pda omdat ik dan ook met tomtom in de auto kan gebruiken. En op de bank als tv gids etc. dat kan niet met een garmin gps. Plus dat je verschillende programma's kan gebruiken met een garmin zit je aan hun software vast

Niet iedereen is ontevreden met een ppc op de fiets:
http://www.pocketpc-club.nl/content.php?id=1065
http://www.fietsen.123.nl/gpsmetpocketpc.htm

Het moeilijkste is de geschikte software te vinden, volgens mij moet je gewoon 2 a 3 verschillende software pakketten gebruiken voor de verschillende toe passingen...direct naar een adres = TomTom (kan je ook instellen om niet de snelweg te nemen) en voor een leuke fiets route een garmin achtig programma.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

SteroeTommy grappig dat jij over blind staren op tomtom begint... ik geef in de org post aan dat ik andere software wil gebruiken...
Ik had het dan ook niet over jou, ik was het met jou eens. :{

;)
Er zijn op het moment geen kaarten die automatisch routeplannen voor fietspaden onder steunen.
Je kunt Pathaway op de Palm gebruiken. Als je bij de VVV wat goede fietskaarten scoopt en in een scanner kunt inscannen, kun je die gebruiken om routes op te plannen.

Ik blijf erbij dat een goedkope stand alone garmin voor de fiets en een mid-geprijsde stand alone PDA (zoals de Tungsten|E of de Sony Clié TJ35) in mijn ogen een beter alternatief is dan een draadloze GPS muis + PDA op de fiets. Maar ik ben benieuwd of ik uiteindelijk van het tegendeel overtuigd kan worden, dus sla je slag! :D

[ Voor 65% gewijzigd door Stereotomy op 26-07-2004 11:46 ]

Alors.

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2021
waarom niet een mitac mio 168 met ingebouwde gps of eentje van yakumo, er zijn modellen genoeg, wel niet zo uithoudingsvermogen als de asus, maar een extra accu van 1500 mah erbij en je kan aan de gang.... nadeel van deze apparaten is dat het geen uitblinkers zijn kwa specs

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Stereotomy schreef op 26 juli 2004 @ 11:04:
@ WFvN: Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar staar je je dan ook niet te blind op Tomtom. :) Bijvoorbeeld Mapsonic is veel geschikter om ermee te wandelen, en ik kan me voorstellen dat dat ook makkelijker is op de fiets.
Nja, echt georiënteerd heb ik me nog niet. En van programma's weet ik dus al helemaal geen bal. Maar daarbij komt natuurlijk wel bij dat ALS er meerdere programma's zijn; voor auto/fiets/te voet etc, is een PDA wel een stuk veelzijdiger toch?

Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Bovendien zal het kopen van navigatie-meuk er voorlopig niet van komen waarschijnlijk omdat ik een nieuwe fiets besteld heb.... en daarvoor moet ik toch echt even flink sparen.
Veel mensen staren zich blind op Tomtom omdat iedereen het daarover heeft - een beetje het Canon digicam effect.
Héé.... geen vieze woorden over Canon he? :P

* WFvN heeft eerst een Fuji gehad en heeft nu 2 Canons... Canon is zeker níet het slechtste merk maar ook niet per definitie de beste inderdaad. Desondanks adviseer ik wel vrij snel naar een Canon. Eerder dan een Fuji (hoewel de camera die ik had gewoon goed deed en geweldig in de hand lag... alleen was de accu niet echt goed te noemen)
En over het wiel opnieuw uitvinden gesproken, misschien drukte ik me een beetje ongelukkig uit: ik had het erover dat veel mensen op de snorscooter of fiets hun PDA hebben proberen te monteren en dat was allemaal niet zo goed bevallen. Ze zijn tenslotte nooit gemaakt voor dat doel waarbij auto-navigatie uiteraard nog wel gaat.
Ik ben razend benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid van Garmins.... en dan heb ik het over de Garmins met kaarten en routeplanning. Is het vergelijkbaar met Tomtom (want dat werkt easy). Het pielen met coördinaten zie ik niet echt zitten bijvoorbeeld. Ook -tig waypoints instellen is ook niet een favoriete bezigheid van me schat ik zo in.
Als het jou wel lukt om een PDA goed op een fiets te monteren en er blij mee kan rijden, ben je uiteraard welkom om het even op http://www.palmclub.nl/forums te melden. :D
Alleen zijn mijn fietsen verre van standaard.... en zodoende niet echt te vergelijken denk ik en zeker geen toonbeeld voor andere fietsers als het WEL lukt.

Maar misschien eerst maar eens die nieuwe fiets ontvangen en in tussentijd flink gaan oriënteren op zowel Garmins als PDA's

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

http://www.palmclub.nl/reviews/handhelds/garmin/ique3600/
Heb je hier dan in ieder geval je eerste review van de Garmin Ique 3600: pda met gps (of gps met pda, hoe je het bekijken wilt).

Valt er niet met dynamo een of ander schakelingetje te maken waardoor je er een soort van sigarettenoplader van maakt voor de pda?
Pagina: 1