Hallo allemaal,
ik verveelde me, dus ben ik maar een scriptje gaan maken die machten uitrekent. Dit kan uiteraard heel simpel met de pow() functie... Maar ik wilde er een controlletje voor zetten.
Met is_int en is_double was het de bedoeling om te kijken of het ingevoerde getal(len) wel een heel getal of een komma getal waren.. Wanneer dit niet het geval was moest er een error komen, en als dit klopte moest de pow() functie zijn werk gaan doen.
Maar wat ik ook invoer in mijn invoer veld hij zegt altijd dat ik geen integer of double heb ingevoerd. Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe?
ik verveelde me, dus ben ik maar een scriptje gaan maken die machten uitrekent. Dit kan uiteraard heel simpel met de pow() functie... Maar ik wilde er een controlletje voor zetten.
Met is_int en is_double was het de bedoeling om te kijken of het ingevoerde getal(len) wel een heel getal of een komma getal waren.. Wanneer dit niet het geval was moest er een error komen, en als dit klopte moest de pow() functie zijn werk gaan doen.
Maar wat ik ook invoer in mijn invoer veld hij zegt altijd dat ik geen integer of double heb ingevoerd. Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| <?php //Voer in form het het grondgetal in en in form 2 het exponent if (isset($_GET['submit'])) { //Kijk of alle velden correct zijn ingevuld if (isset($_GET['getal']) && $_GET['getal'] != "" && isset($_GET['macht']) && $_GET['macht'] != "") { //$getal en $macht zijn ingevuld, controlleer verder if (is_int($_GET['getal']) OR is_double($_GET['getal'])) { //Getal is helemaal correct ingevuld //Controlleer nu of $macht een int. of double is. if (is_int($_GET['macht']) OR is_double($_GET['macht'])) { //Alles is correct ingevuld. Nu kan het uitrekenen beginnen $uitkomst = pow($_GET['getal'],$_GET['macht']); echo "de uitkomst van $getal tot de macht $macht is $uitkomst."; } else { //$macht is geen double of int. echo "Je moet in het veld voor het macht wel een heel getal of een komma getal invoegen. Andere waardes zijn niet toegestaan. Probeer het opnieuw"; } } else { //$getal is geen integer of double echo "Je moet in het veld voor het grondtal wel een heel getal of een komma getal invoegen. Andere waardes zijn niet toegestaan. Probeer het opnieuw"; } } else { //$getal of $macht is niet ingevuld. echo "Je moet alle invoer velden wel invullen!"; } } else { //Geef form weer echo "<H1>Machten berekenen</H1>"; echo "<FORM METHOD=\"get\" ACTION=\"$PHP_SELF\">"; echo "Getal: <INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"getal\"><BR>"; echo "Macht: <INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"macht\"><BR>"; echo "<INPUT TYPE=\"submit\" NAME=\"submit\"><BR>"; echo "</FORM>"; } ?> |
[ Voor 11% gewijzigd door chem op 24-07-2004 22:15 . Reden: php tags toegevoegd ]