Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc aan en uit zetten met afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,

Ik ben vanplan om een schakeling te bouwen waarmee ik de PC op afstand aan zetten met een afstandsbediening.

Om zo iets te doen heb ik wel jullie hulp nodig.

Ik ben zelf opzoek naar zo'n schakelijk die ik op de PC kan aansluiten. Die moet dan weer met een universele afstandsbediening werken.
Weet iemand dan zo'n schakeling daarvoor?

Hoe kan ik dit verder eigenlijk aanpakken? Ik denk dat ik zelf wel een stukje software moet gaan schrijven voor zo'n schakeling.
Mij maakt het verder ook niet echt uit waar die schakeling komt te zitten.

Kan iemand mij helpen met zo'n schakeling. Ik hoop wel dat dit mogelijk is :)

(nog even voor de duidellijkheid :) : Ik wil dus de PC kunnen aanzetten met een afstandbediening, en eventueel wil ik met die afstandsbediening ook de volume harder kunnen zetten etc.. )

Alvast bedankt :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

pc aan/uit kan mooi net zoon
velleman Codeslot ontvanger bouwkit

Technische gegevens:
Werkt samen met K6706B codeslot-ontvanger
8748 mogelijke codes
Bereik zender/ontvanger ca. 30 meter
LED aan/uit indicatie
LED aanduiding voor ontvangststerkte
Relais uitgang: 10A omschakelkontakt of puls-kontakt
Afzonderlijke uitgang om auto-alarm in of uit te schakelen
Voeding: 2x 9Vac of 12 tot 16Vdc/100mA maximaal
Afbeeldingslocatie: http://ic.dos.nl/catalog/img/cat/09.00.k6707.jpg

voor de vollume weet ik dat zo ff niet

andere vraag:
de afstandsbediening, via infrarood of radiografisch

Verwijderd

dit zou toch moeten kunnen, al lijkt het me moeilijk maar dit is 1 van de weinige ideeen die ik dus ook wel zou willen hebben. hoop dat er iemand is die weet hoe dit zou moeten.
geluid is software matig wel te doen maar dat aanzetten heb ik geen idee van, misschien via de button of via een wakeup call?.

• AMDathlonxp
Bedankt :)

Ik wil gewoon een universele afstandsbediening gebruiken die ook gbruikt word bij radio en TV. Infrarood volgens mij :P

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Beetje lastig: infrarood is normaliter prima met een klein stukkie hardware aan de PC te knopen, de PC kan de signalen dan decoderen (meer info: google op lirc bijvoorbeeld). Maar als je PC uitstaat wordt het decoderen ddaarop moeilijker, en zal je met een microcontroller moeten gaan werken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• AMDathlonxp
Maar wat is het makkelikkste?

met gelduisgolven werken of infrarood.?

Maar heeft iemand dan zo'n schakeling voor een microcontroller?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je iets moet maken met een combinatie van een pic, een ir ontvanger en een schakeling die deze aan/uit zet.

Blokschema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                  ---      ----------------
5v standby ------|   |    |     .=PIC=.    |
            ---  | & |----|aan/uit         |
5v molex --|INV|-|   |    |        uitgang |----- POWERBTN
            ---   ---  +--|ingang          |
                       |  |                |
infraroodsensor -------+   ----------------

De INV (invertor) en de 5v uit molex zorgen ervoor dat het schema niet werkt als de pc aan staat (anders zou de afstandsbediening 'm net zo hard weer uit zetten ;)

In de pic word vervolgens de infraroodcodes gelezen en vergeleken met een ingestelde waarde (van een universele afstandsbediening, of van de afstandsbedieneing van je tv kaart ofzo.... moet je zelf maar wat kiezen.

Als dan dus je pc uit staat en je dan een ir signaal verzend met die code (elke knop op een afstandbediening heeft een code, hieruit bepaalt je tv/streo/etc welke knop je hebt ingeduwd) word je aan/uit knop van je pc (POWERBTN) eventjes aangeschakeld.

[ Voor 40% gewijzigd door SA007 op 24-07-2004 20:06 . Reden: bescrijving vergete ]

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Infrarood is waarschijnlijk makkelijker, maar je hebt meer aan rf imo...
Bij infrarood moet je altijd richten naar je pc, met radiofrequentie kan je bijvoorbeeld vanuit een andere kamer je pc opstarten.
Harder en zachter zetten zou softwarematig moeten kunnen, pc opstarten zal hardwarematig moeten gebeuren, PIC zal te ingewikkeld worden denkik...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De pic heb je nodig om het signaal te decoderen naar hex en te kijken welk poortje ie aan moet sturen....

En pics zijn neit zo duur, dus het is opzich een goed en vrij simpele oplossing

Verwijderd

ik was ook van plan zoiets te gaan maken, alleen moet de ir-ontvanger nadat de pc aan staat gewoon gebruikt worden (winlirc oid).

het idee was om de pwr-led aan te sluiten als input op een avr, zodat je kunt zien of de pc aan staat of niet. en als hij niet aan staat pin 9 op de com-poort (Wake On Ring) hoog te maken.

het probleem is:
-het standaard-ir-schema werkt niet als de pc uit staat (geen stroom)
-waar haal ik stroom vandaan voor een uc?

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 14:35
Is zoiets ook mogelijk met bluetooth? lijkt me veel handiger, kan je het met je telefoon doen. eventueel als je in de buurt van de computer komt dat ie automatisch aangaat of dat er dan muziek gaat spelen. Lijkt me fantastisch!!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 20:37:
ik was ook van plan zoiets te gaan maken, alleen moet de ir-ontvanger nadat de pc aan staat gewoon gebruikt worden (winlirc oid).

het idee was om de pwr-led aan te sluiten als input op een avr, zodat je kunt zien of de pc aan staat of niet. en als hij niet aan staat pin 9 op de com-poort (Wake On Ring) hoog te maken.

het probleem is:
-het standaard-ir-schema werkt niet als de pc uit staat (geen stroom)
-waar haal ik stroom vandaan voor een uc?
Waarom zo moelijk doen?

Je hebt in je pc je powerknop, die je alleen maar even hoeft kort te sluiten, en je hebt stanby voltage (pin uit je moederbord atx-stekker waar altijd 5v op staat...)

Verwijderd

SA007 schreef op 24 juli 2004 @ 21:11:
[...]

Waarom zo moelijk doen?

Je hebt in je pc je powerknop, die je alleen maar even hoeft kort te sluiten, en je hebt stanby voltage (pin uit je moederbord atx-stekker waar altijd 5v op staat...)
Interesant topic ik heb geen verstand van al dat electro gebabbel maar
Kan je niet iets doen met een wake-up lan verbinding. Dat je daar als het ware een apparaatje aan hangt die zodra jij op de afstandsbediening drukt een stroompje doorgeeft die normaal via het lan je pc aan zet.

PS ik heb ook nog nooit wat met wake-up lan gedaan dus vergeef me als ik nu iets ontzettends dom zeg.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:53

Rmg

Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 23:08:
[...]

Interesant topic ik heb geen verstand van al dat electro gebabbel maar
Kan je niet iets doen met een wake-up lan verbinding. Dat je daar als het ware een apparaatje aan hangt die zodra jij op de afstandsbediening drukt een stroompje doorgeeft die normaal via het lan je pc aan zet.

PS ik heb ook nog nooit wat met wake-up lan gedaan dus vergeef me als ik nu iets ontzettends dom zeg.
SA007 geeft het complete antwoord al...
waarom WOL gebruiken.

Je hebt een lijn die altijd 5 volt geeft (als je voeding aangesloten is) voor je prik

dan hoef je alleen een elektrische schakelaar te maken naar je poweron knop die verbind zodra je de knop op je remote indrukt.

En je kan hem daar ook mee uitzetten.

Verwijderd

Op onderstaande site heb je wel een ir waarmee je je pc kunt aanzetten via wol/wor

http://www.fukushima.us/UIRT2/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 10:05 ]

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Er zijn ook zat mobo's met ondersteuning voor wake on key OID.
ook Wake on Com zou een idee zijn om em aan te zetten.
Ik heb bij mn pinnacle set ook een A.B. zal es kijken of et lukt met WOC

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:50
je moet gewoon een ontvangertje + afstandsbediening hebben die een kort signaal geeft, daardoor lijkt et of je de powerbutton indrukt, afsluiten kun je met wind00s ook regelen zonder softwarem je kunt nl. instellen dat als je de aan/uit knop indrukt hij af moet sluiten :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1