[XP] Software zonder rechtenproblemen beschikbaar stellen? *

Pagina: 1
Acties:

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ok. Ik heb echt veel gezocht maar niet echt -het- antwoord gevonden.

Software installeer je als administrator op XP clients (in een 2003 domein in mijn geval). Daarna komt het wel eens voor dat ingelogd als gebruiker de software niet werkt ivm rechten (soms krijg je bij de installatie de vraag gesteld of alle users de software mogen gaan gebruiken of niet, dit is dan blijkbaar goed geschreven XP compatibele software).

Wat is nu de juiste(door MS beoogde?) methode om het programma toch voor alle gebruikers aan het werk te krijgen. Dat moet toch mogelijk zijn zonder diep ergens in de registry keys aan te passen?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
bij mijn weten moet je dan een gebruiker bepaalde rechten geven op die machine (dus via useraccounts).

ach...in een volgend leven lach je er om!

• mvandek2
bij mijn weten moet je dan een gebruiker bepaalde rechten geven op die machine (dus via useraccounts).
Rechten om dat programma te mogen gebruiken, hoe gaat dat dan precies?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

Leuk probleem, ben ik ook wel eens tegengekomen maar ik fix dat altijd even handmatig.

Ik denk idd dat de software dan niet geoptimaliseerd is voor XP. Ik heb eigenlijk nooit software geinstalleerd via sofware ADD/remove. Ik haal wel altijd de software weg met software add/REMOVE .... mss als je het zo installeerd dat het dan werkt, nooit geprobeerd...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik fix even de topictitel :)

Juiste wijze om software te installeren [xp] > [XP] Software zonder rechtenproblemen beschikbaar stellen? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
mvandek2 schreef op 25 juli 2004 @ 11:47:
Rechten om dat programma te mogen gebruiken, hoe gaat dat dan precies?
Nee, meer in z'n algemeenheid: klik op start, settings, configuration, useraccounts, voeg daar de desgewenste gebruiker toe en zeg wat voor soort rechten-ie heeft op die machine.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• mvandek2
voeg daar de desgewenste gebruiker toe en zeg wat voor soort rechten-ie heeft op die machine.
Die gebruikers moeten gewoon gebruikersrechten houden. Een optie om ze daar rechten voor een specifiek programma te geven is mij onbekend.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meeste problemen ontstaan doordat sommige software pakketten voor de gebruiker toegang tot een HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE registry subkey moeten hebben (Office 2000 bijvoorbeeld is een goeie)

Als je daar de benodigde rechten aanpast heb je daar geen last van.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mvandek2
Meeste problemen ontstaan doordat sommige software pakketten voor de gebruiker toegang tot een HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE registry subkey moeten hebben (Office 2000 bijvoorbeeld is een goeie)

Als je daar de benodigde rechten aanpast heb je daar geen last van.
Ik zie daar bij Office een heleboel keys staan.

Moet ik met de hand een entry maken voor het pakket en dan een subkey maken? Welke key moet dat zijn?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is niet de bedoeling dat je zelf in je registry gaat lopen kloten als je geen idee hebt wat je nou moet doen he...

Als je goed leest zie je ook dat ik het heb over rechten (machtigingen) op bestaande registry keys.

Over wat voor software hebben we het in jouw geval dan?

Voorbeeldje met Office 2000:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;260151

Ook het zetten van de defaults (die prompt of je Outlook als standaard mailer app of niet wil gebruiken) vereist meer rechten op je registry als dat je als normale gebruiker hebt.

Wat je eventueel kan doen:
Gooi voor alléén de installatie tijdelijk de user in de local admin group.
dat kan je ook remote doen overigens.
Zodra alle software geinstalleerd is (desnoods die pakketten een keer starten als die user) kan je de user weer weghalen uit die group.

Ik geef toe: niet de meest veilige manier van werken, maar wel sneller te implementeren en te controleren dan voor elke vereiste keytree de rechten goed te zetten.

[ Voor 67% gewijzigd door alt-92 op 25-07-2004 16:44 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mvandek2
Het is niet de bedoeling dat je zelf in je registry gaat lopen kloten als je geen idee hebt wat je nou moet doen he...
Daarom vraag ik het ook.

Gebruikers tot admin maken, installeren en weer admin-af maken schiet niet echt op in een domein met een flink aantal gebruikers. Ik zoek een methode om het met één installatie te doen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MSI deployen + keys zetten met gpo's (ja die zijn er ook voor registry keys ).

• mvandek2
Ietsje uitgebreider graag.

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Over MSI deployen zijn vele vele topics, how-to's en KB artikelen te vinden. Het is wel een behoorlijk uitzoekwerk. Voor Office is het makkelijker, maar ja, dat is MS zelf.
't Hang er behoorlijk van af over wat voor software-installaties je spreekt, allereerst het soort programma, local of serverbased, al dan niet (fc) toegang tot het netwerk en/of locale mappen, voor alle users of niet, op iedere machine of niet, etc.
Bij simpeler spellen bijvoorbeeld kan het voldoende zijn (na de admin install) om in de c:\program files\applicatie\saved games oid\ de rechten voor de users of change of full control te zetten.

Jikra

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:03
Inderdaad wat Jikra zegt zijn er veel applicaties die in de program files directory informatie (willen) opslaan. Dé oplossing hiervoor is iedereen hoofdgebruiker te maken, die hebben namelijk die rechten. Anders moet je per submap van program files (van de gewenste applicatie) de rechten wijzigen, bijvoorbeeld via een inlogscript.

Een paar applicaties die bij mij niet werken als gewone gebruiker:

- Age of Empires II
- Visual Basic 6 (gedeeltelijk)
- Trillian
- Winamp

• mvandek2
Dé oplossing hiervoor is iedereen hoofdgebruiker te maken, die hebben namelijk die rechten.
Ik neem aan dat je bedoeld Administrator, dat is geen optie.

Ik wil als administrator applicaties kunnen installeren die vervolgens door alle users op die machine moeten kunnen worden gebruikt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mvandek2 schreef op 12 augustus 2004 @ 01:11:
Ik neem aan dat je bedoeld Administrator, dat is geen optie.
Hoofdgebruiker == Power User != Administrator.

Het voordeel wat Dennis en Jikra bedoelen is dit:
Als je je Domain Users in de lokale Power Users groep zet hebben ze in ieder geval de benodigde file en registry rechten om een prog te kunnen gebruiken.

Nadeel is natuurlijk wel weer dat je ze meer lokaal-globale rechten geeft dan nodig; het alternatief is echter een arbeidsintensief werk voor jou als beheerder om per applicatie rechten op dir + registry keys te gaan prutsen.

"ellek voordeel hep zun nadeel" zeg maar :+

Pagina: 1