[XP] Okipage 14i/n netwerkprinter werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Sinds een jaar heb ik een Okipage 14i/n (zo'n Oki ledprinter) aan mijn netwerk. Gewoon op de standaardmanier zoals ik al jaren netwerkprinters gebruik geinstalleerd: nieuwe poort aangemaakt van het zojuist op de printer ingestelde ip adres, driver installeren, printer aan de ip-poort verbinden, klaar.

Het leek ook al die tijd prima te werken, maar ik ben er de afgelopen weken achtergekomen dat dat voornamelijk kwam doordat ik thuis zelf niet veel meer dan een pagina of 5 uitprint :X Mijn vrouw is nu aan haar scriptie bezig en het wordt plotseling toch wel een groot probleem dat de printer er mee kapt na een X aantal pagina's!

Het is me geheel onduidelijk waar het aan ligt. Als ik de printer via USB gebruik, is er geen probleem, alleen via het netwerk. Het maakt vrijwel niet uit hoe ik de printer vanuit XP aanstuur - LPR of RAW, wachtrij-instellingen, maakt allemaal niets uit, afhankelijk van het document is er een bepaalde plaats waar hij er altijd mee op zal houden. Vermoedelijk na een X aantal bytes dus, maar waarom? Op dat moment is ook de webinterface van de printer niet meer beschikbaar.

Wie heeft voor mij de gouden tip om hem toch via het netwerk te kunnen gebruiken? Via USB doet hij het nu, maar ja, ik heb geen wlan om vervolgens m'n laptop alsnog met een 15 meter USB lijntje vast te binden :P

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zie je nergens melden dat je de laatste drivers en firmware geïnstalleerd hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 25 juli 2004 @ 23:09:
'k Zie je nergens melden dat je de laatste drivers en firmware geïnstalleerd hebt
Duh :/ imho ook een iets relevanter commentaar als het ging om een USB-peripheral prob, en niet een netwerkprinter

Nog iets constructievers?

[ Voor 29% gewijzigd door PowerFlower op 25-07-2004 23:34 ]

Verwijderd

Pardon? Zo ga je niet om met de mensen die je proberen te helpen.

Nog een zo'n benadering en je mag het lekker zelf uitzoeken.

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Good point, well made. Soz Brahiewahiewa, maar het is gewoon dat ik pas een tech topic start als ik al een hele rataplan heb afgewerkt. Drivers was punt 1, en de firmware van de Oki is afaik niet te updaten.
Er zit imho iets verkeerd in de TCP/IP verbinding tussen XP en de printer, gegeven het feit dat de PC een time out geeft en de printer op data blijft wachten. Maar wat zou dat kunnen veroorzaken? Iets in de XP netwerk settings? De manier waarop XP met LPR/RAW verkeer omgaat? Of is het toch totaal iets anders?

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Welke NIC / NIC-drivers gebruik je voor je OKI-printer?

Sundown Circus

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Dat lijkt geen invloed te hebben, want zowel vanaf het wired lan vanaf de 3com poort op mn Asus nforce2, als vanaf het wireless lan met een edimax wifi kaartje via een Asus AP gaat het fout. Ook als ik de tussenliggende Asus AP die ik voor het wired lan verwissel voor een hubje, lukt het niet.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Ja, maar heeft de NIC van de OKI geen speciale settings/drivers nodig? Voor een aantal printers (Ricoh, ELtron etc) is dat wel het geval. :)

Sundown Circus

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
De op dit gebied briljante documentatie van Oki weet te melden dat je moet printen via LPR of RAW. En dat hij RAW (poort 9100) bidirectioneel aankan. En dat XP al de drivers voor de printer bevat. (Dat is zo, maar met de daarna gereleasede driver van Oki zelf heb je wat meer mogelijkheden, maar die lost dit probleem ook niet op).

Wat voor speciale settings hebben Ricoh's dan nodig? Die hebben toch gewoon een specifieke driver (die vervolgens afaik gewoon weer LPR doet)?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PowerFlower schreef op 26 juli 2004 @ 10:40:
[...] gegeven het feit dat de PC een time out geeft en de printer op data blijft wachten. Maar wat zou dat kunnen veroorzaken? Iets in de XP netwerk settings? De manier waarop XP met LPR/RAW verkeer omgaat? Of is het toch totaal iets anders?
Je moet in ieder geval effe met een sniffer of etherreal o.i.d. een trace maken om te zien of alle pakketjes, Ack, NAck, etc, verstuurd worden en aankomen. Ook controleren of er misschien sprake is van een MTU mismatch (alhoewel je dat alleen zou verwachten met een router ertussen en niet met enkel een hub)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1