DVD+R's niet meer te lezen

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:45

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik moet even klagen en advies vragen. Ik heb ongeveer 15 dvd's vol met films. Omdat ik (zie ander topic) ben overgestapt naar een RAID-systeem heb ik alles geformatteerd, maar ik dacht "Ach, ik heb de films toch gebackupt". Nu blijkt dat van de 15 dvd's er 5 zijn die gedeeltelijk niet meer te lezen zijn. Het merk is Arita en ze zijn nog geen half jaar geleden gebrand. Is toch wel vrij problematisch. Gelijk een waarschuwing voor anderen: DVD+R (in elk geval de combinatie tussen 2.4x Arita's en een LiteOn 401 brander) is geen veilige backup. Uitval van 33% is aanzienlijk.

Ik heb de dvd's proberen terug te lezen met 4 verschillende dvd-spelers waaronder de betreffende brander. Klein verschil, maar er blijven er 4 die onleesbare data bevatten.

Zijn er nog tips wat ik kan proberen om toch nog data te redden? Er zijn geen krassen te zien, dus de tandpasta-truc zal niet werken... :)

[ Voor 3% gewijzigd door spaceboy op 25-07-2004 14:21 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Arita zegt vrij weining. Wat zijn de mediacodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
epias schreef op 25 juli 2004 @ 13:42:
Arita zegt vrij weining. Wat zijn de mediacodes?
Hoe kom ik daarachter? Met Nero info krijg ik 't niet te zien volgens mij.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mediacodes kan je o.a. uitlezen (+ meer) met DVDInfoPro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Oke, voor de geinteresseerden. Het zijn deze dvd's.

Mediacode enzo:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/temp/arita.jpg

Hier te koop... :)

http://www.opus.nl/info.asp?pid=4272

Kut-dvd's dus. ECHT kut-dvd's.

[ Voor 5% gewijzigd door spaceboy op 25-07-2004 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

job

knap, die ricoh's zijn toch zeker niet de slechtste.
Heb er hier tig liggen, en ze zijn allemaal nog prima te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 19:36
Ik heb ook wel eens problemen gehad met arita DVD's, vriend van me had wat voor me gebrand, eerst was alles goed leesbaar. Week later niet meer...... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
damster schreef op 25 juli 2004 @ 14:21:
knap, die ricoh's zijn toch zeker niet de slechtste.
Heb er hier tig liggen, en ze zijn allemaal nog prima te lezen :)
You ARE warned now... Ik dacht ook dat ze wel redelijk waren, maar die 4 dvd's zijn ECHT onleesbaar. Geen krasje te zien. Er zit zelfs 1 dvd bij die ik 3 weken geleden heb gebrand. 70% van de data erop is lost.
Heb er goed de schijt over in. Nog niet eens dat ik die data kwijt ben. (echt belangrijke data backup ik meerdere keren op cd, dvd+rw en hd) Het gaat om het idee dat wat je op dvd+r zet gewoon niet lang houdbaar is. In het slechtste geval zelfs nog geen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien een goede tip, neem mitsui dvd's (e-mam), die zijn te bestellen op cdfreaks.com.
Dit zijn goede kwaliteit dvd's ze doen het altijd, en de oudste dvd's die ik van dat merk heb (iets meer dan een jaar oud) doen het allemaal nog perfect, verder zijn ze goed te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 21:42

Smarron

The bend

Met de ricoh's is echt niks mis. Ik heb er ook tig van. Ik wedt dat de firmware van je brander te oud is, waardoor de schijfjes worden verpest.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Smarron schreef op 25 juli 2004 @ 14:34:
Met de ricoh's is echt niks mis. Ik heb er ook tig van. Ik wedt dat de firmware van je brander te oud is, waardoor de schijfjes worden verpest.
Hmm... good point. Ik had inderdaad m'n LDW 401S op de ES0G firmware. Heb 'm nu op de laatste (ESOK) gezet. Ik heb alleen niet veel zin om er na schade en schande achter te komen dat dit niet de oplossing zou zijn. Voorlopig heeft die Arita shit afgedaan bij mij.

Wow! Die firmware scheelt trouwens wel! Zij het met moeite, ik heb al weer 1 extra dvd "gered". Dus ook al met lezen heeft die firmware nut.

[ Voor 15% gewijzigd door spaceboy op 25-07-2004 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[shit] uit de titel gerost. Het is hier geen publiek toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
och heb ik ook wel eens met andere dvdtjes van iemand, wat het rare is, kan ze wel gewoon afspelen op de standalone DvD speler zonder dat het fout gaat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmmm, heb de afgelopen maanden 50 van die schijfjes gebrand (zelfde mediacode & merk)...

Heb er net een van 2 maanden geleden getest met KProbe (test op block error rates).
De waarden zijn zeer goed, als er 100 keer meer fouten op zouden staan, dan zouden er nog steeds geen leesfouten optreden. Niets wijst er dus op dat het schijfje kapot aan het gaan is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf de 4x speeds van Arita en die bevallen mij dus prima (i.c.m. mijn HP300i brandertje).
Soms mislukt er een DVD-tje maar dat ligt volgens mij meer aan Nero die over zijn nek gaat dan dat de Arita's niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Net een van 3 maanden geleden getest.

Die is er BEHOORLIJK veel slechter aan toe.... *kut* ... leesfouten...

Ok... dat wordt DVD's kopiëren naar een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
. w o u t e r . schreef op 25 juli 2004 @ 15:09:
Net een van 3 maanden geleden getest.

Die is er BEHOORLIJK veel slechter aan toe.... *kut* ... leesfouten...

Ok... dat wordt DVD's kopiëren naar een ander merk.
Ah, eindelijk een medestander...
Ik stap per vandaag over op Philips. Nu moet ik nog even zoveel vrienden maken dat ik alle onderzetters in 1x kan gebruiken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

spaceboy schreef op 25 juli 2004 @ 14:08:
[...]

Hoe kom ik daarachter? Met Nero info krijg ik 't niet te zien volgens mij.
Jawel hoor. Medium-Info en dan Refresh toets aanklikken, met een ingedrukte Control-toets + Shift-toets. Bij een DVD-R wordt al bij de lege DVD de info getoond, bij een DVD+R alleen bij een (deels) beschreven DVD.
Werkt in ieder geval bij Nero 5.x

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

De Platinum's 8x wilden toen ze net uitgebracht wilden niet goed op 4x branden op mijn NEC 1300A. Allemaal read errors. Op 2,4x geen probleem.

Toen kwam er een nieuwe firmware uit (die officieel 8x media ondersteunde) en alle schijfjes probleemloos op 4x zonder fouten! Overigens allemaal met de RICOH-ID. Ik blijf erbij. Ricoh heeft naar mijn mening geen slechte media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Smarron schreef op 25 juli 2004 @ 16:04:
De Platinum's 8x wilden toen ze net uitgebracht wilden niet goed op 4x branden op mijn NEC 1300A. Allemaal read errors. Op 2,4x geen probleem.

Toen kwam er een nieuwe firmware uit (die officieel 8x media ondersteunde) en alle schijfjes probleemloos op 4x zonder fouten! Overigens allemaal met de RICOH-ID. Ik blijf erbij. Ricoh heeft naar mijn mening geen slechte media.
Je begrijpt het verkeerd. Ze branden prima.
Ze worden daarna ook prima gelezen.

Alleen als je een paar maandjes wacht is de kwaliteit opeens drastisch gedaald :|

Overigens heb ik er net weer een paar getest die gewoon nog goed zijn; het is dus niet bij iedere DVD zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
. w o u t e r . schreef op 25 juli 2004 @ 18:59:
[...]

Je begrijpt het verkeerd. Ze branden prima.
Ze worden daarna ook prima gelezen.

Alleen als je een paar maandjes wacht is de kwaliteit opeens drastisch gedaald :|

Overigens heb ik er net weer een paar getest die gewoon nog goed zijn; het is dus niet bij iedere DVD zo.
Heb jij al 'n nieuwe firmware geprobeerd? Het is heel vreemd, maar ik heb ondertussen AL mijn dvd's nog kunnen redden. Van de 5 probleemdvd's waren er nog wel 'n paar waar hij moeite mee had (van transferrate 5000kb/sec ging hij soms terug naa 500kb/sec), maar ik heb alles nog kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels honderden Arita DVD's gebruikt, zowel de 2,4x als de 4x DVD+R en heb nog nooit grote problemen gehad. Af en toe wel eens uitval van een DVD-tje tijdens het branden (Plextor 708A), maar dat was dan omdat er een krasje opzat.

Wat wel problemen opleverde was, wanneer ik de 4x schijfjes op 8x brandde. Dan kon ik na een week 75% van de schijfjes weggooien, omdat ze dan niet meer leesbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
spaceboy schreef op 25 juli 2004 @ 20:31:
[...]

Heb jij al 'n nieuwe firmware geprobeerd? Het is heel vreemd, maar ik heb ondertussen AL mijn dvd's nog kunnen redden. Van de 5 probleemdvd's waren er nog wel 'n paar waar hij moeite mee had (van transferrate 5000kb/sec ging hij soms terug naa 500kb/sec), maar ik heb alles nog kunnen lezen.
Heb altijd de nieuwste firmware :P

Ik kan ze ook nog wel lezen; maar met veel moeite op sommige stukken... en dat is een heel slecht teken; waarschijnlijk zijn ze over een paar maanden helemaal niet meer leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik brand nu ongeveer anderhalf jaar DVD's en vanaf het begin al Ricoh's gehad. Ik heb er zojuist een paar geript naar mijn HD en zonder problemen!

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Maar maken al die fabrikanten dan ook altijd dezelfde typen? Na een tijdje rondneuzen op GoT zie ik dat Philips bijvoorbeeld soms eventjes een ander type CD in zijn hoesjes doet.

En anderhalf jaar als levensduur voor een DVD is wel heel erg weinig

Dat moet ik dus niet hebben. Ik ben op zoek naar DVD +/- R schijfjes die me bijna garanderen over 15 jaar nog net zo goed te spelen als nu. En de opberging zal dan zo goed mogelijk geschieden. Ik ben ook best bereid er wat voor uit te geven.

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Had je de DVD's gecontroleerd na het branden?

• Smarron

Smarron

The bend

timmersr schreef op 19 augustus 2004 @ 06:14:
Had je de DVD's gecontroleerd na het branden?
Precies, dat doen volgens mij maar erg weinig mensen. Als ik een nieuw merk of mediacode heb, test ik na het branden direct met DVDinfoPro en Nero CD-Speed op leesfouten. Dan kun je in ieder geval al wat zekerder van je zaak zijn.

Ik heb ook problemen gehad met vooral nieuwe ricoh's. Direct een nieuwe firmware erin, opnieuw branden en perfect! Zo doe ik het om zoveel mogelijk ergernis te vermijden en tot op heden werkt het dus prima!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zelfde problemen heb ik gehad met Platinum CD-R's. Deze dingen houden het hooguit een half jaar uit en dan zijn ze absoluut niet meer te lezen. Ik schrijf het in mijn geval absoluut niet toe aan de brander, maar aan de CD-R's van Platinum. Ik heb met een ander merk hier namelijk geen last van. Verbatim werkt bijvoorbeeld perfect. Bij mij komt er geen DVD of CD van Platinum meer in mijn brander.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Zijn er geen tests geweest die veroudering simuleerden? Want ik zoek dus DVD's die wél lang mee gaan. Ik weet dat de goedkope DVD's niet lang meegaan. Maar hoe zit het met Sony, Philips, Memorex, Imation, etc?

Oftewel: Welke DVD moet makkelijk de 15 jaar halen?

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Dikke kans dat die er gewoon NIET zijn.

Ook CDR's halen dergelijke leeftijden onder normale omstandigheden niet eens. Ook niet de besten. De prognose is dan, dat de besten het ongeveer 5-7 jaar uit houden. Ik heb al een redelijk deel van mijn allereerst gebrandde CD's in de prullenbak kunnen gooien. Waarschijnlijk zou het al beter zijn als de doosjes lichtdicht zouden zijn, waardoor zonlicht duidelijk minder invloed heeft op de houdbaarheid.

Gelukkig is dat deel is bij DVD-dozen ( mits je dus gewoon de zwarte gebruikt ) al grotendeels ondervangen.

De enige remedie is om je backups regelmatig te verversen, er een nieuwe backup van maken, voor de oude onleesbaar wordt dus :'(

Anyway, 3 maanden heb ik hier nog niet meegemaakt. Nou zijn mijn oudste selfmade DVD's ook nog geen jaar oud, maar ik heb er verder nog geen problemen mee. Die had ik wel bij het branden van een succesvolle DVD overigens, tot ik de firmware van mijn fikker heb geupgraded. Hierna geen enkele onderzetter meer gebrand, en dat percentage lag voorheen op 40% ....................

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Er zijn een paar computerbladen geweest die cd's en dvd's hebben getest, ik denk een klein halfjaartje geleden.

Er zijn maar een handjevol cd- en dvd-fabrieken, en vrijwel alle merken kopen dus de ene keer een partij op bij de ene fabriek en dan weer bij een andere fabriek. Het merk doet er dus niet echt toe, het enige wat er toe doet is de mediacode in combinatie met je brander.
Platinum dvd's kwamen toen goed uit de test, en Arita niet echt. Het kan nu evenwel omgekeerd zijn. Meestal is het verstandig om te kijken naar commentaar van anderen, zoals bijvoorbeeld op cdrwinkel.com of dvdrhelp.com.

Zelf heb ik goede ervaringen met Platinum DVD+R 4x en 8x en voor cd's met Imation. Mam-e DVD-R 4x is mij slecht bevallen omdat bij vrijwel iedere dvd een foutmelding wordt gegeven na het branden. Alleen als er max. 3.5 GB op komt gebeurt dit niet.

Wat ik - door ervaring met het branden van audio-cd's - wel doe, is alles langzaam branden, op 2.4x, ook al kan mijn dvd-brander sneller (ik heb een Pioneer A06). Ik heb nu dik 70 dvd's en voor zover ik weet doen ze het allemaal nog. Voor de zekerheid zal ik eens paar van de oudste dvd's controleren en het resultaat in dit topic posten.

edit: ik kan helaas niet bij m'n dvd's op dit moment omdat deze al ingepakt zijn i.v.m. een aanstaande verhuizing... :'(

[ Voor 10% gewijzigd door macnerd op 20-08-2004 00:26 ]

MacNerd

Pagina: 1