Call to Power had met unitstacking en regeringsgecontroleerde terravorming anders ook wel wat.Ik vond de game erg goed in balans voor zo'n oudje en erg gestroomlijnd qua muziek en graphics. Kon iig erg snel een leuke beschaving bouwen en redelijk goed oorlog voeren (tenminste, zodra ik bommenwerpers had).
Civ3 zelf heeft met z'n resources anders ook wel wat: Geen olie in je gebied -> Vet Pech. Je kan over corruptie een hoop zeggen, maar het zorgt wel voor wat management in je imperium, je wilt gewoon niet teveel steden hebben, dus moet je na een tijdje selecteren wat je wilt en de rest slopen... zo hou je een mooi Core-gebied over (meestal een stuk op 10 steden die 80 shields+ hebben).
Je kan het zonder oorlog uitspelen, door bv een knowhow-race te houden en als eerste een ruimteschip lanceren.
Mijn ervaring is dat vanaf Niveau 3 je tegenstander net zo snel een schip kan bouwen als jijzelf, dus meestal verlies ik dat (nipt). Hogere niveau's kan ik in het spel nauwelijks aan omdat de tegenstander te agressief wordt en zijn units te sterk tegenover gelijkwaardige units. Meestal kan ik bij de uitvinding van de Cavalery een enorme Rush doen (en zo mijn gebied verdrievoudigen) maar bij hogere niveau's verliezen de Cavaleries gewoon te vaak van het simpele grut ... om nog maar te zwijgen over de Cavalery tegenaanval.
Civ2 is best muf als je Civ3 gespeelt hebt. Civ2 is namelijk vrij lineair en heeft slechts enkele killer-technologien (Republiek -> explosives -> Railroad + industrtialisatie en dan de tank. Indien je die 4 technologien kostte wat kost najaagt kan je bijna niet verliezen.
[edit]: Een simpele SimCity zou ik ook wel willen: 1 en 2000 waren ronduit leuk en haalbaar... bij 3 en 4 kon ik door de bomen het bos niet meer zien. Idem voor Master of Orion: 1 en 2 waren leuk terwijl 3 iets van 60 controleschermen had.
[edit2] Settlers 3 of 4 zouden overigens ook erg bevredigende bouw kunnen hebben. Toegegeven, ook daar ontkom je niet aan oorlog, maar die kan je echt pas enigszins voeren als je een gestroomlijnde complexe economie hebt gemaakt. Dat managen kost je 90% van de tijd itt tot oorlogvoeren, dat vaak gewoon rondlopen is met veel boogschutters en enkele soldaatjes.... die overigens pas sterk worden na veel economische activiteit in de wijnbouw.
[
Voor 19% gewijzigd door
Delerium op 28-07-2004 11:16
]