Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

5-fase stappenmotor

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heb eens een vraagje, heb hier een 5 fase stappenmotor liggen die ik graag mbv de PC wil aansturen, dit ivm het ontwerpen van een CNC frees machine. ik heb immidels overal op het web zitten zoeknen naar aansturingen voor een 5 fase motor maar ben het nog nergens tegengekomen, op het type plaatje staat bergher lahr VRDM 566/50 LNA 1,2A 1,75Ohm

nu is mijn vraag zijn hier kant en klare driver IC`s voor of moet ik het gaan proberen met 5 aparte torren....

liver doe ik dit niet mer torren omdat ik dan per motor 5 pinnen van mijn LPT kwaijt ben en dus 3 LPT poorten zou moeten hebben...

is het misshien mogeijk om dit alles op 1 LPT te krijgen...

misschien iets met behulp van een 555 als zijnde klok een een binaire counter of zo....

alle hulp en info is van harte welkom...

gr. Maarten

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Heb je een foto??

En weet je zeker dat het 5 fasen zijn of zitten er gewoon 5 draden aan, want dan heb je niet meer dan 1 ic nodig (uln2803) en 2 pinnen van je LPT .

Signature unavailable

Verwijderd

Topicstarter
sorry heb zo geen camera bij de hand mss later vanavaond nog....

en weet zeker dat het 5 fasen zijn komen namelijk 10 draden uit.....
en heb ze even doorgemeten met de multimeter, en het zijn dus 5 plussen en 5 minnen, dus echt 5 fase...

zelf vind ik het ook een beetje vreemd want je komt overal 4 en 2 fasen tegen maar heb nog nergens een 5 fase stappenmotor gezien...

is ook wel eeen heel oud beestje maar volgens mij wel een sterke zit namelijk ook een planetenvertraging van 10:1 bij en ziet er vrij degelijk uit......

gr Maarten

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ow,.. dan kan je weleens gelijk hebben, en dan wordt het een moeilijke, want dan moet je steeds 5 spoelen achterelkaar schakelen.

Waar heb je btw die stappenmotor uitgesloopt ??

Signature unavailable

Verwijderd

Topicstarter
komen van een berdrijf die handelt in afgedankte machines uit de industrie en machine van faleitgegaande bedrijven. waar ze uit komen. geen idee....

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16

klown

geek

Hier zit iemand met ongeveer hetzelfde probleem :+ :7 misschien kun je daar wat info uit halen :Y)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/12430

je kan toch een klein schakelingetje achter je LPT-poort doen met wat multiplexing zodat je weinig lpt-uitgangen kwijt bent?

[ Voor 9% gewijzigd door klown op 25-07-2004 18:10 ]

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Verwijderd

Hier wordt over een 5phase steppermotor aansturing gesproken:
http://home.t-online.de/home/uwe-wulf/lmd18245.htm
http://www.bbastrodesigns.com/cot/steppercircuit.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok hartelijk dank voor jullie hulp maar rben er achter dat er geen kant en klare ic voor zijn dus moet ik zelf aan de slag met torren.....

(die ander op CO.net ben ik ook wist niet 100%zeker of ik hier op het juiste adres was, is ook mijn eerste post hier), maar wel een blijvertje :)

Verwijderd

Als het inderdaad een 5 fase stappenmotor is dan heb ik een simpel advies....koop een gewone stappenmotor en koop/bouw een simpele besturing en gooi die 5 fase motor weg. 5-fase motoren zijn iets aparts en wordt bijna niet gebruikt. Overigens gebruiken vrijwel alle betere drivers gewoon 2 signalen : step en direction. D.w.z. 1 puls voor een stap en 1 signaal (5 Volt hoog/laag) voor vooruit of achteruit. Voor goedkope en goede stappenmotor drivers moet je eens kijken bij Nanotec. De goedkoopste is de IMT-901, 2 Ampere , 40 Volt, slechts 14 euro ! Ik heb die dingen vroeger zelf gebruikt op een 4 assige freesbank en ze zijn echt geweldig. (www.nanotec.de) Of koop anders een komplete driver van Nanotec of anders Geckodrive (rond 100 euro, 80 Volt !) Niet opnieuw het wiel uitvinden, het is allemaal gewoon te koop, inclusief de software.

Verwijderd

Hallo,

ik ben ook serieus bezig met het verzamelen van gegevens om een freesmachine te bouwen. Electronica is niet mijn ding, ik ben eigenlijk mechanisch ontwerper. Ik heb wel een site gevonden bij mijn favorieten waar er gewerkt wordt met 5 assige stappenmoteren.

http://www.geocities.com/...tronics/cnc/cnc_ctrl.html

Op de volgende site kan je complete pakketten kopen om zelfgemaakte freesmachines te maken of bestaande machines om te bouwen.

http://www.stepperworld.com

Ik heb enkel nog het probleem welk een motor ik zal gebruiken om de spindel aan te drijven. Wat denken jullie ? Ik zou iets willen van 6000 rpm. En een dremel of bovenfrees zie ik echt niet zitten.

Hebben jullie al gedacht welk een software jullie gaan gebruiken om de freesbanen te genereren ? Ik heb persoonlijk een zwak voor Type3 van Vision Numeric. Volgens mij de beste graveersoftware op de markt. Heb zelf drie jaar gegraveerd met een Kulhmann machine die later werd omgebouwd naar de Type3 software.
Pagina: 1