Toon posts:

Het videokaart en processor dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Note : Vermits dit toch net iets meer over processors dan over videokaarten gaat plaast ik het hier.

Hallo,

Ik ben van plan mijn systeem te upgraden , op dit moment heb ik :

-Athlon 2500+
-Asus A7N8-X
-512 Twinmos PC3200
-Ati Radeon 9800 (non-pro)

Ik heb ongeveer 900 euro om uit te geven en ik wil mijn preformance serieus verbeteren , vooral in gaming en ook wat in het algemeen.

Ik heb de volgende 2 opties in achting genomen :

----------
-Geforce 6800 Ultra
-Extra 512 MB
-470 W PSU

Prijs : Ongeveer 750 Euro

Problems : Ik ben bang dat mijn CPU de videokaart sterk gaat tegen houden , waardoor ik dus geld uitgeeft voor iets met veel power maar die kan ie niet gebruiken.

--------------------
-AMD Athlon 64 3800+
-Extra 512MB
-Socket 939 motherboard

Prijs : Ongeveer 900 Euro

Probleem : Ik vraag me sterk af of dit mijn gaming prestaties wel gaat verbeteren , volgens wat ik gelezen heb is er niet zo veel verschil met vorige generatie kaarten zoals de mijne. Met de nieuwe generatie kaarten is er dus wel veel verschil.
-------------------

Ik kan ze niet alle twee kopen ,eerst dacht ik ja die 3800+ gaat mijn performance serieus oppompen , maar dan las ik dat dit niet echt geldt voor gaming. Dan keek ik naar de 6800 Ultra vermits deze serieus beter doet dan de 9800.Maar dan zag ik dit hardOCP artikel waarin staat dat je CPU je videokaart serieus kan tegen houden. ( http://www.hardocp.com/article.html?art=NjMy ).

Ik heb echt geen zin om vier weken werk (vakantie job) weg to gooien dus alle advies is zeer welkom. ! :?

Max,

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

-Geforce 6800 Ultra
-Extra 512 MB
-470 W PSU

Prijs : Ongeveer 750 Euro
En dan nog een een AMD Athlon XP 3000+ erbij voor rond de 150 euro. Dan ben je weer helemaal up-to-date.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Een Radeon 9800 lijkt mij ruim voldoende voor de spellen die momenteel op de markt zijn dus ik zou mijn geld niet besteden aan een videokaart upgrade.
Een snellere CPU en extra geheugen lijkt mij dan nog de meest zinvolle upgrade.

Kijk eens ofdat je benches kunt vinden waarin een Radeon 9800 getest wordt in diverse systemen zodat je aan de hand daarvan je performance winst met een snellere CPU en extra geheugen kunt schatten.

Ik denk namelijk dat je Radeon 9800 nu afgeremd wordt door je CPU.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je enige bench om werkelijke vooruitgang te zien in een spelletje... dus kom je bij de 3d uit. Koop je alleen een GPU dus, ga je er bot en lomp op vooruit. De CPU zal ... nou..... van 2500+ naar 3700 + is slechts 50% extra terwijl je op de GPU bijna 150% sneller kan zijn. Meer geheugen is dan overigens ook leuk.

Laat die CPU gewoon zitten, een 2500+ trekt nog voldoende aan de kar om niet als beperkende factor aangemerkt te worden.

[edit]
Bij nader inzien vind ik beide upgrades onzin: je PC gaat nu meer dan voldoende mee in de vaart der volkeren en alle spellen draai je op 1024 zo af... ook doom3. Ga lekker werken en stop dat geld in je zak of koop er iets voor dat je veel meer bevrediging biedt (iPod, Digicam whatever). Alleen qua geheugen kan je lol beleven, maar da's 100 euro en dan 1300 euro besparen.

[ Voor 31% gewijzigd door Delerium op 25-07-2004 16:01 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Je kan uitbreiden door nog een hardeschijf erbij te gaan doen, en dan raid te gaan draaien. Dat heeft echt merkbare invloed op de snelheid van je systeem, aangezien harde schijven toch meestal nog steeds de beperkende factor zijn bij laden van dingen :)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Koop 512 mem erbij en clock je xp2500 over naar 3200+ 11*200 ;)
mischien is een dual chan bordje iets? a7n8x-e delux ( ? )

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik denk dat jullie wel gelijk hebben en dat een upgrade nog niet nodig zal zijn , mijn 2500+ OC is in het verleden nooit echt gelukt , ik heb toen wat basis FSB OC geprobeerd en dat ging altijd mis , met blue screen of deaths , boot problemen , cold resets etc... dus ik ben niet zo happig om een nieuwe HSF te kopen en dan te ontdekken dat het toch niet lukt. Wat ik nu net wel heb gedaan is de Radeon 9800 naar 9800 Pro speeds overgeclocked en dat is blijkbaar wel goed gelukt , 3D mark een tijdje gedraaid , geen problemen.

offtopic:
En in verband met iets anders leuk kopen , daar geraak ik al helemaal niet uit , niets lijkt me echt veel waarde te bieden , ik ben niet zoveel weg en dus een ipod en zo is een beetje zinloos , ik heb ook niet zoveel muziek....

Entarus,

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
er zijn nog genoeg andere dingen waar je je geld aan kan uitgeven hoor :P

Everything is possible, until it's not.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je wel wat wil upgraden is een processor idee geen gek idee.

Die AMD 64 dingen zijn echt monsters. Verder is het ook leuk om beetje uit te zoeken met 64 bit en zo.

Maar nodig is het niet. :Y)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 8

Heb je dat topic ook al gelezen ? :)

Raku

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
persoonlijk zou ik aan deze config helemaal niets veranderen, dit zou ik pas doen als het echt nodig is (HL2, doom3)

waarom nu al upgraden als je er eigenlijk niets aan hebt :?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Jah psies,
je kan voor 900 euries een hoop andere leuke dingen kopen :)

Ik zie geen verdere specs maar zoiets als dit zou je er bij kunnen kopen:
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS ~100
5.1 of 7.1 speakersetje ~100-300
Raid (zoals al eerder gezegt) met een nieuwe schijf erbij
Dual Layer brandertje (indien niet present :P)

Verwijderd

edit, verkeerde topic

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 18:22 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Is nog een prima systeempje.

Gooi er 512 mb bij en koop iets leuks voor de rest van het geld. Phase-change koeling ofzo :P

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

SH4D3H schreef op 25 juli 2004 @ 17:25:
Jah psies,
je kan voor 900 euries een hoop andere leuke dingen kopen :)

Ik zie geen verdere specs maar zoiets als dit zou je er bij kunnen kopen:
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS ~100
5.1 of 7.1 speakersetje ~100-300
Raid (zoals al eerder gezegt) met een nieuwe schijf erbij
Dual Layer brandertje (indien niet present :P)
hij wil toch zn gaming-prestaties verberen. dan is Raid en dual-layer DVD branden niet echt nodig, geluid ook niet echt maar het is wel een leuke aanvulling.

@ topicstarter: het is duidelijk dat je geen geld hebt om van alles het beste te kopen. wat wil jij doen: van één ding het beste, van de rest oude troep (om het zo te zeggen). om het optimale uit alle onderdelen van je pc te halen moeten ze een beetje gelijkwaardig zijn, koop dus een al wat oudere Athlon 64 en een wat oudere VGA: 9800Pro ofzo. hiermee kan je zeker weer 2 jaar vooruit en dan is er toch wel weer wat geld om opnieuw te upgraden? (en als dat er niet is zoek een baantje zodat je dat geld kan verdienen, dan stel je de upgrade een halfjaartje uit maar omdat je toch werkt heb je minder tijd om te gamen ;) )

de VGA upgrade zal overigens je game-prestaties meer ten goede komen dan een nieuwe CPU en moederplank, die upgrade is weer beter voor de gewone windows-systeemprestaties.

nog even over die cpu-upgrade. een nieuwe moederbord is misschien geen goed moment. ik weet het van Intel, van AMD heb ik niet veel verstand maar ook daar zal PCI-X en DDR2 haar intrede wel gaan doen het komende jaar, is het misschien een idee om daarom daarmee nog even te wachten?

[ Voor 24% gewijzigd door t-h op 25-07-2004 19:01 ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Ik zou sowieso nog ff wachten. De dingen die jij opnoemt zijn net uit. Als ze net uit zijn betaal je altijd de hoofdprijs. Je hoeft ook weer niet te wachten dat er nieuwe dingen uitkomen en dan pas te gaan kopen maar je kan wellicht even wachten dat de prijzen ietsjes dalen.
Mocht je echt nu een upgrade willen doen dan zou ik voor de CPU gaan, omdat:
- je een overall performance verbetering krijgt. Dus niet alleen in games maar ook in andere dingen.
- de videokaarten, die net uit zijn, nog maximum geprijsd zijn. Als je dus even wacht dalen ze al iets en betaal je niet meer de hoofdprijs.

Kortom: cpu upgrade.

Wat ik zou doen is wachten totdat je het echt nodig hebt en dan alles vervangen zodat je er weer voor kleine 2 jaar tegen aan kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Rody op 25-07-2004 18:58 ]

• SH4D3H
De conclusie van dit topic is dus eigenlijk:
Je kan beter even wachten met upgraden omdat je systeem nog wel even meekan en de prijzen van de door jouw genoemde upgrades nogal hoog liggen aangezien ze net uitgebracht zijn. (Nieuw is niet altijd beter ;)) Over wat je als je toch nu wil upgraden zijn we het niet eens :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan ook maar mijn conclusies getrokken en ik denk dat ik geen upgrade ga uitvoeren op dit moment. Nu is het nog wel ff zoeken naar iets waardevol om te kopen (zowieso gaat er een deel op de bank maar ik had graag toch iets in mijn handen na 4 weken vakantie , 1/2 dus , gespendeerd te hebben aan werk). Maar dat zou ons ver offtopic voeren.

Bedankt voor jullie hulp. :)

Entarus,

Verwijderd

[miereneukmodus] Verwend kreng.. er zijn duizenden die naar zon PC smachten die je hebt omdat ie simpelweg snel is.. en jij wilt hem upgraden omdat ie te langzaam is[/miereneukmodus/

[helpmodus] Ik zou er 512 mb ram, X800pro en een 3200+ ingooien.[/helpmodus]

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10-2025

FrankNStein

It's Alive!!!

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 14:45:
--------------------
-AMD Athlon 64 3800+
-Extra 512MB
-Socket 939 motherboard

Prijs : Ongeveer 900 Euro
de 3800+... :o
is een hele mooie en snelle proc... maar dan zou ik een 3500+ kopen omdat:
- beter beschikbaar (bijna geen enkele winkel heeft hem op vooraad, en dat betekend dus heeeeeel lang wachten)
- is een stuk (lees meer dan de helft) goedkoper. (-> dus meer geld voor de rest ook op te voeren...)

edit:
[quote]Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 20:06:
[miereneukmodus] Verwend kreng.. {KNIP}[/miereneukmodus/[/quote]
helemaal mee eens, maar dat was niet zijn vraag;)

[ Voor 18% gewijzigd door FrankNStein op 25-07-2004 20:28 ]

Verwijderd

Maakt die extra 512 die samen 1024 maakt echt zoveel uit?
of heeft dat met de aankomende games te maken... ik las iets van de doom 3 levels die meer dan 500 mb aan geheugen zouden gebruiken.
Afgezien daarvan, maakt 512 extra je systeem sneller?

• SH4D3H
Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 20:31:
of heeft dat met de aankomende games te maken... ik las iets van de doom 3 levels die meer dan 500 mb aan geheugen zouden gebruiken.
Als dat al zo is zal dat niet in 1 keer geladen worden ;)

Verwijderd

Ik zou nog minimum een half jaar wachten. Je zal Doom3 niet vloeiend op max kunnen spelen, maar wel vloeiend op medium of high (op 1280*1024 met 4XAA en 4XAF).

Over het verhaal dat de huidige high-end kaarten nog te duur zijn: Over een half jaar liggen de NV48 en R480 in de winkelrekken en sta je voor hetzelfde dilemma. Ofwel koop je dan een dure high-end of een goedkopere mid-end van die generatie, ofwel koop je een goedkopere high-end van de huidige generatie. Roadmap: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1088251353.gif

Als je van elke generatie de high-end kaarten wilt ben je naar mijn mening te veel geld kwijt voor wat je terug krijgt. Ik wacht altijd twee generaties (GF2Ti ->GF4Ti -> R9800 Pro -> NV48 of R480)

Vraag jezelf het volgende af: Wil ik voor 500-1000 € alle eye-candy en enkele tientallen frames per seconde meer in de recentste games? Misschien kan je voor dat geld dingen kopen die het spelplezier op een andere manier bevorderen: Force Feedback race wheel en joystick, 7.1 speakerset of gewoon enkele spelletjes meer. :)

Voor verdere updates: 512 naar 1024 MB geheugen zou inderdaad een goede verbetering zijn, maar voor de processor geldt hetzelfde als voor de videokaarten: Voor de top-of-the-bill betaal je meer dan nodig is. Je kan beter een A64 3000/3200+ kopen, het scheelt je 20% van de performance maar tot 100% van de prijs en dan valt nog af te wachten hoeveel je van die 20% zal merken in games.

Wat ik zou doen: Breid je geheugen uit naar 1 GB, koop enkele leuke kleinere dingen en wacht tot Q1 '05 voor een lekkere mid- of high-end NV48 of R480. :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:30
Zet in de bios je fsb op 200 en je vcore op 1,75v Dat zou iedere 2500+ moeten trekken (mits hij niet te warm wordt)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Dekaasboer schreef op 26 juli 2004 @ 09:57:
Zet in de bios je fsb op 200 en je vcore op 1,75v Dat zou iedere 2500+ moeten trekken (mits hij niet te warm wordt)
En eventueel een betere koeler.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 20:31:
ik heb laatst ook mn cpu/mobo/mem geupgrade. Ik had eerst 512MB en nu 1024MB. Ik moet zeggen dat ik die geheugenuitbreiding echt duidelijk merk. Uiteraard vooral bij zware spellen die veel geheugen gebruiken. Bijv. Battlefield Desert Combat Mod, het laden van levels duurde met 512MB best lang en ook als je in het spel zat zat ie nog even te ratelen om alle objecten in te laden. Nu met 1GB gaat laden veel sneller en in het spel geen enkel haperingetje meer. Ook als ik het spel afsluit ben ik in een fractie van een seconde weer terug op de desktop. Met 512MB zat ie nog een hele tijd na te ratelen om geheugen weer vrij te maken oid..
En zo zullen er nog wel veel meer spellen zijn die er veel sneller door worden.

Verwijderd

Topicstarter
Vermits mensen nogal replyen zal ik ook nog maar even iets posten.

Ik heb nogmaal geprobeerd min 2500+ to overclocken maar dit gaf telkens problemen met het geheugen die trekte het niet nochtans is het PC3200 (PC bootte , POST geen probleem , dan wou ie gewoon windows niet in het geheugen laden) , toen heb ik het latje er maar even uitgehaald en in een andere DIMM gestoken , en nu werkt het dus wel !

Maar de CPU werd nogal heet dus ben ik van plan een Zalman CNPS7000A-CU te kopen(45euro) ,(en dan de 2500+ naar een 3200+ clocken) en die extra 512MB(85euro).

Verder zie ik nog wel(die 4de generatie iPods zien er toch leuk uit , en de prijs is ook gedaald ;)) . :)

Opnieuw bedankt,

Entarus.
Pagina: 1