CPU socket warmer dan diode

Pagina: 1
Acties:

• imp2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 17:56
ik heb Motherboard Monitor 5 vandaag geinstalleerd, en nu blijkt dat mijn CPU socket toch behoorlijk warm word, tot zeker 65 graden stressed (wel met kast dicht).. mijn CPU zit dan rond de 57 graden..

mijn moederbord is A7V333 met een Athlon XP 2000+ erop.. ik heb even in de FAQ zitten lezen en daar blijkt dat deze zeker 20 graden koeler moet zijn..

verder heb ik de laaste bios versie geinstalleerd..

wat gaat hier fout???

duss...

Verwijderd

de namen die mbm erop plakt hoeven niet te kloppen, meestal goochelt het wel wat met de verschillende temp sensors. waarschijnlijk zijn de temperaturen omgekeerd, je diode is nl altijd hoger dan je socket. je kunt het ook zien als je je proc gaat belasten: je diode reageert heel snel (bijna direct) op belasting, je socket gaat een stuk langzamer omhoog en omlaag.

• imp2001
ja maar waarom geeft hij in het bios dan wel dezelfde cpu temperatuur weer..
ook dus rond de 58 graden.. ik zie trouwens in het bios geen socket temp..

[ Voor 3% gewijzigd door imp2001 op 25-07-2004 03:21 ]

duss...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:22

Thandor

SilverStreak

Socket temp ?, daar heb ik nog nooit van gehoord ;), wel van CPU-Temp & Case-Temp.
Heb jij een Palomino of een Thoroughbred ?, voor een Thoroughbred is de CPU wel erg warm.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• imp2001
nee het is al een oudere palomino, maar MBM geeft het toch aan en gaat over zijn nek als hij 70 graden of warmer wordt..

[ Voor 57% gewijzigd door imp2001 op 25-07-2004 03:05 ]

duss...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:22

Thandor

SilverStreak

Als je heatsink ook loeiheet is dan moet je zorgen dat je je koeling ff wat verbeterd. Een casefan doet wonderen. Ook een betere CPU-Koeler of de huidige schoonmaken.
Wat je ook kunt proberen is nieuwe koelpasta aanbrengen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• imp2001
er zitten case fans in.. boven die zuigt de warme lucht naar buiten (uiteraard) en onder die de koele lucht erin blaast.. verder lijkt mij de CPU diode temp redelijk normaal.. ik maak me alleen zorgen omdat de socket temp 20 graden lager moet zitten

duss...

Verwijderd

Je socket is dat witte plastic ding waar je de CPU in stopt - ik durf te wedden dat wat je bios de CPU noemt de sensor onder het socket is en dat wat MBM de socket noemt de CPU-diode is (er bestaat bijna geen software [behalve diegene die bij je moederbord bijgeleverd zat] die 100% correct de juiste plaatsing van de sensors weet - om de simpele reden dat het toevoegen van een database met honderdduizenden moederborden geen zin heeft voor de ontwikkelaars).
Een Palomino mag 90'C worden, aangezien je daar >20'C onder zit, zit je ruimschoots in de safezone.
Zie ook:
- http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html
- PMG FAQ: Hoe warm mag m'n CPU worden?
- DOC FAQ: Over maximale CPU temperaturen
- CME FAQ: airflow

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 07:40 ]

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:35

scorched

Maximum Overdrive

De temp die heel snel veranderd van temperatuur is de diode temp en de temp die redelijk traag veranderd is die van de socket. Meestal komt het alleen voor dat de diode temp lager is dan de socket temp als je waterkoeling gebruikt of hele goede luchtkoeling.

Dus ik zou zeggen kijk even of die temp van de diode snel veranderd als je bijvoorbeeld een programma opstart en weer afsluit, je zou een piek omhoog en daarna weer omlaag moeten krijgen bij de diode temp, krijg je die bij de socket temp dan heeft mbm die omgewisseld en zal je dit moeten veranderen in je settings. Bios geeft trouwens over het algemeen de socket temp aan.
Pagina: 1