Ik moet even klagen en advies vragen. Ik heb ongeveer 15 dvd's vol met films. Omdat ik (zie ander topic) ben overgestapt naar een RAID-systeem heb ik alles geformatteerd, maar ik dacht "Ach, ik heb de films toch gebackupt". Nu blijkt dat van de 15 dvd's er 5 zijn die gedeeltelijk niet meer te lezen zijn. Het merk is Arita en ze zijn nog geen half jaar geleden gebrand. Is toch wel vrij problematisch. Gelijk een waarschuwing voor anderen: DVD+R (in elk geval de combinatie tussen 2.4x Arita's en een LiteOn 401 brander) is geen veilige backup. Uitval van 33% is aanzienlijk.
Ik heb de dvd's proberen terug te lezen met 4 verschillende dvd-spelers waaronder de betreffende brander. Klein verschil, maar er blijven er 4 die onleesbare data bevatten.
Zijn er nog tips wat ik kan proberen om toch nog data te redden? Er zijn geen krassen te zien, dus de tandpasta-truc zal niet werken...
Ik heb de dvd's proberen terug te lezen met 4 verschillende dvd-spelers waaronder de betreffende brander. Klein verschil, maar er blijven er 4 die onleesbare data bevatten.
Zijn er nog tips wat ik kan proberen om toch nog data te redden? Er zijn geen krassen te zien, dus de tandpasta-truc zal niet werken...
[ Voor 3% gewijzigd door spaceboy op 25-07-2004 14:21 ]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.