[JAVA/JSF] Het nut c.q. bedoeling van JAF? *

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
De laatste tijd zit ik een beetje te pielen met java server faces. En kort gezegd, ik vind het vrij klote. Een boel complexiteit erbij om ??wat?? op te lossen. Een boel geblass over tool/vendor support voor het maken van JSF pagina's. Maar IBM Websphere 5.1.2 bakt er nog vrij weinig van als je het mij vraagt.

(JSF moet onderdeel worden van J2EE 1.5 spec, maar het wordt ook al bij de reference implementatie van 1.4 mee geleverd.)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik vind anders de voorbeeldjes op www.myfaces.org wel aardig, daar lijkt me de complexiteit niet echt door toe te nemen, eerder door af te nemen? (zelf js schrijven voor js-menu's is best een rotwerk bijvoorbeeld)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb nog maar heel even gekeken naar JSF, maar het is toch zo dat je veel meer kan programmeren zoals je met Swing gewend bent?

• The - DDD
Ja, dat is ook wat ik lees, het moet allemaal meer tool ondersteund worden. Zeg maar het sleur en pleur werk.

Punt wat ik een beetje blijf zien is dat het er allemaal nog niet echt eenvoudiger op is geworden voor zover ik heb gezien. M.a.w.: De tool support nog lang niet goed genoeg is (voorbeeld IBM WSAD).

• The - DDD
ACM schreef op 25 juli 2004 @ 14:17:
Ik vind anders de voorbeeldjes op www.myfaces.org wel aardig, daar lijkt me de complexiteit niet echt door toe te nemen, eerder door af te nemen? (zelf js schrijven voor js-menu's is best een rotwerk bijvoorbeeld)
Die voorbeeldjes die ze daar noemen zijn custom tags. (De components.)

Hier is overigens wat meer info te vinden:
http://java.sun.com/j2ee/javaserverfaces/jsfintro.html
http://java.sun.com/j2ee/1.4/docs/tutorial/doc/index.html

Verwijderd

ik heb afgelopen half jaar in een project JSF toegepast, maar ik kan er helaas niet te happy over zijn. Dit vooral omdat de IDE's die beschikbaar zijn nog lang niet klaar zijn voor commercieel gebruik. Je kunt het best met een sourcecode editor programmeren, dan neemt het veel zaken van je over, en zorgt het voor scheidingen. Maar gebruik van welke IDE maar ook raad ik af, ik heb er aardig wat geprobeert...

Verwijderd

Maar JSF is toch niet -alleen- zodat je drag & drop interfaces kan gaan maken? Het gaat mij toch voornamelijk erom dat je eindelijk echte re-usable web componenten hebt zonder het cut & paste/macro idee van jsp includes.

Dit topic stopte nogal snel, zijn er ondertussen al meer ervaringen met JSF?

Verwijderd

Ik ben iniedergeval nu aan het kijken naar JSF en hoe ik het in een bestaande web applicatie kan intergreren. (die applicatie bestaat uit JSP's met heel erg veel java code erin, een aantal servlets en ook veel beans).

Weinig ervaring dus nog, maar wel weer iemand die er dus mee bezig is :)

Overigens is P&W helaas niet echt de plek voor J2EE vragen. Scan de topics maar eens door, veel Java, veel C++, beetje ASP en gruwelijk veel Php. Aan J2EE wordt gewoon weinig gedaan door de frequentie bezoekers van dit forum. Het heeft er mischien mee te maken dat J2EE niet in de meeste hosting paketten zit, terwijl PHP wel altijd daarin voorkomt.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JSF is een specificatie en vendors mogen hier dus een eigen invulling aan geven (net als EJB). Dit houdt alleen niet in dat de IDE heel erg belangrijk is. De reference implementation voldoet ook prima en kan je zonder IDE gebruiken.
Net als Struts (wat trouwens veel overeenkomsten met JSF heeft) is in mijn ogen de IDE bijzaak. Binnen bv. WebSphere/Eclipse gebruik ik ook alle niet alle wizards en drag-drop voor Struts maar klop ik ze gewoon zelf.

Verwijderd

Mee eens. Het bestaan van een drag & drop editor voor de layout van je componenten kan voor sommige belangrijk zijn, maar moet geen hoofdzaak worden. Het zelfde geld ook voor widgets positioneren van andere, meer traditionele toolkits, als AWT of Swing. Leuk zo'n visuele editor, maar je moet er ook gewoon zo mee kunnen programmeren.

Bij JSF kan dat ook gewoon en ik zie een visuele layout editor dan ook helemaal niet als een must; als iets wat er perse moet zijn en waar zonder JSF geen nut zou hebben.
Pagina: 1